انیمیشن «لایت‌یر»؛ اثری سرگرم‌کننده اما ناامیدکننده! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۲
با آثار تصویری روز جهان آشنا شوید؛

انیمیشن «لایت‌یر»؛ اثری سرگرم‌کننده اما ناامیدکننده!

«لایت‌یر» از روز 17 ژوئن در سینماهای آمریکا روی پرده رفته است و تاکنون نزدیک به 160 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان صبا، «لایت‌یر» نام انیمیشن ماجراجویانه اکشن علمی تخیلی پیکسار به پخش کنندگی کمپانی دیزنی است که از آن به عنوان اسپین‌آف سری انیمیشن‌های «داستان اسباب بازی» یاد می شود.

در پروژه های اسپین‌آف، یک شخصیت از فیلم یا انیمیشن یا سریالی مشهور قرض گرفته می شود و به عنوان کاراکتر اصلی در پروژه اسپین‌آف حضور می یابد. در این انیمیشن کاراکتر باز لایت‌یر از «داستان اسباب بازی» گرفته شده است.

این انیمیشن را آنگوس مک‌لین که پیش تر انیمیشن «در جستجوی دوری» را ساخته بود با حضور صداپیشگانی چون کریس ایوانز، کیکه پالمر، دیل سولز و تایکا وایتیتی کارگردانی کرده است. مایکل جاکینو آهنگساز سرشناس آمریکایی برنده جوایز اسکار، امی و گرمی ساخته است.

جاکینو امسال موسیقی متن چهار اثر مشهور سال از جمله «بتمن»، «لایت‌یر»، «دنیای ژوراسیک قلمرو» و «ثور» را ساخته است که به نظر شانس زیادی برای نامزدی جایزه اسکار نیز دارد.

داستان انیمیشن

«لایت‌یر» داستان باز لایت‌یر، تکاور فضایی و خدمه‌اش است که در سیاره‌ای متخاصم در فاصله ۴٫۲ میلیون سال نوری از زمین گیر افتاده‌اند. در حالی که باز سعی می‌کند راهی برای بازگشت به خانه در فضا و زمان پیدا کند، گروهی از افراد جاه‌طلب و سوکس، ربات گربه‌ای به او می‌پیوندند. با این حال امپراتور زورگ با حضوری باشکوه با ارتشی از ربات‌های بی‌رحم و دستور کاری مرموز وارد می‌شود و مسائل پیچیده‌تر شده و ماموریت با خطر مواجه می‌شود.

چند نکته درباره انیمیشن

تنها دو کاراکتر باز لایت‌یر و زورگ در این انیمیشن، از فرنشایر «داستان اسباب بازی» آمده اند.

نمایش این انیمیشن به دلیل ارجاعات همجنس‌گرایانه در عربستان و امارات ممنوع اعلام شد. ضمنا در کشور سنگاپور به اولین انیمیشن تاریخ تبدیل شد که درجه بندی NC16 (محدود به جوان‌های مجوزدار) دریافت کرد.

این انیمیشن اولین اسپین‌آف پیکسار و دومین پیش درآمد کمپانی بعد از «دانشگاه هیولاها» در سال ۲۰۱۳ است.

نقدهای کوتاه انیمیشن

از ۲۸۲ منتقدی که در وبسایت راتن تومیتوز نظر خود را درباره این انیمیشن اعلام کرده اند، این فیلم امتیاز ۷۵درصد را دریافت کرده است.

شوبرا گوپتا منتقد ایندین اکسپرس درباره این انیمیشن نوشت: این فیلم کریس اوانز روح و سرزندگی و لحظات هیجان کوچک و کمی دارد.

ایمی نیکلسون منتقد فیلم ویک با تحسین این انیمیشن نوشت: یک داستان تااندازه ای عاطفی در مورد پیری و فناپذیری.

آلن مک‌آدامز منتقد مین‌اج درباره فیلم گفت: «لایت‌یر» کمی تعجب آور است البته نه از نظر کیفیت، بدیهی است که ما در اینجا در مورد پیکسار صحبت می کنیم، بلکه از نظر مشخصات و ویژگی هایش کمی تعجب آور است، «لایت‌یر» یک داستان ماجراجویی سرگرم کننده و هیجان انگیز با قلبی سرشار از صمیمیت است.

جک باتملی منتقد استاربرست نیز درباره انیمیشن چنین نوشت: «لایت‌یر» به طور غیرقابل انکار اثری سرگرم کننده است و البته به همان اندازه اثری ناامیدکننده نیز است و آن را می توان کم ارزش ترین اثر کمپانی پیکسار بعد از «ماشین ها ۲» خواند.

«لایت‌یر» از روز ۱۷ ژوئن در سینماهای آمریکا روی پرده رفته است. این فیلم تاکنون نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است