اما و اگر راه‌اندازی سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌ها/ برای کارگردانان جوان فراغ بال ایجاد کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۸
در گفتگوی صبا با محمدرضا مصباح مطرح شد؛

اما و اگر راه‌اندازی سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌ها/ برای کارگردانان جوان فراغ بال ایجاد کنیم

محمدرضا مصباح معتقدست که راه‌اندازی سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی اگر به صلاح فیلمسازان جوان باشد، مطلوب است.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره راه‌اندازی سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی که از ۱۱ تیر ماه آغاز به کار کرد، گفت: همه این اتفاقات اگر در راستای کیفیت‌دهی به فیلم‌های اول فیلمسازان و به طور کلی سینما باشد، خوب است اما اگر باعث درست شدن دست‌انداز شود، خوشایند نیست. معمولا برون‌سپاری در این حوزه باید به اصناف سپرده شود زیرا این تشکل‌ها حرفه‌ای‌تر و فنی‌تر درباره آثار نظر می‌دهند اما سازمان سینمایی می‌تواند به کار این تشکل‌ها و اصناف چارچوب ببخشد.

وی ادامه داد: به طور کلی تاسیس باشگاه فیلم‌اولی‌ها و آموزش فیلمسازان جوان اقدامی خوب و ارزشمند است. اینکه فیلم‌اولی‌ها باید از حداقل‌ها و شرایط صنف برخوردار و برای مثال گواهی یا برگه‌ای مبنی بر اتمام جریان آموزش خود داشته باشد، اتفاق خوبی است. با این وجود شاید بهتر باشد بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک نهاد دولتی صلاحیت‌ها را بررسی نکند. فیلمسازی یک هنر است و تشکیلات دولتی و سازمان سینمایی باید استانداردها را معلوم کنند.

تهیه‌کننده فیلم «پوست» عنوان کرد: قاطبه بچه‌های فیلم کوتاه که در سال‌های اخیر وارد فضای فیلم حرفه‌ای و بلند شده‌اند، بسیاری از جوایز داخلی و خارجی قابل اعتنای این چند سال اخیر را دریافت کرده اند. امروز با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و ریسک بالای فیلمسازی تهیه‌کنندگان هم خود نسبت به این امر حساس و واقف هستند.

مصباح در ادامه با ارائه یک پیشنهاد مطرح کرد: کسی که بخواهد تهیه‌کننده شود باید جدا از امتیازات و رزومه خود به صنف تهیه‌کنندگان درخواست داده و اسناد و مدارکی ارائه کند و اگر تصویب شد، نامه‌ای از طرف صنف برای تایید او به ارشاد فرستاده می‌شود، اما این فرآیند برای کارگردانان وجود ندارد و اگر برای مثال توسط سازمان سینمایی این اتفاق تعریف شود و بنیاد سینمایی فارابی متولی بررسی‌اش باشد، اتفاق ارزشمندی است، البته اینکه این بنیاد فقط و فقط فیلم‌اولی‌ها را تعیین کند، اتفاق مطلوبی نیست، اما با این وجود این یک اقدام جدید است و هر فرآیندی که در راستای تسهیل و تعالی فیلمسازی باشد، خوب است.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز جایگاه تهیه‌کننده را در سینما نمی‌دانیم. قانون خوبی در سازمان سینمایی وجود دارد مبنی بر اینکه تهیه‌کننده اول نمی‌تواند با کارگردان اول کار کند اما در موارد دیگر وقتی فردی را به عنوان تهیه‌کننده شناختیم یعنی او از شرایطی برخوردار است و اساس فیلم و صنعت سینما و متن را می‌شناسد و وقتی او را در این قامت شایسته دیدیم، باید بقیه موارد را به او واگذار کنیم و او ناخوانده و نانوشته نماینده حاکمیت است، استانداردها را باید بشناسد و همه این‌ها را در فرضیه خود تعریف کرده‌ایم. حال ریسک را به او واگذار کنیم، به شرط این که جایگاه او را تعیین کنیم.

مصباح در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا اول و آخر پروژه تهیه‌کننده است و مسئولیت و حقوق مشخصی دارد، اما مادامی که او را یک تدارکاتچی بدانیم، مجبوریم برایش قانون بچینیم. می‌توانیم سطوحی برای دسته‌بندی تهیه‌کنندگان تعیین کنیم و طبق آن مشخصات تایید صلاحیت‌ها را به مراکز مختلف بسپاریم. ما باید به فیلمسازان فراغ بال بدهیم و در نهایت فضا را طوری مهیا کنیم که خلاقیت آن‌ها شکوفا شود. شاید استرسی مبنی بر اینکه یک کارگردان جوان بالاخره می‌تواند پروانه ساخت بگیرد یا نه جلوی خلاقیت او را بگیرد. من خودم ۵ – ۶ کار را به عنوان فیلم اول تهیه کرده‌ام که در نشست و برخاست‌هایم با آن‌ها قابلیت‌هایشان را بسیار دیده‌ام و هریک به نوعی درخشان بوده‌اند. امیدواریم هر تغییر و تصمیمی از جمله همین راه‌اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌ها در بنیاد سینمایی فارابی به صلاح فیلمسازان جوان باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است