مهاجر همواره درجستجوی «آنجا»ست/ این سرزمین دیگر جای زندگی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹
علی جهانگرد در گفتگو با صبا:

مهاجر همواره درجستجوی «آنجا»ست/ این سرزمین دیگر جای زندگی نیست

علی جهانگرد گفت که مهاجرت اجباری انسان‌ها ایده اصلی نمایشگاه «آنجا» را تشکیل داده است.

علی جهانگرد هنرمند نقاشی که آثار با عنوان «آنجا» در گالری این جا به نمایش درآمده‌اند، در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره ایده محتوایی این نمایشگاه اظهار کرد: موضوع این نمایشگاه تاحدودی به تاریخ ایران و جنگ هشت ساله وابسته است. «آنجا» بیشتر حکایت مهاجرت اجباری انسان هاست که این مهاجرت اجباری گاه به دلیل تنش‌های اجتماعی و سیاسی اتفاق می‌افتد و گاه به جنگ ربط دارد.

به گفته وی،  انسان‌ها در شرایط سخت ناگزیر به ترک خانه خود می‌شوند تا وطن دیگری را پیدا کنند و در آنجا سکنی گزیند.

او ادامه داد: در برداشت من، مهاجر همیشه یک «آنجایی» به عنوان خانه برای خود تعریف می‌کند اما آنجا یک ماهیت وهم‌آلود و دور از دسترسی دارد که همیشه در آنجاییت خود باقی می‌ماند و هرگز به اینجا تبدیل نمی‌شود. مهاجر همواره خود را در رفتن تعریف می‌کند و همیشه یک مقصد و آنجایی دارد که خانه و موطنش است اما به محض اینکه به هر سرزمینی می‌رسد، رشته‌های پیوند از دست می‌رود زیرا نمی‌تواند خود را مطابق آن محیط تعریف کند.

این هنرمند نقاش درباره انتخاب رنگ‌های سرد و تکنیک بازنمایی در این مجموعه توضیح داد: من به عمل نقاشانه تعلق خاطر دارم. درواقع بازنمایی برای من دنیای مستقلی را به وجود می‌آورد و معتقدم که بازنمایی صرفا نسخه دست دوم واقعیت نیست بلکه خودش یک جهان مستقلی را خلق می‌کند که برای من شیفته‌کننده است و احساس می‌کنم این جهان وجود دارد و می‌توانم در آن فضا حضور و زندگی خود را تصور کنم.

او افزود: برهوتی که با رنگ‌های خاکستری و سرد در این آثار به نمایش درآمده است برای من به شکلی با فضای مهاجرت مدام در پیوند است زیرا پس از یک مدت عطش مهاجرت تبدیل به سختی و سنگینی می‌شود و رنگ‌های این نقاشی‌ها را هم بر اساس همین برداشت انتخاب کردم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: فضایی که در این آثار بازنمایی شده‌اند فضایی خشک، بیابانی و خاکی است. گویا این نقاشی‌ها جایی هستند که هرگز نمی‌شود در آنجا زندگی کرد و یک فضای بیهوده است.

جهانگرد در پایان از یک سرزمین مادری فرسوده گفت: پس از جنگ هشت ساله من بازگشتی به سرزمین مادری جنگ‌زده خود داشتم و درواقعیت با فضایی مواجه شدم که انگار گذار زمان آن را فرسوده بود. هاله و خاکستری روی این شهر افتاده و همه‌چیز به دست فراموشی سپرده شده بود. انگار نه انگار که روزی در اینجا خانه‌ای بوده است و افرادی در آن زندگی می‌کردند بلکه آن شهر تبدیل به ویرانه‌ای شده بود که حتی خود ویرانه هم در گذار زمان فرسوده شده بود.  این خاطره در این آثار هم بروز پیدا کرد بدین گونه که گویا یک مهاجر پس از سفرهای بسیار به سرزمین اولیه خود برگشته است اما سرزمین اولیه او هم دیگر درخور زندگی نیست.

نمایشگاه «آنجا» از جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ تا جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ در گالری این‌جا به نشانی تهران، ﺧﯾﺎﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ برپا است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است