سه‌گانه‌ای که در محله فلاح تهران روایت شد/ تحقیق و مطالعه برایم مهم‌ بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۳
مهدی افروزمنش در گفتگو با صبا:

سه‌گانه‌ای که در محله فلاح تهران روایت شد/ تحقیق و مطالعه برایم مهم‌ بود

مهدی افروزمنش نویسنده می گوید، سعی داشته است با تحقیق و پژوهش از روایت کلیشه‌ای در سه‌گانه «تاول»، «سالتو» و «پشت خط» پرهیز کند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «تاول» اولین اثر مهدی افروزمنش است که جایزه بهترین رمان جایزه ادبی هفت اقلیم را از آن خود کرد. دومین رمان این نویسنده «سالتو» و سومین «پشت خط» است که هر سه کتاب توسط نشر چشمه روانه بازار شده‌اند. نکته مشترک این سه رمان این است که داستان هر سه در محله‌ای در جنوب تهران به نام فلاح روایت می‌شود.

مهدی افروزمنش در گفتگو با خبرنگار صبا اظهار کرد: «پشت خط» برای من ادامه سه‌گانه‌ای است که با «تاول» شروع شده و با «سالتو» ادامه پیدا کرد. ایده نگارش این داستا‌ها این بود که جنوب شهر تهران را از سه منظر مختلف مشاهده کنم. به طور مثال در «تاول» از منظر اتهام به سراغ محله فلاح رفتم. در «سالتو» شاهد جنگیدن یک انسان با سرنوشت خود هستیم و «پشت خط» هم یک عشق را روایت می کند.

او ادامه داد: «پشت خط» درباره عشق یک دختر و پسر نوجوان است در سال‌های دهه‌ شصت و در بحبوحه‌ جنگ ایران و عراق که آن دوره تاریخی و تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی آن روزگار روی رابطه و عشق آن دو تاثیر می‌گذارد و در نهایت این اتفاقات بیرونی باعث پیشبرد داستان می‌شود.

این نویسنده درباره دلیل پرداختن به محله‌های پایین شهر در داستان‌های خود توضیح داد: من فکر می‌کنم این‌روزها چندان درباره طبقه و قشر پایین جامعه صحبت نمی شود یا اگر هم می شود روایت‌های ارائه شده خیلی به واقعیت نزدیک نیستند اما به هرحال هر نویسنده‌ای یک جغرفیا و زمانه‌ای را برای روایت داستان خود در نظر می‌گیرد که داستان من هم در این محله شکل گرفت.

او خاطرنشان کرد: برای اینکه در داستان‌ها روایت کلیشه‌ای نداشته باشم، سعی کردم خیلی روی این ماجرا تحقیق کنم. خود من هم تجربیاتی از این محله‌ها و سوژه های داستانی خود داشتم اما سعی کردم از نزدیک با برخی افراد صحبت کنم، درباره افراد و جریان‌های تاریخی داستان بخوانم و از زندگی هایشان اطلاعات کسب کنم.

افروزمنش در پایان درباره کتاب جدید خود گفت: کتاب «پشت خط» به تازگی منتشر شده است اما کتاب بعدی من نیز تمام شده است و مشغول انجام کارهای نهایی هستم تا کتاب را به ناشر تحویل دهم.

کتاب «پشت خط» سه ماه پیش توسط نشر چشمه چاپ و رونمایی شد و اکنون به چاپ سوم رسیده است. این کتاب در ۳۷۸ صفحه با قیمت ۱۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000