هزینه تالار وحدت دوبرابرشده و ما بی‌اسپانسریم/ کار موسیقی خوب کردن حال مردم است

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، با نزدیک شدن به برگزاری کنسرت گروه «گیل و آمارد» به رهبری و سرپرستی ناصر وحدتی پیشکسوت موسیقی شمال کشور و خطه گیلان پای صحبت های ناصر وحدتی نشستیم. او که از کودکی به خوانندگی و موسیقی علاقه داشت، تاکنون فعالیت های بسیاری در این زمینه انجام داده است که از این بین می توان به جمع‌آوری اشعار، ترانه‌ها و ملودی‌های محلی اشاره کرد. با گسترش و شیوع کرونا فعالیت های این خواننده مطرح خطه سرسبز شمال مانند بسیاری دیگر از همکارانش محدود شد ولی با نابودی این ویروس و تبعاتی که داشت تمرین و برگزاری کنسرت هایی را در دست انجام دارد.

گروه موسیقی «گیل و آمارد» قرارست شامگاه روز یکشنبه نوزدهم تیرماه تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران روی صحنه ببرد. در این کنسرت که ساعت ۲۱:۳۰ تاریخ یاد شده اجرا می شود، ناصر وحدتی تعدادی از آثار منتخب خود را اجرا می‌کند. قیمت بلیت کنسرت‌های یاد شده از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

با ما در این گفتگو همراه می شوید.

*کنسرت پیش‌رو اولین کنسرت شما پس از کروناست؟

-خیر! اولین کنسرت من پس از کرونا به مدت چهار شب و در شب عید سال ۹۹ در رشت برگزار شد که استقبال بسیار خوبی هم از آن شد. آن کنسرت ها بعد از شرایط کرونا که بسیار سخت هم بود، روزنه ای شد برای شادی و خندیدن مردم چون موسیقی در رسوب در قلب مردم و خوب کردن حال آنها نقش بسزایی دارد.

*در زمان کرونا شما کنسرت آنلاین هم داشتید؟

-اوایل سال ۱۴۰۰ به همت شهرداری تهران، آقای محسن شریفیان سرپرستی گروه های زیادی را به عهده گرفتند و همه را به تهران دعوت کردند و بنده هم سه اجرا در فضای باز و در برج میلاد داشتم که مردم با رعایت فاصله حضور داشتند. هوا هم مساعد بود و کنسرت به خوبی برگزار شد. پیش از آن هم در سال ۹۹ با همت شهرداری تهران در برج میلاد کنسرتی آنلاین برای مردم برگزار کردیم که بسیار موفق بود.

*در کنسرت پیش‌رو در تالار وحدت، از همان آثار قبلی برای اجرا استفاده می کنید یا قطعات جدید نیز اضافه می شود؟

-ساختار همان است ولی تنظیم ها را به شدت دگرگون کردم. قطعات جدید هم داریم که بسیار تماشایی اند و علاوه بر آن برای بعد محرم و صفر هم قرارست در تنظیم و شعر تغییری ایجاد کنیم که این تغییرات در قطعات لحاظ می شود.

*فرم و ساختار اجرایی که دارید به لحاظ سازبندی به چه صورت است؟

-ما یک تیم خیلی ورزیده به سرپرستی آرش عشقی آورده ایم. او که متولد ۱۳۵۶ و از کارکشته های عرصه تنظیم و خلق موسیقی در ایران است. از سال ۸۷ به مدت چهارده سال است جسته و گریخته با آرش کار کرده ام و الان تقریبا مدیر ارکستر من است. ما با پانزده نفر که سه نفر آن همخوان خانم که همخوان های خوب ایران هستند، روی سن می‌آییم.

*بیشتر کسانی که با شما فعالیت می کنند ریشه گیلکی دارند ؟ آیا پیشکش جدیدی هم برای تهران دارید؟

-بله همه بچه ها اصالتا گیلکی هستند. دیگر چیزی به محرم و صفر نمانده و ما تا شروع این ماه ها یعنی ۳۰ و ۳۱ تیر چند جا اجرای خصوصی داریم. البته «جشنواره هندوانه» هم هست که به دعوت شهرداری و در روز ۲۶ تیرماه در تهران روی سن می رویم.

*برای طراحی صحنه کنسرت خود با فرد خاص و ثابتی کار می‌کنید؟

-خیر ما در روز کنسرت ساعت ۱۲ تالار وحدت هستیم و سه ساعت وقت داریم که صحنه را طراحی کنیم. این طراحی طبق سلیقه خودمان و براساس نوع وسیله هایی که برای نشستن و صداگذاری صورت می گیرد، داریم چون سالن تالار وحدت آگوستیک است.

*در اشعار کنسرت خود از مفاهیم خاصی هم استفاده می کنید؟

-نه. من تا الان فقط فولکلورهای گیلان را اجرا کرده ام و هنوز نزد ترانه سرا نرفته ام و بگویم برای من ترانه ای بساز و من تنظیم کنم چون من خودم در موسیقی کار تنظیم هم می کنم.

اما بعد از ماه های محرم و صفر قصد دارم سری به این عرصه نیز بزنم و همین‌طور به کارهای قدیمی مثل کارهای احمد عاشورپور، بانو شمس، فهیمه اکبر که هشتاد سال پیش ترانه هایش را خوانده بود به همراه فولکلورهای خودم تنظیم کنم و بخوانم.

*برای قیمت بلیت کنسرت‌ها که از صد تا سیصد تومان است مثل آقای همایون شجریان که قسمت وی آی پی را به دانشجویان اختصاص دادنده اند شما هم برنامه ای دارید؟

-خیر چون تالار وحدت بعد از کرونا هزینه سالن را دوبرابر کرده است و هزینه های جانبی نیز داریم، درنتیجه سیصد هزارتومان برای قسمت وی آی پی درنظر گرفته ایم و بقیه بلیت ها صد تومان، صدوپنجاه و دویست و دویست و پنجاه تومان است. لازم است بگویم که ما اسپانسر هم نداریم و مستقل جلو می رویم.

*درباره کتاب‌هایتان که منتشر شده است برایمان صحبت کنید.

-در حال حاضر یک کتاب دارم که تحقیقی و پژوهشی است و حدود ۱۰ سال روی آن کار کرده ام با عنوان «از دیلمان تا گیلان» که بر اساس زیست شناسی آن را تنظیم کرده ام. این کتاب درباره تاریخ گیلان، تاریخ دیلمان و جلگه و ابزارآلات تولیدی مشاغل و باورها، درمان ها، درخت ها و میوه ها غذاها و… از بعد تاریخ زیست محیطی است. این کتاب ان‌شالله امسال توسط ناشری در تهران منتشر می شود.

دوما ضرب المثل های سیاهکل و دیلمان حوزه خودم را جمع آوری کرده ام و دایما آن را به‌روز هم می کنم و بعد از محرم و صفر آن را به ناشر می دهم. عنوان این کتاب «زبانزدها و گلواژه های سیاهکل و دیلمان» است که حوزه هنری گیلان آن را چاپ می کند چون خودشان ناشر دارند و دوتا از کتاب های موسیقی من را هم ایشان چاپ کرده اند.

یک رمان هم با عنوان «من ریحان هستم» دارم که به چاپ دوم رسیده و توسط انتشاراتی در رشت منتشر می شود.

شبنم خان‌مصدق

انتهای پیام/