«اقیانوس آرام» یک جریان بی‌ادعای تربیتی در رسانه است/ نوجوانان برای ما مهم‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۸
رضا محبی در گفتگو با صبا:

«اقیانوس آرام» یک جریان بی‌ادعای تربیتی در رسانه است/ نوجوانان برای ما مهم‌اند

کارگردان «اقیانوس آرام» گفت جایی که نوجوان را وادار می کنند تا به خودشان اهمیت دهند و افراد خوب را الگو قرار دهند.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «اقیانوس آرام» به کارگردانی هادی نعمت الهی و رضا محبی از ۱۱ تیر ماه شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه دو می رود. این مجموعه به تهیه کنندگی هادی نعمت الهی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ۵۲ قسمت تولید شده است.
این برنامه را نوجوان های خانواده «اقیانوس آرام» اداره می کنند، به این معنی که برنامه مجری ندارد و این موضوع قالب آن را از دیگر برنامه ها متمایز کرده است. این مجموعه با دعوت از مهمان های بزرگسال و نوجوان که می توانند به‌واسطه موفقیت در مسیر زندگی شان الگوی مناسبی برای نوجوانان باشند، طراحی و اجرا شده است.
رضا محبی کارگردان مجموعه تلویزیونی «اقیانوس آرام» در گفتگو با خبرنگار صبا، درباره فضای فصل جدید برنامه گفت: این برنامه دارای روح صمیمی و ساده است. برنامه مجری ندارد و صرفا سعی دارد با دعوت از مهمان های بزرگسال و نوجوان که می توانند به‌واسطه موفقیت در مسیر زندگی شان الگوی مناسبی باشند، نوجوانان را به تعمق بکشاند. نوجوان ها مخاطب صحنه نیستند، بلکه کنشگرانی فعال هستند که پرسشگری می‌کنند، حرف می زنند و نقد می کنند. از آن‌ها با عنوان اکسسوار استفاده نمی کنیم بلکه بچه ها خودشان بعد از گذشت زمان متوجه می شوند چه سوالی ارزش پرسیدن کیفی دارد و چه سوالی ندارد، کجاها می توانند نقد جدی داشته باشند و یا بعدا به دنبال پاسخ سوالشان باشند، سوالشان چقدر برای مخاطبانی که در خانه هستند، عمومیت دارد. اینها همه چیزهایی است که قبل از برنامه در کارگاه با بچه ها کار می کنیم تا بتوانند در برنامه حضور موثر داشته باشند و به عبارتی بتوانند نماینده مخاطبان باشند. شما کافیست شعر تیتراژ آخر را بشنوید یعنی ما در عین اینکه در یک محیط با تقیدات مذهبی و معنوی کار را در زیرساخت به جلو می بریم، حواسمان به لحن بازیگوش و علاقه‌مندی بچه ها حتی در انتخاب لحن و سبک موسیقی نیز هست.
او درباره چالش هایی که در روند شکل گیری این مجموعه با آن‌ها روبه‌رو بود، توضیح داد: ما در فصل های اول درگیر شیوع ویروس کرونا بودیم و باید برنامه را تولید می کردیم، این موقعیت در رابطه با دکور برنامه و تعداد بچه ها طبیعتا دست ما را می بست و محدود شده بودیم. مساله دیگر در فصل جدید این بود که با چالش بودجه رو به رو بودیم، ما سقف بودجه بالاتری نداشتیم اما هزینه ها چندین برابر شده بود. البته اگر هم بودجه حیرت انگیزی داشتیم با تکلف، تصنع و شکوه دکورمان را اجرا نمی کردیم زیرا برنامه «اقیانوس آرام» باید همان شکلی که بود پیش، می رفت.
این کارگردان از برنامه ریزی اجرایی در هر قسمت، توضیح داد: سناریوی ما با مهمان از پیش تعیین شده است و در تیم سردبیری مهمان ها انتخاب می شوند و یک جلسه با آنها صحبت می شود، قصه زندگیشان طراحی می شود، بخشی از قصه هایی که به نظر ما زائد هستند، حذف می شود و نقاط فراز و فرود، تعلیقات و … جا به جا می شود و قبل از اینکه به کنار بچه ها بیایند، مسائل استودیو و مواجه آنها با بچه ها مطرح می شود. در نهایت مهمان آماده ارائه داستان زندگی خود می شود و حال مهمان بداند که لحنش باید صمیمی و بدون شعاف باشد در حقیقت مهمان باید خود واقعی اش را در معرض دید نوجوانان بگذارد.
او ادامه داد: طبیعی است که زندگی ۵۰ ساله را در ۳۰ دقیقه نمی شود خلاصه کرد، البته ما بخشی از قسمت‌ها را حذف می‌کنیم و بحث را هدایت می کنیم، جاهایی می‌گوییم چه بحث هایی مربوط به موضوع و محتوا و نیاز بچه هاست و در آخر، سر میز تدوین ویرایش نهایی انجام می شود. ما با هر مهمان بیش از ۲ ساعت درگیریم تا یک خروجی ۵۰ دقیقه ای از آن تهیه کنیم. همه این کارها نبض و حیات «اقیانوس آرام» است و اصلا به همین دلیل است که برنامه پرمخاطبی شده است. مهمان ها و بچه ها و مخاطبان آن را دوست دارند زیرا سعی می کنیم حرف حشو، زائد و خاطره بازی های بیهوده نداشته باشیم.
محبی درباره افرادی که او را در اتاق فکر همراهی می کنند، تصریح کرد: اتاق فکر برنامه مجموعه افرادی است که در نهایت یک انسان را در مسیر سعادت و توسعه مادی و معنوی و زندگیش قرار می‌دهند که این افراد شامل استادان اخلاق، استادان دانشگاه، روانشناسان حوزه اجتماعی و فردی و… هستند که از دل خود نوجوانان انتخاب شده‌اند. همچنین در کنارمان متخصصان حوزه رسانه، مدیران، برنامه سازان و از همه مهمتر دوستانی هستند که دغدغه نوجوانی و مسائل جنسی را دارند. آنها مهم ترین ستون های این برنامه هستند که می توانند به ما کمک کنند.
او درباره مولفه های انتخاب نوجوانان در برنامه، عنوان کرد: در یک برنامه ۵۰ دقیقه ای، نمی توانیم بیش از ۲۴ نفر را درگیر یک موضوع کنیم. به همین دلیل پیش از این فصل با بیش از ۲۰۰ نوجوان دیدار و مصاحبه و با بسیاری از آن‌ها گفتگو کردیم تا به ترکیب تقریبا ۳۰ نفره برسیم. در انتخاب این افراد ویژگی هایی برایمان مهم بود زیرا اینها در واقع خانواده «اقیانوس آرام» هستند. برای انتخاب این ۳۰ نفر به خانواده نوجوانان و اتمسفری که در آن رشد کرده‌اند، توجه داشتیم و به اینکه بیش از اندازه ثروتمند یا در فقر نباشند، دارای خانواده کم اعتقاد و یا بیش از حد مذهبی نباشند زیرا ما سعی در برقرای تعادل داشتیم. به همین دلیل در گفتگو مسائلی را عنوان می کردیم تا  مواجه شدن نوجوانان با آن موضوع را بررسی کنیم و ببینیم دیدشان به فلسفه زندگی، باورها، اعتقادات، آینده کشور، نظام و پرچم چگونه است.
محبی افزود: «اقیانوس آرام» یک جریان بی ادعای، تربیتی رسانه ای است که به شدت خلا آن در زندگی نسل بعد احساس می شود، جایی که خانواده به دلیل مشغله، تک فرزندی و… کارکردش را از دست می دهد، جایی که مدرسه به عنوان خانه دوم در معرفی چهره ها و الگوهای صمیمانه موفق نیست، جایی که صداوسیما کم کم به دلیل جذابیت و اغواگری که در فضای مجازی است، کارکردش را از دست می دهد. در این شرایط باید فضایی باشد که بالاخره دست یک نوجوان را بگیرد، روبه‌رو و چشم در چشم، به او بگوید که «تو  آدم مهمی هستی، باید یک چیزهایی را یاد بگیری، برای خود و آینده‌ات اهمیت قائل شوی و جلوی این آزادی از قید هر تعلق را بگیری و مسئولیت پذیر باشی.»
کارگردان این مجموعه در پایان، خاطرنشان کرد: این برنامه اگر همین کارکرد را داشته باشد به شدت جای تجلیل دارد و در عین حال توانسته است صمیمتی هم با مخاطبش ایجاد کند. «اقیانوس آرام» برکتی است که خدا به ما داده و ما را درگیر ساخت آن کرده است و ازطرفی نعمتی‌ست که در بحبوحه قحطی انتقال تجربه امن به نوجوان سعی دارد کار درست را به جلو ببرد.
برخی از مهمانان فصل جدید این برنامه عبارتند از یوسف اصلانی، سجاد سالار وند،هادی محمدیان (انیمیشن ساز)، ناصر فیض، احسان ایمانی (خلبان)، محمد نسیمی(عکاس)، امین حسامی نژاد (مستندساز)، جواد فروغی (قهرمان المپیک) عطیه شاپوری (پرستار)، حامد زحمتکش، فاطمه عبادی، گیتی خامنه،وحید شمسایی (فوتسالیست)، نجم‌الدین شریعتی (مجری تلویزیون) و … .
پگاه زارعی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است