«شپی» نمایشی چندبُعدی است/ تئاتر باید سرشار از شیطنت و خلاقیت باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷
علیسام صادقی در گفتگو با صبا:

«شپی» نمایشی چندبُعدی است/ تئاتر باید سرشار از شیطنت و خلاقیت باشد

کارگردان نمایش «شپی» این نمایش را چند بعدی توصیف کرد.

علیسام صادقی کارگردان و بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایش «شپی» به کارگردانی خودش و نویسندگی سامرست موآم که از ۱۹ خرداد تا ۱۹ تیر در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود، اظهار کرد: این نمایشنامه جادوی رضا شیرمرز مترجم نمایش بود که اصطلاحات انگلیسی نمایشنامه را در قالب نمایش تولید کرد و سعی داشت تا به شکل روان و امروزی آن‌ها را روایت کند. این نمایشنامه اقتباسی بود و رضا شیرمرز با استفاده از برداشت و وارد کردن جزئیات دقیق‌تر، به این نمایش رنگ و بو داد.

کارگردان نمایش «شپی» درباره شرایط و ترکیب صحنه اجرا توضیح داد: ترجیح من این بود که این نمایش قاب‌صحنه‌ای باشد تا اینکه بلک باکس طراحی شود.

وی ترکیب بازیگران با نقش‌‌ها را اینگونه توصیف کرد: نسبت نقش، گریم و طراحی لباس برای این نمایش کمی متفاوت‌تر دیده شد زیرا من معتقدم که هر نقش یک زاویه بیرونی و یک ذات درونی دارد که این موضوع باعث شده است نمایش «شپی» از چند بُعد در نظر گرفته شود. علی حقیقی در این کار ۲ نقش متفاوت دارد و من پس از تست اولیه از این بازیگر متوجه استعداد او در تئاتر و بازیگری شدم و ایفای نقش ۲ کاراکتر متضاد هم را به این بازیگر دادم. البته این ۲ شخصیت توسط فائقه شلالوند پیشنهاد شد.

صادقی ادامه داد: بازی‌اولی‌ها برای من اولویت هستند و همکاری با کسانی که زندگی آن‌ها دارای الگو و نقش‌های خاص است دغدغه اصلی خود می‌دانم.

بازیگر نمایش «شپی» هدف انتخاب تماشاخانه ملک برای اجرای این نمایش را اینگونه عنوان کرد: محل اجرا از جمله مساله‌هایی است که برای من اهمیت چندانی ندارد و حتی در یک سالن کوچک و خالی هم می‌توانیم تمرین و اجرا کنیم. همچنین امروزه اکثر سالن‌های دولتی با زمان‌های طولانی نوبت اجرا می‌دهند و این باعث می‌شود که کارگردانان تئاتر اختیار انتخاب سالن نمایش را نداشته باشند.

وی در پایان درباره چالش‌های این نمایش گفت: تئاتر باید سرشار از شیطنت و خلاقیت باشد و اگر این مورد را فاکتور بگیریم، نتیجه آن خلق یک اثر خشک و بی روح است. همواره سعی داشتم با رعایت اصول و احترام به اعتقاد و باور‌های همه‌ تماشاگران لطمه‌ای به نمایش و قسمت‌های سرگرم کننده نمایش نزنیم. نمایش «شپی» تاریخ‌نگاری دقیق و طولانی داشت که این موضوع باعث می‌شود طبق سلیقه تماشاچی امروز که دیگر حوصله کار‌های کلیشه‌ای و تکراری ندارد، روایت دقیقی ارائه کنیم.

روایتی دراماتیک از زندگی یک آرایشگر مرد با نام «شپی» است. او در زندگی خود معضلاتی دارد و به دلیل مشکلات فراوان نمی‌تواند آنطور که لازم است خانواده خود را اداره کند.

علی حقیقی، الهه رضایی، بهار زندی، فائقه شلالوند، علیسام صادقی، مرتضی صباحی، مژگان غلامعلی، احمد لشینی، فرنوش مرواری الناز شاهوردی، ملیکا بتو و وحید نفر در این نمایش ایفای نقش می کنند.

سایر عوامل نمایش «شپی» عبارتند از فاطمه کوهستانی: تهیه کننده، دستیار کارگردان: الهه رضایی، مژگان غلامعلی، محمدحسین نوایی، مشاور کارگردان: حسین عبداللهی طراح حرکت: فرنوش مرواری، طراح لباس: سینا ایرانپور طراح گریم: مائده غلامی طراح نور: رضا خضرایی، طراح صحنه: کیارش ظریفی، مشاور رسانه: مطهره کشاورز محمدیان، مدیر تبلیغات: سید صادق سیادت، طراح پوستر و بروشور: کیوان فیضی (استودیو ژاو)، عکاس: عرفان حسینی، موسیقی: مهبد شفیع نژاد، حامی نمایش: کوشا دیزاین.

این نمایش ۱۹ خرداد تا ۱۹ تیر در تماشاخانه ملک به نشانی خیابان شریعتى، بالاتر از بهار شیراز، خیابان ملک، نبش خیابان وزوایى روی صحنه می رود.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است