جلسه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب هفته آینده با حضور وزیر ارشاد تشکیل می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۲
پس از چند سال وقفه؛

جلسه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب هفته آینده با حضور وزیر ارشاد تشکیل می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از برگزاری جلسه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب در هفته آینده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ظریفیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از برگزاری جلسه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب در هفته آینده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و در ادامه گفت: این جلسه پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی که از سال ۱۳۹۷ تاکنون برگزار نشده است، با دستور بررسی اهداف، ماموریت و وظایف دو هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسال و هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان و تبیین نقش این دو هیات در حکمرانی کتاب در جمهوری اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای جلسه که از نخبگان و سرآمدان فرهنگی کشور هستند، برگزار خواهد شد.

دبیر هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان با اشاره به روند سیاست های این دو هیات، تاکید کرد: بسیاری از ضوابط کلی و پیش بینی‌های لازم برای تاسیس و اصلاح فرآیندهای موجود در حوزه کتاب بر عهده هیات نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال و کودک و نوجوان است و در موارد قابل توجهی در مصادیق و موارد خاص به این هیات‌ها اختیار داده شده تا در موارد دقیق‌تر به نتیجه های لازم برسند.

هیات نظارت بر ضوابط نشر نقش مهمی در پیشبرد مطالبات رهبری در حوزه کتاب دارد

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در عین حال تصریح کرد: هیات های نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال و کودک و نوجوان علاوه بر این که نقش جدی در پیشبرد سیاست ها، اهداف و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتاب دارند و بازوهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه هستند.

ظریفیان با اشاره به تفکیک دو هیات نظارت بر ضوابط نشر در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان، بر اهمیت حوزه کتاب کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: ترکیب تخصصی هیات نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان به صورت جداگانه، نشان دهنده نگرش نظام به این حوزه راهبردی و مهم است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در ادامه با اشاره به سیاست هایی که هیات نظارت بر نشر دنبال می‌کند، بیان کرد: جهت گیری جدی ما در هیات نظارت بر نشر کتاب ناظر بر ارتقای دانش، آگاهی و خلاقیت جامعه با حفظ اصول و چارچوب های قانونی است.

به دنبال افزایش ظرفیت‌ها برای گشایش زمینه‌های قانونی در حوزه کتاب هستیم

ظریفیان اظهار کرد: در هیات نظارت بر نشر به دنبال بررسی قوانین، ضوابط و مقررات موجود در حوزه کتاب، شناسایی خلاهای قانونی و بررسی ظرفیت‌ها برای افزایش زمینه‌های قانونی در حوزه کتاب هستیم. توسعه کمی کتاب و ارتقای کیفی در حوزه نشر و آثار مکتوب، توجه بر مساله کتابخوانی به عنوان یک راهبرد اساسی برای توسعه فرهنگی کشور و نظام ارزشیابی ناشران، توجه جدی به حوزه نشر و مشکلات حوزه ناشران از جمله موارد مورد بررسی و پیگیری در هیات های نظارت بر نشر در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه اعضای دو هیات نظارت بر ضوابط نشر منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهور هستند، افزود: حوزه کتاب در بسیاری از کشورها یک حوزه حاکمیتی است و از اهمیت زیادی برخوردار است و این عرصه در کشور ما نیز از گذشته دارای اهمیت به‌سزایی بوده است؛ بنابراین در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال اعتلا و پیشرفت این عرصه در کشور هستیم.

ظریفیان در پایان با اشاره به سایر فعالیت‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: اقدامات هیات نظارت بر ضوابط نشر در حوزه‌های بزرگسال و کودک و نوجوان تنها بخشی از فعالیت‌های این دفتر به شمار می‌آید. این دفتر اقداماتی هم در صف و هم در بخش ستادی دارد که از آن جمله می‌توان به حوزه سیاستگذاری‌ها، ساماندهی فرایندها، بازبینی و بازنگری بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها، ساماندهی تحویل و انجام امور روند بررسی کتاب ارائه شده ناشران و نویسندگان، حمایت از مولفان و ناشران و … اشاره کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است