بانوان خوشنویس «قلم مهر» خود را به نمایش گذاشتند/ معرفی ۲۴ استاد فوق ممتاز خوشنویسی

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه 8، نمایشگاه آثار خوشنویسی «قلم مهر» با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزارت ارشاد در انجمن و عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران 9 تیرماه در فرهنگسرای گلستان افتتاح شد.

در ابتدای این برنامه از استاد غلامحسین امیرخانی دعوت شد تا صحبت‌هایی در باره این نمایشگاه و آثار خوشنویسی داشته باشد و او عنوان کرد: مرحوم بیانی پایه‌گذار انجمن خوشنویسان بود. در سال ۱۳۲۹ او استادان بزرگ را جمع کرد و انجمن خوشنویسان و کلاس‌های آزاد خوشنویسی تشکیل شد. در سال ۱۳۴۴ استادان مرحوم سیدحسن و سیدحسین میرخانی به انجمن خوشنویسان آمدند اما حضور ایشان از نظر هنر خوشنویسی و معرفتی که در سایه خوشنویسی وجود دارد، بسیار درخشان بوده است.

او ادامه داد: ما همه انسانیم و حس خودخواهی و سلطه‌طلبی داریم اما باید ببینیم چه کسی این خودخواهی را با خیرخواهی همراه می کند. یکی از بزرگترین مشکلات مردم دنیا این است که بلد نیستند با هم درست صحبت کنند. من از کسانی که از این نمایشگاه دیدن می‌کنند، خواهشی دارم مبنی بر اینکه قلم و کاغذی بردارند و هر نقدی که بر این نمایشگاه دارند، بنویسند.

این استاد خوشنویسی خاطرنشان کرد: امروز پس از ۵۰ سال، خوشنویسی بانوان به ثمر نشسته است. ۵۰ سال پیش کلاس خوشنویسی فقط نستعلیق بود و کلاس های ثلث و شکسته نبود و استاد یدالله کابلی یک تنه ۵۰ سال با همت و تلاش خود کلاس های خوشنویسی را راه انداخت و به ثمر رساند. همچنین انتشارات انجمن خوشنویسان که در این راه بسیار مثمر ثمر بوده است.

در بخش دیگر برنامه محمدحسین ساکت طی سخنانی گفت: از بانوان هنرمند و فرهیخته که در این نمایشگاه با فرستادن آثار گرانسنگ خودشان شرکت کردند و موجبات افتخار انجمن را فراهم آوردند، تشکر می کنم. ما در اصفهان بانوان خطیب بسیاری داشتیم که از قرن چهارم تا هفتم بیشترین کارایی را در حوزه دانش داشتند. حتی کسانی مانند خطیب بغدادی از بغداد و سمعانی از ماوراءالنهر بودند که اینها خود اجازه حدیث می‌دادند و حدیث خود دانش بسیار بزرگ و پیچیده ای است. خیلی از بانوان استاد خوشنویس بودند که اجازه حدیث به این دوتا دادند و با این پیشرفت علمی ما حدود ۱۴۰۰ بانوی حدیث‌دان داشتیم. حالا اگر ما می‌شنویم که حدود هزار و اندی بانوی خوشنویس داریم نباید تعجب کنیم و انتظار داریم که این خیل بانوان استاد بتوانند بر افتخارات و بالندگی های خوشنویسی بیافزایند.

او در پایان بیان کرد: اگر خوشنویسی این تاثیر را نداشته باشد که اخلاق را در انسان‌ها بدمد، آن هنر هیچ ارزشی ندارد. باید در راه هنر آرامش و شکیبایی داشت زیرا خود هنر این ویژگی را دارد.

عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان نیز اظهار کرد: نمایشگاه «قلم مهر» به بانوان خوشنویس اختصاص دارد. درباره بانوان خوشنویس باید بگویم که از چند جهت باید آنها را ستود، چراکه هم عهده دار زندگی و مادری هستند، هم عهده دار وظیفه آفرینش هستند و در این میان خوشنویسی هم می‌کنند.

او اظهار کرد: در حوزه هنر خوشنویسی ما حدود ۹۵۳۵ فارغ التحصیل ممتاز داریم. انجمن خوشنویسان با ۳۶۵ شعبه در ایران و خارج از کشور 693 فارغ التحصیل فوق ممتاز خانم دارد و این باعث افتخار ماست که بگوییم ما امروزه ۲۴ استاد فوق ممتاز خانم در انجمن خوشنویسان داریم که در عرصه فرهنگ و هنر ایران مشغول فعالیت هستند.

عارف براتی در پایان تصریح کرد: من با اجازه استادان می خواهم اسم این 24 بانوی فوق ممتاز خوشنویسی را بگویم چراکه این بانوان افتخار و کارنامه انجمن خوشنویسان هستند. این 24 استاد خوشنویسی عبارتند از الهه خاتمی، صغری حسینی، فریده حکیم پور،  راضیه فولادی  سپهر، زهره رئیس الساداتی، شهناز ملکی، فاطمه وصال، فرشته شکاری، مینا بهدادفر، اظهار الشرکاء ، زهره عباسی، مرضیه صدیقی، فاطمه محمد کرمی، سمیه ناطقی، فاطمه مقیمی، مریم سادات موسوی، مریم امام وردی، مریم خیام نکویی، شهربانو نجفی، هیلدا خدر، فاطمه کاظمی، گوهر همایی مقدم، عذرا عبدالله پور ،الهام میرطلایی.

انتهای پیام/