معیار ما در مدیریت تئاتر «قانون» است/ پاره تن خود را تکه تکه نمی‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۹
کاظم نظری در گفتگو با صبا:

معیار ما در مدیریت تئاتر «قانون» است/ پاره تن خود را تکه تکه نمی‌کنم

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماجرای توقف‌ اجرای چند نمایش توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، چندیست که اخبار مرتبط با توقف اجرای برخی تئاترها توجه هنرمندان و اصحاب رسانه را به خود جلب کرده است. نمایش‌هایی مثل «خونین‌زار»، «آن سوی آینه»، «مخاطب»، «دختران بابا آنتون»، «و چند داستان دیگر» و «شب شک» که بعضی از آن‌ها مانند «آن‌سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی به صورت موقت و بعضی دیگر مانند «خونین‌زار» به کارگردانی سهراب حسینی پس از چندین بازبینی به صورت کامل متوقف شده است و یا مانند «شب شک» به کارگردانی امیرحسین بریمانی هنوز در حال پیگیری برای رفع توقف هستند.

در همین‌باره با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگوی کوتاهی داشتیم و در همان ابتدا پیشنهادی درباره استفاده از کلمه «توقف» به جای کلمه «توقیف» از او دریافت کردیم.

طی این گفتگو کاظم نظری عنوان کرد: ماجرای توقف‌ها متوقف نخواهد شد زیرا معیار ما برای کار قانون است و هر گروه نمایشی که از رعایت قوانین تخطی کند با توقف اجرا مواجه شده و بعد از اصلاح روند و رعایت قوانین می‌تواند به اجرای خود ادامه دهد.

او درباره ادعای گروه‌های نمایشی مبنی بر رعایت قوانین و کسب مجوز اظهار کرد: این ادعا صحیح نیست. آن‌ها در مصاحبه‌هایشان درباره داشتن مجوز و رعایت قوانین صحبت می‌کنند، اما وقتی برای پیگیری نزد ما می‌آیند دلایل ما را می‌پذیرند. به طور مثال آخرین‌بار سه جوان، نمایشی را روی صحنه بردند و تصورشان این بود که با مجوز اجرای قبلی می‌توانند در زمان دیگر و سالن دیگر نمایش خود را روی صحنه ببرند.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: تئاتر زنده و پویاست و ممکن است هنرمند پس از گذراندن مراحل بازبینی و درست در زمان اجرا تصمیم بگیرد هرطور مایل است نمایش را اجرا کند ولی وقتی او از ابتدا قوانین را پذیرفته است باید طبق همان قوانین کار را پیش ببرد.

از تئاتر حفاظت می‌کنیم

نظری خاطرنشان کرد: من خود از اهالی تئاتر هستم. پاره تن خود را تکه تکه نمی‌کنم و از جسم و روح و اندیشه‌ام که همان تئاتر باشد حفاظت خواهم کرد. دوستان تئاتری من نیز باید از قوانین پیروی کنند و ما نیز همه جوره حمایتشان می‌کنیم.

از او پرسیدیم که چطور ممکن است جریانی مانند تئاتر که به گفته خودش پویا و زنده است در چهارچوب قرار بگیرد در حالی‌که می‌تواند تا آخرین لحظه بر حسب خلاقیت بازیگر و کارگردان تغییراتی داشته باشد که او پاسخ داد: ما نگاه چهارچوبی نداریم اما می‌‌گوییم همانی را که ارائه داده‌اند و بر اساس آن مجوز گرفته اند، اجرا کنند.

کاظم نظری با تاکید بر اینکه معلم تئاتر است و بحث خلاقیت را به شاگردانش تدریس می‌کند، عنوان کرد: درست هم گفتید که خلاقیت باید باشد. در این‌که جنبه های زیبایی و هنری یک نمایش می‌توانند قابل تغییر باشند شکی نیست ولی متن یک نمایش از ابتدا مشخص است و مجوز یک اجرا بر اساس آنچه از ابتدا ارائه و سپس تصویب شده است، ارائه می‌شود. صحبت بر سر چهارچوب‌های فنی است. نمی‌شود در حین اجرا، متن تغییر کند یا دیالوگ و آوازی به آن اضافه شود که اگر چنین باشد نه در ایران بلکه قطع به یقین در هر جای دیگر دنیا با آن برخورد خواهد شد.

او در پایان گفت: در حال حاضر ۱۱۰ نمایش روی صحنه هستند و یکی دوتا از آن‌ها متوقف شده‌اند و چنان در رسانه‌ها به همین یکی دو مورد پرداخته شد که حالا همه فکر می‌کنند تئاتر کشور دچار مشکل شده است اما چنین نیست. ما دست هنرمندان را می‌بوسیم چون به فرهنگ کشور خدمت می‌کنند و خواهش‌مان از اصحاب رسانه حمایت این هنرمندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است