صداوسیما باید از زبان فارسی پاسداری کند/ آسیب به زبان فارسی قابل‌ جبران نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰
غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه جشنواره آیین سخن مطرح کرد؛

صداوسیما باید از زبان فارسی پاسداری کند/ آسیب به زبان فارسی قابل‌ جبران نیست

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن ویژه پاسداشت زبان فارسی عصر امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن ویژه پاسداشت زبان فارسی عصر امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در ساختمان شهدای رادیو با حضور غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علی بخشی‌زاده معاون صدای جمهوری اسلامی، مرادجانی بورییایف رییس موسسه فرهنگی اکو و با حضور برنامه‌سازان و مدیران شبکه رادیویی ایران برگزار شد.

در این مراسم ۱۰ نفر برگزیده فصل نهم برنامه «یک دو صدا» معرفی شدند و از چهار پیشکسوت برنامه «صبح جمعه با شما» از جمله بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، مهین برزویی و مرتضی تبریزی تجلیل شد.

این مراسم اختتامیه با ۳۰ دقیقه تاخیر و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

آیین سخن آغاز برنامه‌های پاسداشت‌ زبان فارسی است

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران در ابتدای این مراسم‌ با خوانش اشعاری از محمود اکرامی عنوان کرد: پاسداری از زبان فارسی یک کار تزئینی و تجملاتی نیست بلکه پاسداری از هویت فرهنگی یک ملت است. بهتر است بگویم این کار پاسداری از یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ملی ایران و پارسی‌‌گویان جهان است. آنچه تاکنون برای زبان فارسی رخ داده است، در برابر وسعت و عظمت این زبان ناچیز است.

دبیر نخستین جشنواره آیین سخن تصریح کرد: جشنواره‌هایی مانند آیین سخن شروعی برای پاسداری زبان پارسی است و پایان کار نیست و امیدواریم که شروع خوبی باشد.

او ادامه داد: کار برای زبان فارسی یک توفیق است و نه ما و نه هیچکس دیگر نباید گمان کند که کاری غیر از وظیفه انجام داده است بلکه این یک وظیفه برای حفظ هویت و میراث فرهنگی‌مان است.

محمدزاده سخنان کوتاه خود را با بیاتی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت زبان فارسی و تاثیر آن در هویت ملت‌ها به پایان رساند.

در ادامه مراسم سه تن از دوبلورهای گروه «صبح جمعه با شما» قسمتی از فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی را به صورت زنده دوبله کردند که بخش‌هایی از آن شامل شوخی با حداد عادل بود.

آسیب‌های زبان فارسی به سادگی جبران نمی‌شود

غلامعلی حدادعادل دیگر سخنران این مراسم بود و طی سخنانی بیان کرد: روز قلم را به همه نویسندگان و اهل قلم، شاعران، مترجمان، معلمان و دست‌اندرکاران تبریک عرض می‌کنم.

او در ادامه در واکنش به شوخی با خودش در بخش دوبله این مراسم گفت: آنقدر در فضای مجازی با ما شوخی کردند که بالاخره رادیو هم به میدان آمد. شما با ما شوخی کنید و ما حرفی نداریم، اما زبان فارسی را جدی بگیرید. من از ایام قدیم مخاطب برنامه «صبح جمعه با شما» بودم و اکنون از کسانی که در این سال ها مردم ایران را خنداندند، تشکر می کنم، زیرا هرکس که دل مردم را شاد کند، شایسته تجلیل است.

رییس فرهنگستان زبان و ادبی فارسی تشریح کرد: ما ملت ایران همان‌طور که یک زیست‌بوم طبیعی داریم، یک زیست‌بوم فرهنگی هم داریم. زیست‌بوم طبیعی ما همان جغرافیای ما است و زیست‌بوم فرهنگی هم عبارتند از اعتقادات، ارزش‌ها، فرهنگ، زبان فارسی و ادبیات که برخلاف زیست‌بوم طبیعی محسوس و ملموس نیست و از جنس فرهنگ است و بسیاری مواقع احساس نمی‌شود اما وجود دارد و اگر آلوده شود و از بین برود ترمیم آن آسان نیست.

او اضافه کرد: وقتی بخشی از زیست‌بوم طبیعی از بین برود، دیگر نمی‌شود با بخشنامه و اقدامات سریع آن را جبران کرد. زیست‌بوم فرهنگی هم همین است و اگر زبان فارسی ما صدمه ببیند، به راحتی جبران نمی‌شود. این زبان به سادگی به دست ما نرسیده است. در هر دوره و قرن بزرگانی با ذوق و هنر خود این زبان را رشد دادند و ترکیبات جدیدی خلق کردند. به طور مثال فردوسی بزرگ ۳۰ سال تمام رنج برد تا زبان پارسی را زنده نگه دارد.

صداوسیما توجه به پاسداشت زبان فارسی را جدی بگیرد

حداد عادل زبان فارسی را ابزار کار صداوسیما خواند و تاکید کرد: صداوسیما باید حافظ زبان فارسی باشد. وقتی می‌گوییم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گویا کل ایران تبدیل به یک شخص شده است که حرف می زند و سیمایی دارد، در نتیجه اگر در رادیو و تلویزیون درست صحبت کنیم، یک ملت درست صحبت خواهند کرد و اگر بی‌مبالات باشیم آن را به یک ملت آموزش داده‌ایم.

او ادامه داد: از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران صداوسیما در راستای پاسداشت زبان فارسی تشکر می‌کنم، اما باید تاسف خود را از بی‌مبالاتی در برخی از برنامه‌ها اظهار کنم. از مدیران صداوسیما خواهش دارم تا هشدار مقام‌ معظم رهبری را جدی بگیرند و اجازه ندهند زبان فارسی آلوده و دچار فرسایش شود. گاهی افرادی از سر عادت هرچه بر زبانشان‌ می‌آید در رادیو و تلوزیون می‌گویند.

حداد عادل در پایان تاکید کرد: همین عصر جمعه بیننده برنامه گزارش بسکتبال ایران و ازبکستان بودم و گزارش این مسابقه سرشار از اصطلاحات فنی بود که ممکن است مردم متوجه آن نشوند و یا برایشان الگو شود. در تلویزیون هم گاهی پزشکان بسیار تخصصی با الفاظ خارجی صحبت می کنند. وقتی یک کلمه‌ای معادل فارسی دارد چه نیاز است که معادل انگلیسی آن را ادا کنیم.‌ صداوسیما باید بیش از اینکه تاکنون نگاهبان زبان فارسی بوده است، در این زمینه تلاش کند. یکی از مصادیق تلاش صداوسیما در این زمینه نیز برپایی همین جشنواره آیین سخن است.

یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران برای قرائت بیانیه هیات داوران روی صحنه آمد.

ادامه این مراسم با بزرگداشت چهار تن از پیشکسوتان حوزه رادیو در برنامه «صبح جمعه با شما» همراه بود و از نگاره‌های این هنرمندان رونمایی شد.

اسامی برگزیدگان جشنواره به شرح زیر است:

بخش مردمی: از محمدمهدی ساوه برای «فارسی پرشکوه» و فرناز محمد علی برای برنامه «زبان دلنشین» تجلیل شد.

بخش فضای مجازی و رادیو نما: هادی زینلی از رادیو گفتگو و ایمان فتحی اسکندری از مرکز خوزستان تجلیل شدند و ابوذر ابراهیم از رادیو ایران نشان جشنواره را دریافت کرد.

بخش گفتگومحور: لوح سپاس به امیرعباس خاقانی برای برنامه «ترنم» از رادیو معارف تقدیم شد. از ساناز باقری برای برنامه «گفتارورد» از رادیو تهران تجلیل و تندیس جشنواره به سیده فاطمه علیقلی شعار برای برنامه «امواج شبهه» از رادیو گفتگو تقدیم شد.

بخش گفتارمحور: لوح سپاس به اصغر تقایی برای برنامه «بوی جوی مولیان» از مرکز اردبیل تقدیم شد. از مرتضی میلانی برای برنامه «گیومه باز» از رادیو سلامت تجلیل شد و تندیس جشنواره به شیوا شیداحسینی برای برنامه «آیینه در غبار» از رادیو جوان تقدیم شد.

بخش مستند: لوح سپاس به محمد پریسار از مرکز لرستان برای برنامه «کلاس زبان» تعلق گرفت. از محمد محمدخانی برای مستند «همنوای باران» از مرکز مازندران تجلیل شد و تندیس جشنواره به وحید بیات برای مستند «ژرفا» از رادیو ایران اهدا شد.

بخش تبلیغات: از برنامک «زبان خودمان» ساخته محمد چِگِنی از مرکز کیش، برنامک «فارسی پاس» ساخته محمد بغدادی از رادیو ورزش و برنامک «ایران امروز» ساخته زهره سربازی از رادیو ایران تجلیل شد.

بخش نمایش: از هانیه پیرامی برای نمایش «ساندی» از مرکز خراسان جنوبی تجلیل شد. تندیس جشنواره به شهریار کرمی برای نمایش «شاعر کوه نشین» از رادیو نمایش جنوبی تعلق گرفت.

بخش مسابقه: لوح سپاس به لیلا عسکری از مرکز اصفهان برای مسابقه «رندانه» و محمدصادق آزادی برای برنامه «قند پارسی» از مرکز یاسوج اهدا شد. از فاطمه حسینی فر از مرکز خراسان جنوبی برای مسابقه «کلیژدک» تجلیل شد و تندیس جشنواره به زینب برومند از رادیو صبا برای مسابقه «چکامه باران» تعلق گرفت.

بخش برنامه‌های ترکیبی: هیات داوران بخش برنامه های ترکیبی نخستین جشنواره ملی آیین سخن، لوح سپاس جایزه نقدی و بسته فرهنگی خود را به علی شاهدی برای برنامه «چشمه‌سار ادب» از مرکز آذربایجان غربی اهدا کرد. همچنین لوح سپاس، جایزه نقدی و بسته فرهنگی در این بخش به زهرا صالحی برای برنامه «پارسیگویان» از رادیو ایران تعلق گرفت.

در بخش منتخبان فصل نهم مسابقه «یک، دو، صدا» اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

حسنی رسایی، زهرا صادقی و حسن وصالی بازیگران برتر‌

شهلا الماسی پور نقال برتر

حسین مرادی هنرمند برتر در بخش برپا خند

نسیم عطایی مجری برگزیده

حکمت الله رمضانی و نبی الله حیدری خوانندگان برتر

شهریار صحت ترانه‌سرای برتر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است