«و چند داستان دیگر» هنوز مجوز اجرا ندارد/ پیگیر هستیم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، در چند روز اخیر خبر توقیف دو تئاتر «شب شک» به کارگردانی امیرحسین بریمانی و «و چند داستان دیگر» به کارگردانی زهرا طیوری در راس اخبار تئاتر قرار گرفته است. دلیل توقیف نمایش «شب شک» با دو دلیل روایت می‌شود؛ نام نوید محمد‌زاده به عنوان تهیه‌کننده و مجوز نداشتن تمدید اجرا و اقلام تبلیغاتی. نمایش «و چند داستان دیگر» نیز که در شهر کرمانشاه بلیتفروشی آن آغاز شده بود ناگهان قبل از شروع اجراها بدون اعلام دلیل رسمی و نامه کتبی متوقف شده است.

در همین ارتباط با زهرا طیوری کارگردان این نمایش گفتگویی داشتیم تا از او جدیدترین اتفاقات مرتبط با کارش را جویا شویم که او به خبرنگار تئاتر صبا گفت: ما مراحل بازبینی را پشت سر گذاشته، مجوز گرفته و بلیت فروشی کرده بودیم و اتفاقا با توجه به میزان فروش بلیت‌ها با استقبال خوبی هم روبرو بودیم، اما شورای نظارت ناگهان و فقط چند ساعت قبل از شروع اجرا، بدون ارائه نامه کتبی و بدون اعلام دلیل، نمایش را متوقف کرده و پس از پیگیری‌ها و رفت و آمدهای ما در دفتر مدیر کل ارشاد کرمانشاه، مشخص شد دلیل شورا برای توقیف این نمایش، محتوای خشونت آمیز و ترویج خشونت در متن نمایشنامه عنوان شده است، در صورتی‌که متن نمایش «و چند داستان دیگر»، متن روانشناسانه‌ایست که در حال آسیب‌شناسی و تحلیل خشونت در جامعه است.

کارگردان این نمایش ادامه داد: نمایشنامه «و چند داستان دیگر»، پیش از این برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر بوده و در تهران توسط پیام لاریان که نویسنده این متن نیز هست روی صحنه رفته بود. از این‌ها گذشته نمایش ما از مرحله بازبینی عبور کرده و فقط چند ساعت به اجرای آن مانده بود. در بازبینی هم چند اصلاحیه داشتیم و همه اصلاحیه‌ها اعمال شدند، اما پس از پیگیر‌های ما، از طرف شورا اعلام شد که ما به اصلاحیه‌ها پایبند نبوده‌ایم. حالا سوال من اینست که بدون اینکه نمایش اجرا شود از کجا متوجه شدند که ما پایبند بوده‌ایم یا خیر؟

او خاطرنشان کرد: ما مدت‌ها تمرین داشتیم و هزینه‌های زیادی بابت دکور و لباس و سالن انجام دادیم و برای تبلیغات کار، چند بیلبورد در سطح شهر نصب شده بود. با بازیگران وارد قرارداد شده و پیش‌پرداختی هم به آنها پرداخت و بلیت فروشی کرده بودیم؛ همه اینها یعنی نزدیک ۴۰ میلیون تومان خسارت به غیر از خسارت‌های معنوی که به گروه وارد شد. جالب است بدانید که وقتی درباره خسارت‌ها با اداره ارشاد استان و شورای نظارت حرف زدیم در جواب گفتند این موضوع به ما ربطی ندارد.

طیوری در پایان درباره محتوای این نمایشنامه گفت: نمایش «و چند داستان دیگر» یازده کاراکتر دارد و بر مبنای پنج اِلمان روانشناسانه به تحلیل خشونت‌هایی می‌پردازد که فرد علیه خود یا جامعه بروز می‌دهد.

خبرنگار تئاتر صبا برای پیگیری این خبر با علی صفدری مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تماس گرفته ولی هنوز موفق به صحبت با وی نشده است.

انتهای پیام/