روایت‌های متفاوت مهم‌ترین رکن «رخ مادر» است/ استفاده از چهار کارگردان موفقیت‌آمیز بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۳
امیرحسین اکاتی در گفتگو با صبا:

روایت‌های متفاوت مهم‌ترین رکن «رخ مادر» است/ استفاده از چهار کارگردان موفقیت‌آمیز بود

تهیه کننده و نویسنده سریال مستند «رخ مادر» درباره روند تولید و چالش‌ها و اولویت‌های تولید این سریال مستند توضیح داد.

امیرحسین اکاتی نویسنده و تهیه کننده سریال مستند «رخ مادر» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا با اشاره به اینکه این سریال مستند در ۶ قسمت به بخشی از زندگی شخصی ۶ مادر شهید می‌پردازد، عنوان کرد: «رخ مادر» قصد دارد چالش‌هایی که مادران شهدا پس از شهادت فرزندان خود در زندگی شخصی تجربه کرده‌اند، به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: زمان هر قسمت از این سریال مستند ۱۵ دقیقه برآورد شده بود که باتوجه به کشش قصه‌ها به ۲۵ دقیقه هم افزایش پیدا کرد، دلیل این انعطاف و افزایش زمان قسمت‌ها هم توجه و اهمیت به روایی و داستانی بودن هر قسمت از مستندهاست، برای همین ما برای هر قسمت که در شهرهای مختلف تصویربرداری شده است، پیش تولید کاملی انجام دادیم تا باتوجه به ظرفیت‌های داستان یک فیلمنامه مشخص تهیه و تنظیم شود تا روند تولید مدون و در عین واقعیت کاملا با دقت وشناخت تصویربرداری شود.

کارگردان فیلم کوتاه «پنج» درباره دلیل تعدد کارگردان‌های این سریال مستند عنوان کرد: ما در ۶ قسمت «رخ مادر» با یک موضوع و سوژه واحد رو به رو بودیم و نیاز داشتیم که این موضوع واحد را در ۶ روایت و داستان متفاوت و البته نگاه‌های منحصر به فرد تولید کنیم که در مرحله تکراری نباشد و در مرحله دوم ازنظر محتوا و فرم خلاقیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ۶ فرم مختلف و نوع نگاه متفاوت در «رخ مادر» وجود دارد، ادامه داد: سعی کردم که مانند آثار اپیزودیک سینمای جهان که هر کدام با یک کارگردان مشخص مقابل دوربین می‌رود، ریسک این اتفاق که در سینمای مستند ایران شاید رایج نباشد، پذیرفتم و در هر قسمت زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم از کارگردان آن قسمت هم نظرخواهی می‌کردم که به بهترین روند در تولید و تدوین مستند ها داشته باشیم.

اکاتی درباره سریالی بودن «رخ مادر» گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که از ابتدا دغدغه من بود و زمانی که طرح را به مدیران شبکه یک تحویل دادم، بر آن تاکید کردم، سریالی بودن مستندهاست. سریال مستند یک امتیاز ویژه در مقابل سریال تک قسمتی دارد، همراهی مخاطب با جریان و داستان مستند است، سینمای مستند به مخاطب نیاز دارد و مخاطب هم دنبال داستان و قصه است، برای همین بهترین راه همراه کردن مخاطب با سینمای مستند، تولید سریال مستند است.

وی ادامه داد: من معتقد هستم که ضعف سریال‌های تلویزیونی و حتی شبکه نمایش خانگی ما، ضعف در روایت داستان به صورت سریالی است و در این شرایط سریال مستند را بهترین راه برای کشف استعدادهای فیلمسازی و البته تقویت فضای فرمی و محتوایی در روایت داستان است.

نویسنده سریال مستند «رخ مادر» اظهار کرد: در آثار سینمایی مانند «رخ مادر» که ما شاهد یک قهرمان قصه هستیم، حرکت باید به این سمت باشد که تولید و تصویربرداری ودر نهایت تدوین آثار همراه با یک فیلمنامه که حکم نقشه راه را دارد، همراه باشیم تا بهترین برآیند را از داستان سوژه خود به دست بیاوریم.

وی در پایان توضیح داد: ساخت مستند به هیچ وجه به این صورت نیست که یک سری تصاویر مستند، تصویربرداری شود و در نهایت در میز تدوین تصمیم گرفته شود کهکدام تصویر در چه قسمتی استفاده شود و آیا تمام ابعاد داستان را تصویربرداری کرده‌ایم یا نه، باید با اطلاع کامل از آنچه می‌خواهیم و آنچه تولید خواهد شد، باخبر باشیم و شرایط را پیش بینی کنیم.

محمدامین قزاق، علی ترابی، سیدمحمدحسین ضرابی و محمد مجیدپور چهار کارگردانی هستند که ساخت این مجموعه مستند ۶ قسمتی را برعهده داشتند که به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

«رخ مادر» که به زندگی مادران شهدا می‌پردازد، در پنج نقطه ایران از جمله استان‌های مازندران، گیلان، تهران، کرمان و قزوین فیلمبرداری شده است.

عوامل این مجموعه مستند عبارتند از تهیه‌کننده و نویسنده: امیرحسین اکاتی، مشاور پروژه: مرتضی غفوری، مدیر فیلمبرداری: امیرعلی نصیری، تدوین: محمدرضا نبید، صدابردار: ماکان غیوری، طراحی و ترکیب صدا: سعید بابایی، مدیر تولید: نوید حسابی، جلوه‌های بصری: سیدابوالفضل سیروس‌نژاد، طراحی و نشان پوستر: محمد اسفندیاری و مشاور رسانه‌ای: سپیده شریعت‌‌رضوی.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است