ما همچنان معتقدیم کلید پیشرفت کشور سینماست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۳
یادداشتی به قلم محمدرضا شفیعی؛

ما همچنان معتقدیم کلید پیشرفت کشور سینماست

محمدرضا شفیعی طی یادداشتی نوشت که کار فرهنگی تمیز، اثرگذار نمی‌شود مگر به اعتقاد قلبی توام با صداقت و داشتن تخصص لازم.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، محمدرضا شفیعی مدیر مسئول و سردبیر مجموعه رسانه‌ای صبا طی یادداشتی درباره اهمیت فعالیت رسانه‌ای متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی پرداخت. این یادداشت به عنوان سرمقاله سری جدید انتشار روزنامه صبا در شماره امروز این روزنامه که با نسخه کاغذی و پی دی اف منتشر شده، آورده شده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«به نام خدا

در روزگاری به سر می بریم که حال اهالی فرهنگ و هنر کشور خوب نیست. حال سینما و تلویزیون از همه جا بدتر است. کاهش تولید محتوا و بی کاری بسیاری از هنرمندان از یک سو و حاشیه های فراوان و ناجوانمردانه از سوی دیگر هر روز عرصه را بر اهالی نجیب سینما تنگ‌تر می‌کند.

به کار بردن کلمه نجابت یک عنوان تعارفی یا حمایتی نیست بلکه از یک اعتقاد نشات می گیرد. سینما هم مثل همه مشاغل به ناگزیر با مشکلات و بی اخلاقی هایی مواجه است، تاکید می کنم مثل همه جا. این که ناکسان با بی انصافی خطاها را درشت نمایی کرده و بر طبل حاشیه می کوبند ما را دچار تحلیل اشتباه نکند.

تحلیل اشتباه همین وضع موجود است. به جای پیدا کردن معضل ما هم اسیر جو غالب می شویم و اهالی فرهنگ را به حاشیه می رانیم. اگر اصناف، علی الخصوص خانه سینما در این فقره اختلاف ها به موقع و جدی وارد شوند کار به دست رسانه های زرد و شبکه های اجتماعی بی صاحب در کشور ما نمی افتد. البته که از ماست که بر ماست.

انگار یادمان رفته آنجایی که می تواند در همه مشکلات کشور از اجتماعی و سیاسی گرفته تا اقتصادی به کمک حال مردم در ابتدا و در نهایت اهداف کشور بیاید فرهنگ، رسانه و پیرامون آن است. تولید محتوای فرهنگی دغدغه مند به فراخور مخاطبان هر عرصه می تواند ارامش جامعه و سپس کلید برون رفت از آن مشکل باشد؛ البته اگر به این جمله راهبردی رهبری معظم اعتقاد داشته باشیم که سینما کلید پیشرفت کشور است.

با نگاهی اجمالی به آمار تولید محتوای جدی و حرفه ای در سینما، تلویزیون، نمایش خانگی و… در دو دهه گذشته می توان به حمایت نکردن هدفمند و برنامه ریزی شده برای به حاشیه راندن فرهنگ اسلامی ایرانی کشورمان پی برد. البته نباید از تاثیر نامطلوب تولید محتوای غیرفرهنگی غافل بود. همان بلایی که تولید محتوای غربی با فرهنگ و سبک زندگی جوانان کشورمان می آورد صد البته تولید محتوای داخلی بدون در نظر گرفتن ارزش‌های اسلامی و سبک زندگی ایرانی خواهد آورد.

آنچه در این یک دهه فعالیت رسانه ای در مجموعه رسانه ای صبا برایمان ثابت کرده این است که با همه فشارهای اقتصادی و مواجهه ناجوانمردانه معارضین رسانه ای به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی ولنگار، اگر صادقانه و حرفه ای با مخاطبان‌مان مواجه شویم حتما اثرگذار و قابل اعتماد خواهیم بود.

بی صداقتی، چه در تولید محتوای فرهنگی، چه در رسانه ها نه فقط یک رسانه یا یک شبکه تلویزیونی، بلکه می تواند به رسانه ملی کشور لطمه غیرقابل جبران بزند. راه دور نرویم همین اتفاق چند روز قبل در یک برنامه تلویزیونی و مواجهه خلاف واقع مردم با یک کارشناس سیاسی، نمونه ای از این رفتارهاست.

نمی شود در ظاهر و گفتار یک مشی را پیش گرفت و در دل جور دیگر بود. کار فرهنگی تمیز، اثرگذار نمی‌شود مگر به اعتقاد قلبی توام با صداقت و داشتن تخصص لازم.

محمدرضا شفیعی

سردبیر»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است