اکران سیار «پسران دریا» برایمان مهم است/ خودمان را با معلم‌ها مقایسه می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۴
بهروز نشان در گفتگو با صبا:

اکران سیار «پسران دریا» برایمان مهم است/ خودمان را با معلم‌ها مقایسه می‌کنیم

تهیه کننده فیلم «پسران دریا» درباره شرایط اکران این فیلم و اهمیت کار برای کودک و نوجوان صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم «پسران دریا» به کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی و تهیه کنندگی بهروز نشان که برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم و بهترین بازیگر و کاندید پروانه زرین بهترین کارگردانی از سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده است، حالا در نبود سینمای هنر و تجربه، در حال اکران است. به همین بهانه، با بهروز نشان تهیه کننده این فیلم به گفتگو نشستیم.

او درباره شرایط اکران فیلم «پسران دریا» گفت: در کل حال و اوضاع اکران خوب نیست. دلایل مختلفی هم دارد مثل حادثه متروپل یا وضعیت اقتصادی و معاش مردم. می‌دانید که خیلی از فیلم‌ها هم نتوانستند به اکران برسند و در همین شرایط، فیلم ما در حال اکران است و این را اتفاق خوب و مبارکی قلمداد می‌کنیم. البته این فیلم فقط در یک سانس بعد ازظهر و فقط در یک سالن اکران می‌شود و این مشکلی اساسی است که نه تنها فیلم ما بلکه تمام فیلم‌های هنری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این‌ را هم در نظر بگیریم که در دوران کرونا سالن‌های سینما خالی ماندند و حالا سینمادارها حق دارند بیشتر به اکران فیلم‌هایی فکر کنند که درآمد بهتر و مخاطب بیشتری دارد.

گِله ما از ارگان‌های دولتی مثل آموزش و پرورش است

بهروز نشان در ادامه عنوان کرد: گِله ما از ارگان‌های دولتی مثل آموزش و پرورش است. ارگان‌های دولتی از این دست باید یارانه‌ای برای این نوع فیلم‌ها در نظر بگیرند به ویژه اینکه دولت بر فرزندآوری و توجه به خانواده تاکید دارد و سینما می‌تواند تاثیر بزرگی بر آگاهی‌بخشی در جامعه داشته باشد.

از تهیه کننده فیلم «پسران دریا» درباره تعطیلی موسسه هنر و تجربه و تاثیر این اتفاق بر اکران فیلمش پرسیدیم و او گفت: به طور قطع هنر و تجربه می‌توانست به منزله یک انرژی مضاعف، سبب بهتر و بیشتر دیده شدن فیلم ما باشد. اصولا فیلم‌های شبیه این، مخاطبان خاص خود را دارند. اکثر فیلم‌های روی پرده هم در ژانر کمدی و پرمخاطب هستند در حالیکه «پسران دریا» هم یک فیلم هنری است و هم برای کودک و نوجوان ساخته شده در نتیجه شرایط برای ما کمی سخت‌تر است‌. مطمئنا در سینمای هنر و تجربه می‌توانستیم مخاطبان جدی‌تری داشته باشیم. به نظر من باید در نبود سینمای هنر و تجربه فرآیند متفاوتی برای اکران فیلم‌هایی از این دست تعریف شود.

او با اشاره به این‌که کار برای کودک و نوجوان چندان هم جدی گرفته نمی‌شود درباره انگیزه خود برای تهیه‌کنندگی چنین فیلمی توضیح داد: کار برای کودک و نوجوان، کار مهمی است. از طرفی سینما می‌تواند آگاهی‌بخش باشد و ما هم تلاش کردیم تا فیلمی که تولید می‌کنیم برای تمام اعضای خانواده از کودک گرفته تا پدربزرگ و مادربزرگ، حرفی برای گفتن داشته باشد، اما اگر کار برای کودک و نوجوان جدی گرفته نمی‌شود باید بگویم این از کم‌کاری بعضی ارگان‌هاست. وقتی وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما نسبت به سینما بی‌تفاوت هستند، وزارت ارشاد به تنهایی چه‌ کاری می‌تواند بکند؟

آموزش و پرورش هیچ علاقه‌ای ندارد تا کودکان و نوجوانان را برای رفتن به سینما تشویق کند‌

نشان در ادامه گفت: آموزش و پرورش می‌تواند برای بهتر دیده شدن این فیلم کمک کند اما هیچ علاقه‌ای ندارد تا کودکان و نوجوانان را برای رفتن به سینما تشویق کند‌. اگر کودک و نوجوان ما این فیلم‌ها را نبیند، فیلم‌هایی جایگزین می‌شوند که ما در تولیدشان هیچ نقشی نداشته‌ایم.

این تهیه کننده اظهار کرد: ما برای اکران یک فیلم باید پروانه ساخت و پروانه نمایش و مجوز اکران داشته باشیم یعنی وزارت ارشاد در تمام فرآیند تولید تا اکران یک فیلم حضور دارد تا مطابقت آن را با فرهنگ ایرانی و اسلامی زیر نظر داشته باشد پس اگر فیلم ما دیده نشود، چه فیلمی قرار است جایگزین آن شود؟ همین حالا هم از دید من، کودک و نوجوان ما هویت ایرانی و اسلامی خود را گم و فراموش کرده است.

از او پرسیدیم که آیا برنامه‌ای برای اکران آنلاین فیلمش دارد یا خیر و او در پاسخ اشاره کرد: خوشبختانه فرآیندی به نام اکران سیار در حال شکل‌گیری است و راستش را بخواهید بیشتر از اکران آنلاین به همین اکران سیار فکر می‌کنیم چون می‌خواهیم فیلم «پسران دریا» حتی در نقاط دورافتاده و روستاهای محروم نیز دیده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا اکران سیار نمی‌تواند بازگشت سرمایه را تضمین کند اما دغدغه مهم تیم ما دیده شدن است و ا‌کران سیار بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

بهروز نشان در انتها یادآور شد: ما از ابتدا می‌دانستیم در حال تولید یک فیلم هنری آن‌ هم در ژانر کودک و نوجوان هستیم؛ ژانری که خیلی‌ها به سمتش نمی‌روند. از ابتدا می‌دانستیم که موضوع گیشه برای‌ ما یک چالش خواهد بود ولی خودمان را با معلم‌ها مقایسه می‌کنیم؛ آن‌ها نقش بسیار موثری در تربیت نیروی انسانی دارند ولی حقوق‌شان ناچیز است. ما‌ هم بازگشت سرمایه نداریم اما اشکالی ندارد، مهم تاثیرگذاری است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است