«بال می‌شود این دست» ماجراجویی من در تاریخ و فرم‌های بومی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶
خلیل سمائی جابلو در گفتگو با صبا:

«بال می‌شود این دست» ماجراجویی من در تاریخ و فرم‌های بومی است

خلیل سمائی جابلو گفت که آثار نمایشگاه «بال می‌شود این دست» براساس تجربه زیسته او و توجه ویژه به تاریخ و کهن الگوها شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی نقاش‌های خلیل سمائی جابلو به نام «بال می‌شود این دست» از جمعه ۳ تیر ماه در گالری شیرین افتتاح شده و تا چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد.

این مجموعه از ۱۵ اثر تشکیل شده که در آن‌ها هنرمند زیست و تجربه‌‌ زندگی‌اش را بر بوم‌های دست‌ساز خود به تصویر کشیده است.

خلیل سمائی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ایده ابتدایی شکل گیری این آثار توضیح داد: من از کودکی در روستای جابلوی اردبیل بزرگ شده‌ام و این مجموعه در رابطه با فضا و روستایی که در آن زندگی کرده‌ام و دست‌ساخته‌ها و فرم‌های سنتی عشایر که من از کودکی با آن‌ها ارتباط داشتم، شکل گرفته است.

او ادامه داد: خانم‌هایی با لباس‌های بلند، عشایر، طبیعت و فضای موجود همگی با نگاهی مدرن و برگفته از مبانی هنرهای تجسمی ترکیب و در این‌ آثار تداعی شده‌اند.

این هنرمند تشریح کرد: آثار این مجموعه چه به صورت دوبعدی در تابلو و چه به صورت حجمی، برگرفته از همان فرم دار قالی هستند و من نقش‌های دلخواه خود را به آن‌ها اضافه کردم.

او درباره بازنمایی المان‌های تاریخی و کهن الگوها در این آثار توضیح داد: بخشی از این آثار هم برگرفته از مفاهیم آنیما و آنیموس و کهن الگوهای ادبیات و تاریخ ما هستند مانند پرنده‌ای که در این مجموعه دیده می‌شود که برگرفته از پرنده‌ای‌ست که در کهن‌الگوهای ما وجود داشته است. در اصل این آثار به نوعی ماجراجویی هنرمند در تاریخ و فرم‌های بومی است.

سمائی جابلو در پایان با اشاره به اینکه آینده روشن است درباره نام‌گذاری این نمایشگاه توضیح داد: نگاه من به آینده مثبت است و فکر می کنم تمام ساختارهای فکری ما روزی بال می‌شوند و پرواز می‌کنند و درنتیجه من آینده را رو به اوج و تعالی می‌دانم. در این نمایشگاه که آثار آن به المان های تاریخی و بومی اشاره دارند، من معتقدم که آینده روشنی در راه است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است