انتشار شماره‌ ویژه‌ بهار و تابستان «کاج سبز» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶

انتشار شماره‌ ویژه‌ بهار و تابستان «کاج سبز»

دوفصل‌نامه‌ فرهنگی، هنری، ادبی «کاج سبز»، ویژه‌ فصل‌های بهار و تابستان با موضوع «خانه» منتشر و توزیع شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی نشریه، ششمین شماره از دوفصلنامه‌ «کاج سبز» با موضوع «خانه» چاپ شد. شماره‌ جدید این نشریه‌ فرهنگی، هنری و ادبی، ویژه‌ دو فصل بهار و تابستان، به سردبیری محمود ساطع منتشر شده است. صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این نشریه عطیه جوادی‌راد و دبیر هنری آن، میثم اسماعیلی است.

در این شماره از «کاج سبز»، مطالبی از جواد مجابی، علی خدایی، آسیه جوادی، سید فرزام حسینی، شهره احدیت، ابوالفضل شاهی، سالار کاشانی، حسن میرعابدینی، نسرین ظهیری، سهراب مهدی‌پور عمرانی، پری صبحی، سالار کاشانی، ابوالفضل شاهی، مصطفا طوقانیان، رویا مرادیان مینا، فرامز طالبی و … منتشر شده است. همچنین گفتگوهایی با سیف‌الله امینیان مدیرکل پیشین اداره‌ میراث فرهنگی کاشان و اصفهان و پژوهشگر تاریخ هنر، حسین محلوجی وزیر صنایع و معادن دولت و علی‌اکبر حلی معمار در این شماره از نشریه گنجانده شده است.

در بخش داستانِ تازه‌ترین شماره‌ «کاج سبز»، آثاری از شمس لنگرودی، کیهان خانجانی، فاطمه فریدن، لیلا تاتاری، جابر تواضعی، محمد فینی‌زاده، محمود ساطع و جواد کبیری آمده و در بخش شعر، اشعاری از میلاد الخمیس، مرضیه انصاری‌زاده، امیر سرافراز، سروش عبداللهی، فرناندو پسوا (با ترجمه‌ مسعود بساطی) ارائه شده است.

محمود ساطع سردبیر نشریه در بخشی از یادداشت سردبیر با عنوان «سلامی و درودی» نوشته است: «خانه در فرهنگ ایرانی، هزار و یک معنای آشکار و نهان دارد. از کالبد و تن آدمی تا سکونتگاهی که آرام و قرارش را می‌سازد تا مام میهن و جهانی که در آن می‌زییم. در زبان فارسی معنازایی واژه‌ خانه در پیوست با کلمات دیگر، بی‌همتاست. از آش‌خانه و آشپزخانه تا بت‌خانه و خدای خانه، از باژخانه و پست‌خانه تا تاریک‌خانه و تماشاخانه، چاپارخانه و چای‌خانه تا خُم‌خانه و حرم‌خانه، حوض‌خانه و خلوت‌خانه تا سفره‌خانه و سقاخانه، عدالت‌خانه و عصارخانه تا غریب‌خانه و قحبه‌خانه، کتابخانه و کارخانه تا مریض‌خانه و می‌خانه، مشورت‌خانه و نگارخانه، هم نهان‌خانه و نوانخانه شماری از این جهان ذهنی گسترش‌یافته در اضلاع کلمه‌ خانه در سده‌های پیشینی ماست. در دهه‌های اخیر نیز ساخت‌های زبانی فراوانی را می‌یابیم که خانه در جزء نخست آن جای گرفته است. از خانه‌ کارگر و خانه‌ معلم تا خانه‌ مطبوعات و خانه‌ هنر، خانه‌ ادبیات و خانه‌ سینما تا خانه‌ تئاتر و خانه‌ موسیقی، نیز ده‌ها ساخت دیگر که جزئی از جهان روزمره و ساعت زیست‌مان شده است. گویی مای ایرانی ما علاوه بر همه‌ خویش و خویش‌کاری‌ها همچنان زیست جمعی و کنشگری عمومی‌اش را در ساخت و معنای خانه باز می‌جوید. این‌همه خانه هست و خانه نیست.»

دوفصلنامه‌  فرهنگی، هنری، ادبی «کاج سبز» که از نشریات تخصصی شهر کاشان است، در ۳۷۰ صفحه و با بهای ۷۰ هزار تومان چاپ شده است. علاقه‌مندان به تهیه و مطالعه‌ این نشریه می‌توانند به شماره‌ ۰۹۱۳۵۶۰۶۲۰۸ در فضای واتساپ یا صفحه‌ اینستاگرام مجله (Kaajmag) و فروشگاه اینترنتی «پاکت» (www.pakatshop.com) پیام بدهند. ارسال مجله برای متقاضیان با پست رایگان خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است