سینماگری که باعث گسترش ناامیدی شود به مردم خیانت کرده است/ سینمای اجتماعی ما دچار جشنواره‌زدگی شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
رییس سازمان سینمایی در نشستی با فیلمسازان و اصحاب فرهنگ و هنر استان ایلام مطرح کرد:

سینماگری که باعث گسترش ناامیدی شود به مردم خیانت کرده است/ سینمای اجتماعی ما دچار جشنواره‌زدگی شده است

نشست رییس سازمان سینمایی کشور با فیلمسازان و اصحاب فرهنگ و هنر استان ایلام برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، امروز ۳۱ خردادماه نشست محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با سینماگران، مدیران عامل شرکت‌های فیلمسازی و اصحاب فرهنگ و هنر استان ایلام برگزار شد.

محمد خزاعی ضمن تاکید بر تمرکز نیافتن همه فعالیت های سینمایی در پایتخت گفت: متاسفانه تمرکز فعالیت های سینمایی، ما را در این زمینه به بن بستِ تکرار افراد و قصه فیلم ها رسانده است، در حالی که معتقدیم همه این فعالیت ها محدود به استان تهران نیست. بر اساس رویکرد دولت جهادی با فعالیت های جهادی، ماموریت ما در سفرهای استانی تقویت ظرفیت ها و توانمندی های سینمایی است، از این رو باید توجه ویژه ای به سلیقه های جدید و تفکرات نو داشته باشیم.

او افزود: هدف از سفرهای استانی و برگزاری این گونه نشست ها، تبیین نقش و اهمیت سینما، توسعه زیرساخت ها و تقویت جریان تولید آثار برای مدیران استان ها است، چراکه در حال حاضر گفتمان فرهنگی دولت مبتنی بر همگرایی همه نهادهای انقلابی و مجموعه های فرهنگی و هنری است.

رییس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: استان ایلام از چند جهت می تواند خاستگاه فیلم های باارزش سینمای ما تلقی شود. نخست جایگاه و تاریخ این استان به ویژه نقش و مظلومیت این خطه در دوران دفاع مقدس که پر از ناگفته ها است، چنانچه مقام معظم رهبری به حادثه ورزشگاه چوار اشاره ای حکیمانه داشته اند. در وهله دوم نقشی که ایلام در مسیر جاده نورانی زیارت عتبات و به ویژه حرم اباعبدالله(ع) به خصوص در زیارت و شکوه مراسم اربعین دارد، مملو از حکایات و معارفی است که سینمای ما بدان احتیاج دارد و جای آن در به اصطلاح سفره سینمای ما خالی است. اما بحث سوم رویکرد خاصی است که قطعا توسط هنرمندان بومی اینجا باید هدایت شود و آن توجه مصلحانه، عدالت جویانه و طبیبانه به مبحث آسیب های اجتماعی است که اگر به درستی بیان شود، چراغ راهی است برای مسئولان و به قول حضرت امام(ره) این هنر بازکننده گره های کور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است. سه رویکردی که ما دنبال می کنیم و در تمام سفرها هم به دنبال آن هستیم و با کمک مجموعه همکارانم به دست می آید، مثلثی است که اضلاع آن عبارتند از فیلم خوب و استاندارد، سالن های مناسب، استاندارد و در شان مردممان و مخاطب انبوه علاقمند به سینما.

محمد خزاعی یادآور شد: ما در قبال هر پلان و نمایی که به مردم در سینما ارائه می دهیم، مسئول هستیم و تاکید می کنیم دولت در مباحث گفتمانی جدید در هر عرصه ای از جمله سینما با کسی تعارف ندارد. هنرمندان به ازای هر شهید مدافع این مرز و بوم مسئول هستند.

او ادامه داد: مسئولان و هنرمندان در قبال تزریق روحیه امید به جامعه و مردم نیز مسئول هستند و هر هنرمند و سینماگری که با سیاه نمایی ‌و روایت غیرصادقانه و دروغ، باعث گسترش یاس و ناامیدی و دلسردی در جامعه شود به مردم و خود خیانت کرده است.

خزاعی تاکید کرد: هنرمندان و فیلمسازان به جامعه و ‌کشور خود متعهد هستند، چراکه سینماگران با تصویرسازی و روایتگری انقلابی و متعهدانه می توانند با بسیاری از آسیب های اجتماعی مقابله کنند.

او اظهار کرد: استان ایلام از ظرفیت بالایی در جهت روایتگری هشت سال دفاع مقدس و ایثارگری مردم این سرزمین برخوردار است. بنابراین خاطره نگاری و مستندسازی این روایت ها، مستلزم تلاش بسیاری است تا محتوای مناسبی برای ساخت پروژه های سینمایی در این زمینه نیز فراهم شود.

رییس سازمان سینمایی کشور ضمن اشاره به فیلم «مستطیل قرمز» با موضوع شهدای زمین فوتبال شهرستان چوار در استان ایلام و تجلیل از فیلمسازان این اثر بیان کرد: نگاه ویژه مقام معظم رهبری به این اثر و تحسین ایشان، نقطه عطفی برای موفقیت فیلم محسوب می شود. بنابراین رشادت ها و حماسه های مردم ایلام می تواند بیش از این مورد توجه فیلمسازان و هنرمندان کشور قرار گیرد.

او با اشاره به عزم جدی استان ایلام در جهت ساخت یک فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس و رشادت های مردم استان در سال های حماسه جنگ تحمیلی افزود: اهمیت این موضوع بسیار است و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، ساخت این پروژه پیگیری خواهد شد. گفتنی است پیگیری های لازم در جهت در شناسایی و بررسی زیرساخت های سینمایی استان ایلام انجام شده و در این راستا بر هم افزایی دستگاه های اجرایی استان برای ساخت سینما فرهنگ ایلام که از سال ۹۸ آغاز شده، اقدام شده است.

رییس سازمان سینمایی کشور گفت: رسانه و سینما یکی از موثر‌ترین و پرمخاطب‌ترین ابزارهایی است که از جایگاه ویژه‌ای در بیان پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردار است. این رسانه پرنفوذ و تاثیرگذار بدون شک، از ظرفیت و قدرت بالایی برای شناسایی و معرفی آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارها و افق های امیدبخش بهره مند است.

او ادامه داد: باید از روش های خلاقانه و نوین هنری در پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی از طریق ترغیب هنرمندان به تولید آثار هنری با روش های نوین کاربردی در عرصه سینما و تلویزیون کمک گرفت، اما متاسفانه در تبیین معضلات اجتماعی و تشریح آسیب ها، عمدتا دست به دامن برگزاری نشست های علمی – آموزشی، تئوری پردازی های تخصصی و شعار بسنده شده و از رسانه های مدرنی چون سینما در این زمینه استفاده جدی صورت نگرفته است.

خزاعی اضافه کرد: یکی از مهمترین دغدغه های هر جامعه و نظام، تلاش برای کاهش جرم و تعداد مجرمان و آسیب‌دیدگان اجتماعی است و سینما، فیلم‌های سینمایی و محصولات هنری تلویزیونی از جمله مهم ترین و کاربردی ترین امکانات در این زمینه به شمار می آیند. بررسی چگونگی روایت و طرح مباحث و مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی در فیلم‌ها، خاستگاه اجتماعی شخصیت ها، شرایط زیستی، شخصیت‌پردازی مجرمان و آسیب دیدگان، دیدگاه های مستتر در فیلم‌ها، جایگاه تعالیم و آموزه های دینی و ده ها موضوع و مضمون و تم اصلی و فرعی دیگر، بدون شک نیازمند بهره مندی از روش های خلاقانه و تاثیرگذار است.

او عنوان کرد: متاسفانه بیش از سایر حوزه ها و ژانرها سینمای اجتماعی ما دچار سیاست زدگی و جشنواره زدگی شده است و این ویژگی منجر به محصور ماندن سینمای متعهد، جدی، خونگرم و امیدبخش ما در هاله نگاه های شبه روشنفکری و غیرواقع بینانه شده است.

رییس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: مطمئن باشیم که جامعه برای عبور از بی نشاطی، کم تحرکی و افسردگی، نیازمند استفاده گسترده از تولیدات و محصولات فرهنگی است که یکی از کانون های موثر فرهنگی سینما است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است