«تازه وارد» فصل بعدی نخواهد داشت/ پخش در ساعت اصلی شبکه سه تصمیم مدیران بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
محمدجواد موحد در گفتگو با صبا:

«تازه وارد» فصل بعدی نخواهد داشت/ پخش در ساعت اصلی شبکه سه تصمیم مدیران بود

تهیه‌کننده «تازه وارد» می گوید در این مجموعه پیام و هدف فرزندآوری است زیرا کشور ما در آینده ای نزدیک از پیری جمعیت رنج خواهد برد.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده سریال «تازه وارد» که از شبکه سه سیما پخش شد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا اظهار کرد: ما دو مجموعه هستیم مجموعه باشگاه فیلم سوره و خانه تولیدات جوان. در این دو بخش مهم‌ترین هدف، توجه به استعدادهای جوان است. در این راستا نیز دنبال پروژه‌ای بودیم تا بتوانیم تعدادی از فیلمسازان جوانمان را در آن مشارکت دهیم. همچنین در پی این بودیم تا در کارمان یکی از مسائل روز جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کاهش و پیر شدن جمعیت کشور یکی از مشکلات ویژه کشور است که در آینده می‌تواند صدمات جدی به همراه داشته باشد. برای همین این سریال با پیام فرزندآوری در دستور ساخت قرار گرفت. البته برای دادن پیام، چشممان را روی واقعیت‌های اجتماعی نبستیم، برای مثال مشکلات اقتصادی که سبب شده برخی از جوانان ازدواج نکرده یا بچه‌دار نشوند از این قبیل مشکلات است.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه مستقیم روی پیام تمرکز نکرده اند، عنوان کرد: برای مثال مستقیم نگفتیم حتما زوجین باید فرزند داشته باشند ولی به مشکلات فرزند نداشتن اشاره داشتیم. درضمن باید توجه داشت مشکل اقتصادی نباید ما را نسبت به آینده کشورمان بی‌تفاوت کند چون پیری جمعیت شاید هم‌اکنون آنچنان که باید حاد نشان نمی دهد ولی در ۲۰ سال آینده ما صدمات جدی در این رابطه خواهیم خورد.

موحد با بیان اینکه تنها سد راه فرزندآوری در خانواده‌ها مشکل اقتصادی نیست، گفت: اینکه بخواهیم فکر کنیم تنها دلیل پرهیز از فرزندآوری در خانواده‌ها مشکلات اقتصادی است، درست نیست چون در بسیاری از مواقع مسائل اجتماعی و خانوادگی باعث دوری از فرزندآوری در خانواده‌ها شده است. در همین رابطه باید اضافه کنم موضوعات و مسائل اجتماعی باید در کارهای نمایشی طرح بحث شود چون در این شرایط است که می‌توان برای معضل مورد نظر راهکار یافت.

تهیه‌کننده «تازه وارد» درباره ساختار اپیزودیک سریال نیز چنین توضیح داد: دلیل انتخاب ساختار اپیزودیک برای کارمان همان مطلبیست که در ابتدای سخنانم به آن اشاره کردم. رسالت ما رساندن هشت فیلمساز مدنظرمان به امر تولید است. در ضمن باید اضافه کنم برخی از کارهای اپیزودیک نظیر «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «کلید اسرار» نشان داد این دست کارها اگر خوب مورد توجه قرار گیرند با استقبال مخاطب مواجه خواهند شد. همچنین تاکید دارم ساخت آثاری نظیر «تازه وارد» بهترین فرمتش ساختار اپیزودیک است.

وی درباره نحوه گزینش کارگردانان این کار گفت: ما برای کارمان، کارگردان انتخاب نمی‌کنیم بلکه مسیری که در نظر گرفته‌ایم فیلمسازانمان را انتخاب می‌کند. در مجموعه ما کار از ساخت فیلم کوتاه آغاز شده و در ادامه به تولیدات تله فیلم و آثاری نظیر «تازه وارد» تعمیم پیدا کرده و در نهایت نیز به ساخت فیلم سینمایی و یا یک سریال کامل ختم می‌شود. برای مثال فیلم «بیست‌ویک روز بعد» که کارگردانی آن را محمدرضا خردمندان بر عهده داشت، چنین پروسه‌ای را پشت سر گذاشت.

موحد در پاسخ به اینکه چه روشی قادر است فیلم یا سریالی را به سمتی هدایت کند که به واسطه آن کار، فرهنگ یا پیامی در جامعه رواج داده شود، چنین توضیح داد: جواب به این سوال نیاز به تحقیقات کافی دارد اما بنا به تجربه شخصی می‌گویم فیلمسازی که می‌خواهد موضوعی را بیان کند باید به آن معتقد بوده و به نوعی با آن زیست کرده باشد.

وی درباره تیم بازیگری این سریال بیان کرد: معتقدم برای چنین کاری از بازیگران چهره تلویزیونی استفاده شده است اما این نکته را نمی‌توان کتمان کرد به دلیل برخی حواشی‌ها انتخاب بازیگر برای تلویزیون سخت شده است. مساله دیگر به ساختار اپیزودیک کار مربوط می‌شود. عموما بازیگران دوست دارند در کاری حاضر شود که حداقل ۱۵ قسمت داشته باشد برای همین یافتن بازیگری که راضی شود تا تنها یک شب کارش روی آنتن باشد کمی دشوار است. در این میان باید برخی محدودیت‌های مالی را هم اضافه کرد. در نهایت باید اضافه کنم بازیگران برخی مواقع به کارهایی که فیلمسازان آن جوان بوده و تازه ابتدای راه هستند، اعتماد نمی‌کنند.

موحد در پاسخ به این پرسش که چه میزان مخاطب برای کارشان مدنظر بوده است، گفت: اینکه هر فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای دوست دارد کارش بالاترین میزان مخاطب را داشته باشد امری طبیعی است و اگر کسی بخواهد منکر آن شود حرف نادرست زده است ولی نمی‌توان کتمان کرد جنس هر سریالی، تعداد تماشاگرانش را هم مشخص می‌کند. یعنی یک مجموعه نود شبی مخاطبان خاص خود را دارد و یک سریال ۱۰ یا ۱۵ قسمتی نیز تعدادی مخاطب را هدف قرار می‌دهد ولی تمام تلاش ما این بوده که بالاترین تماشاچی را داشته باشیم. در این رابطه از بازخوردهایی که از پخش روزهای نخستین دریافت کرده‌ایم به موفقیت کارمان امیدوار شدیم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل دیگر که موفقیت یک اثر را رقم می‌زند ساعت پخش و شبکه‌ای است که آن مجموعه از آن پخش می‌شود. «تازه وارد» مورد ارزیابی مسئولان سیما قرار گرفت و برای آن شبکه سه و ساعت اصلی در نظر گرفته شد. امیدوارم این موضوع به موفقیت کار کمک کرده باشد.

موحد در انتها تاکید کرد: سریال «تازه وارد» فصل بعدی نخواهد داشت و اگر روزی هم بخواهد این کار ادامه داشته باشد مطمئنا توسط گروه ما این امر رخ نخواهد داد. درباره کارهای آینده نیز باید بگویم در باشگاه فیلم سوره دو پروژه در حال نگارش فیلمنامه است که به محض شروع پیش تولید آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

در این سریال که مضمونی خانوادگی داشت و به مساله فرزندآوری پرداخت، بازیگرانی از جمله رضا بنفشه‌خواه، محمد نادری، آشا محرابی، شیوا خنیاگر، بهنام شرفی، امیرمحمد زند، سپیده خداوردی، مریم خدارحمی، علی عامل‌هاشمی، الهام طهموری، سیدمحمدجواد طاهری، سونیا سنجری، مهری آل‌آقا، شکوفه عزیزی، نگین فیروزمنش، زهرا داودنژاد، نیلوفر هوشمند، شیوا خسرومهر، جوانه دلشاد، مهدیه نساج، سهی بانو ذوالقدر، هادی دیباجی، هادی شیخ‌الاسلامی، حامد احمدجو، خیام وقار کاشانی، ناهید عساکره، علی دل‌پیشه، سالار کریمخانی، سپیده جعفری، با حضور افتخاری محیا اسناوندی و بیژن خراسانی و بازیگران خردسال از جمله حسین شهبازی، آیلین جاهد، آندیا جعفری، عرفان برزین و آرش دهقان نقش‌آفرینی کرده بودند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است