ابهامات یک دستورالعمل سینمایی/ ماجرای داشتن تابعیت ایران برای کارگردانی فیلم اول چیست؟

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه‌ای کارگردانی فیلم اول که به تازگی از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است، دارای دو ابهام است که پس از اخذ بازخوردها می‌تواند اصلاح شود.

در شرایط عمومی تایید صلاحیت حرفه‌ای کارگردانی که موضوع ماده 4 این دستورالعمل است، دو ابهام وجود دارد.

نخست در بند 4-1 که داشتن تابعیت ایران به عنوان شرط اخذ پروانه ساخت مطرح شده است. اگر بنا بر این باشد که فقط کسانی بتوانند در ایران فیلم اول بسازند که تابعیت ایران را داشته باشند، با توجه به نسبتی که ایران با کشور همسایه افغانستان دارد، فرصت فیلمسازی را از بسیاری از کسانی که سالیان سال است در ایران زندگی می‌کنند، گرفته می‌شود. به ویژه ما در حال حاضر مستندسازان و فیلم کوتاهی های افغانستانی داریم که می توانند در آینده نزدیک به سمت فیلمسازی بلند نیز بروند.

دوم این که در بند 4-3 که به التزام عملی به دین اسلام اشاره شده است، روشن نیست که منظور مسلمان بودن متقاضی کارگردانی فیلم است یا نه. در صورتی که این‌طور باشد، باز هم فرصت فیلمسازی در سینمای بلند داستانی از بسیاری از افراد گرفته می شود در حالیکه تجربه پیش از این نشان داده که شماری از فیلمسازان ارزشمند کشور که برخی حتی از سرمایه‌های سینمای پس از انقلاب به شمار می‌روند روزگاری فیلم‌اولی بوده‌اند که اگر چنین دستورالعملی قبلا وجود داشت آنها نیز امکان اخذ پروانه ساخت فیلم اول را نمی یافتند.

به نظر می‌رسد این ابهامات، نیازمند شفاف‌سازی توسط بنیاد سینمایی فارابی و اصلاح احتمالی ایرادات آن است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/