بیش از یک‌سوم خریداران حراج شانزدهم جدید بودند/ پرویز تناولی همچنان رکورددار هنر ایران و خاورمیانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۰
علیرضا سمیع‌آذر در گفتگو با صبا:

بیش از یک‌سوم خریداران حراج شانزدهم جدید بودند/ پرویز تناولی همچنان رکورددار هنر ایران و خاورمیانه

علیرضا سمیع‌آذر گفت که بیش‌از یک‌سوم خریداران شانزدهمین دوره حراج تهران برای اولین‌بار در این رویداد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، شانزدهمین دوره حراج تهران با عنوان «هنر معاصر ایران» عصر روز گذشته ۱۰ تیرماه با ارائه ۱۲۰ اثر و مجموع فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. در این دوره از حراج اثر رضا درخشانی به نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان چکش خورد و رکورد را به خود اختصاص داد و در این دوره نیز تمام آثار فروش رفت.

در چهاردهمین دوره حراج تهران که آن هم با عنوان «هنر معاصر ایران» و ارائه ۱۲۰ اثر ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد، مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان حاصل شد که در این‌ صورت ما شاهد افزایش فروش تقریبا ۲ برابری دوره شانزدهم نسبت به دوره چهاردهم که البته این دوره مربوط به هنر معاصر بوده است، هستیم.

نکته قابل توجه این است که در دوره چهاردهم نیز اثری از رضا درخشانی با عنوان «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» با قیمت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد و رکورد فروش در چهاردهمین دوره حراج تهران را از آن خود کرد و به نوعی این هنرمند در این دوره از حراج رکورد خود را در هنر معاصر ایران شکسته است.

اما رکورد فروش کل حراج تهران در شب گذشته متعلق به اثر برنز پرویز تناولی به نام «شاعر نشسته» است که در حراج پانزدهم با قیمت ۱۴ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

همچنین قابل توجه است که دوره قبل حراج تهران یعنی دوره پانزدهم با عنوان «هنر مدرن ایران» با ارائه ۸۰ اثر هنری دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد و در مجموع با ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان فروش به پایان رسید.

علاقه‌مندان جدیدی به بازار مبادلات هنری پیوسته‌اند

در این راستا و در پایان حراج شانزدهم گفتگویی با علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج تهران داشتیم و او به خبرنگار صبا درباره این دوره از حراج گفت: نکته ارزشمند این دوره از حراج برای من فقط این نیست که نسبت به حراج قبلی هنر معاصر ایران حدود ۲ برابر افزایش فروش داشتیم، بلکه بیش‌از یک‌سوم خریداران این دوره جدید بودند و ما متوجه شدیم که علاقه‌مندان جدیدی به بازار مبادلات هنری پیوسته‌اند که این نکته جذاب و ارزشمندی است.

او ادامه داد: کارهای ارائه شده در این دوره بسیار معاصرتر بودند و رده سنی بسیاری از هنرمندان پایین بود. این نکته نشان می‌دهد که توجه به هنرمندان جوان و موج‌ها و جریان‌های هنری بیش‌از از گذشته‌ها شده و امیدبخش است.

سمیع‌آذر درباره تنوع آثار این دوره اظهار کرد: تنوع گونه‌های رسانه‌ای آثار هنری در این‌دوره بیشتر شده بودند و درنتیجه در این دوره شاهد ارائه عکس‌های گوناگونی مخصوصا از عکس‌های دوران انقلاب بودیم.

مدیر حراج تهران در پاسخ به این پرسش که برای اضافه شدن خریداران جدید به حراج چه سیاستی مدنظر داشتند، گفت: ما افراد مختلف را دعوت می‌کنیم‌ اما بیشتر خود خریداران هستند که به سمت حراج می‌آیند. منظور هم از خریداران جدید کسانی هستند که تاکنون در حراج تهران حضور نداشته و اثری خریداری نکرده‌اند.

سمیع‌آذر در پایان درباره رکورد کل حراج که در این دوره شکسته نشد، اظهار کرد: رکورد کل هنر ایران در اختیار آقای پرویز تناولی است و حتی رکورد کل خاورمیانه با فروش اثر «پرسپولیس» با قیمت ۲/۸ میلیون دلار هنوز متعلق به استاد تناولی است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000