سریال مستند هفت قسمتی درباره شهید بهشتی در حال تولید است/ مصاحبه با ۷۰ چهره‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۵
اباذر صالحیان در گفتگو با صبا:

سریال مستند هفت قسمتی درباره شهید بهشتی در حال تولید است/ مصاحبه با ۷۰ چهره‌

اباذر صالحیان از تولید یک سریال مستند هفت قسمتی با محوریت شخصیت شهید بهشتی به تهیه کنندگی و کارگردانی خودش خبر داد.

اباذر صالحیان تهیه کننده مستند «پدر طالقانی» که به تازگی تولید یک سریال مستند هفت قسمتی را برای شهید بهشتی آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون درباره این سریال مستند عنوان کرد: احتما دارد سریال مستندی که برای شهید بهشتی در حال تولید هستیم، تا پایان تابستان ۱۴۰۱ آماده شود.

وی ادامه داد: این سریال مستند در ادامه طرحی است که منجر به تولید مستند «پدر طالقانی» شد و پس از آن چند چهره شاخص دیگر را هم برای ادامه روند ساخت مستند در نظر گرفتیم و با مشارکت و حمایت مجموعه فرهنگی سرچشمه که آن‌ها هم قصد تولید یک مستند با موضوع زندگی شهید بهشتی را داشتند، به توافق رسیدیم و حدود سال ۱۳۹۹ پیش‌تولید و تولید این مستند را آغاز کردیم.

صالحیان درباره روند پیش‌تولید و تحقیقات این سریال مستند تاریخی عنوان کرد: بازه زمانی که برای تحقیقات فضای محتوایی، بررسی اسناد، مصاحبه و گفتگوهای این سریال مستند پشت‌سر گذاشتیم، بیش از یک سال طول کشید.

تهیه‌کننده «پدر طالقانی» با بیان اینکه متولی و حامی اصلی این سریال مستند مجموعه فرهنگی سرچشمه بود، بین کرد: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، حوزه هنری، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، روزنامه‌ها و مطبوعات، کتابخانه ملی ایران و بنیاد حفظ و نشر شهید بهشتی از جمله مراکزی بودند که در مسیر یک ساله تحقیقات به آن‌ ها مراجعه کردیم.

حدود ۷۰ مصاحبه با چهره های مختلف برای مستند برنامه‌ریزی کرده‌ایم

وی افزود: پس از طی مراحل تحقیقات و رسیدن به یک سیناپس اولیه، یک لیست ۷۰ الی ۸۰ نفره را تنظیم کردیم که با آن‌ها درباره شهید بهشتی مصاحبه کنیم و تاکنون موفق شده‌ایم بالغ بر نیمی از این مصاحبه‌ ها را تهیه کنیم و در کنار مصاحبه ها اسناد و مکتوباتی که در تحقیقات به آن‌ ها رسیده بودیم، با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیدا کنیم تا تمام پازل های تولید و تدوین این سریال مستند را کنار یکدیگر قرار دهیم.

صالحیان با اشاره به اینکه این سریال مستند هفت قسمتی یک نسخه سینمایی هم خواهد داشت، توضیح داد: در حال حاضر همزمان با نوشتن متن نهایی فیلمنامه مستند و تدوین فصل‌ های ابتدایی آن، آخرین مراحل تهیه و تنظیم اطلاعات و مصاحبه ها را انجام می‌ دهیم.

وی افزود: سریال مستند شهید بهشتی که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده ایم، یک سریال مستند ۷ قسمتی است که هر قسمت آن حدود ۴۵ دقیقه خواهد بود و یک نسخه سینمایی دارد که این نسخه هم حدود ۹۰ دقیقه است.

این مستندساز درباره ساختار این سریال مستند تصریح کرد: ساختار این سریال مستند، مستند محض است که با استفاده از مصاحبه، مطالب آرشیوی و کاملا رئال به همراه صدای یک گوینده روایت می‌شود.

کارگردان سینمای مستند با اشاره به اینکه شخصیت محبوب و تاثیرگذار شهید بهشتی سال‌ ها است که مغفول مانده است، توضیح داد: شهید بهشتی با وجود ابعاد شخصیتی و تاثیرگذاری بالایی که در جامعه زمان خود و انقلاب اسلامی بعد از خود گذاشت، جزو شهدایی است که کمترین حجم تولید محتوا درباره او انجام شده است.

نباید مقهور روایت تاریخ در سینمای مستند شد

وی با بیان اینکه این مستند باید حدود ده سال پیش تولید می‌شد، ادامه داد: باتوجه به اینکه بیش از ۴۰ سال از انقلاب گذشته است، هر روز شاهد فرصت‌سوزی هایی در راستای تولید محتوا و انجام تحقیقات روی چهره های موثر تاریخ معاصر هستیم. متاسفانه در مورد سریال مستند شهید بهشتی هم با مرگ و بیماری چهره های نزدیک به شهید بهشتی رو به رو شدیم که به عنوان مثال زنده‌یاد سیدمحمود دعایی جزو کسانی بود که در مستند حضور داشت که متاسفانه یکشنبه ۱۵ خردادماه دار فانی را وداع گفت.

این مستندساز خاطرنشان کرد: روایت این سریال مستند، روند خطی ندارد، بلکه در هر قسمت از این سریال مستند هفت قسمتی یک بخش از زندگی شهید بهشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، که به عنوان مثال یک قسمت درباره شهید بهشتی در شورای انقلاب اسلامی است، یک قسمت شهید بهشتی در مجلس خبرگان است که شهید بهشتی را در هفت قالب و هفت موضوع مورد بررسی قرار می‌دهد.

صالحیان در پایان با آسیب شناسی مستندهایی که در حوزه تاریخ و چهره ها تولید می‌شوند، گفت: متاسفانه عمده مستندهایی که به چهره ها و شخصیت ها می‌پردازند، به صورت عمده اسیر و مقهور روایات تاریخی می‌شوند و کمتر به روایت شخصیت بها می‌دهند اما ما در این سریال مستند سعی کردیم، بیشتر به شخصیت شهید بهشتی بپردازیم تا مناسبات تاریخی زمانه او.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است