فیلمی اجتماعی و درونگرا به‌نام «هایلایت» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۱
اصغر نعیمی :

فیلمی اجتماعی و درونگرا به‌نام «هایلایت»

«هایلایت» درام عاشقانه‌ای است که بیشتر توجهش معطوف به تناقضات حسی هست که آدم‌ها در لحظات عاشقانه ارتباطشان گرفتار آن می‌شوند. ضمن این‌که به‌رغم اجتماعی بودن، این فیلم درونگرا هم هست

«هایلایت» چهارمین فیلم اصغر نعیمی است
که سال‌ها در مطبوعات به‌عنوان سینمایی‌نویس فعالیت داشته و در حال حاضر هم عضو
شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران است. از طرفی این اولین فیلم نعیمی به‌حساب
می‌آید که در فستیوال فیلم فجر حضور دارد و آمده تا بخت یک فیلم عاشقانه و آرام
اما عمیق را در میان آثار رنگارنگ جشنواره امسال به آزمون بگذارد. گفت‌وگوی ما با
اصغر نعیمی را در ادامه می‌خوانید
.

عبارت مینیمال عاشقانه را قبول دارید؟

نه، این مربوط به زمانی بود که فیلمنامه را برای
پروانه ساخت بردیم؛ در مورد «هایلایت» در این حد می‌توانم بگویم که این فیلم یک درام عاشقانه است و شاید
واژه مینیمال اشاره به نوع روایت این فیلم دارد که تلاش کرده بدون تاکید و بدون
زیاده‌گویی داستان را روایت کند.

عشق در سینما از فیلم‌های دختر و پسری
گرفته تا سایر فیلم‌ها یک طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ دیدگاه شما به مقوله عشق در
سینما چه بود؟

به هر حال درام‌های عاشقانه به نظر من یک طیف
خیلی وسیعی را دربرمی‌گیرند و در تاریخ سینمای دنیا و ایران هم نمونه‌های متعددی
از درام‌‌های عاشقانه داشتیم که وجوه مختلفی از روابط بین انسان‌ها را در بزنگاه‌های
عاشقانه روایت کرده‌اند و من هم به‌شکل‌های مختلف و یا در مورد این مضمون فیلم
ساخته‌ام یا فیلمنامه نوشته‌ام که ساخته شده‌اند و هر بار هم تلاش کرده‌ام که از
زاویه متفاوت و حداقل می‌توان گفت جذابی برای خودم داستان را روایت کنم؛ «هایلایت»
هم از این قاعده مستثنی نیست، یعنی به نظرم درام عاشقانه‌ای است که بیشتر توجهش
معطوف به تناقضات حسی هست که آدم‌ها در لحظات عاشقانه ارتباطشان گرفتار آن می‌شوند.
ضمن این‌که به‌رغم اجتماعی بودن، این فیلم درونگرا هم هست؛ به نظرم اطلاق درام
اجتماعی به فیلم «هایلایت» خیلی تعریف دقیقی نیست و درست است که هر رفتار عاشقانه
و یا رفتار انسانی به‌نوعی ریشه در شرایط اجتماعی دارد اما در فیلم «هایلایت» به‌عنوان
پس‌زمینه فیلم مورد توجه من بوده و در فیلم هم خیلی به آن اشاره نشده و بیشتر
روابط آدم‌هاست و تاثیری که جامعه روی این رابطه می‌گذارد، در زیرمتن داستان است و
خیلی روی آن تاکید می‌شود.

معدن را فقط به این خاطر ‌که با قصه
جور دربیاید انتخاب کردید یا با تاثیر از اتفاقاتی که در آق‌دره و شمال کشور و حادثه‌ای
که برای معدنچیان رخ داد ناخودآگاه تحت تاثیر آن‌ها، انتخاب کردید به‌طوری که فیلم
هم آن حادثه را تداعی کند؟

نه مطلقا به دلایل فرامتنی که در جامعه اتفاق
افتاد لوکیشن معدن را انتخاب نکردیم؛ شاید بتوان گفت که رسیدن به این‌که شغل شخصیت
اصلی کار کردن در معدن باشد قبل از اتفاقاتی که در معدن آق‌دره افتاد به ذهنم رسید
و بیشتر دلایل ساختاری و دراماتیک دارد.

پیش‌بینی شما از حضور در جشنواره چیست؟ فکر می‌کنید
هیات‌داوران فیلم شما را چطور ببینند؟

در این زمینه ارزیابی خاصی ندارم.

یعنی آرزو یا توقعی هم ندارید؟

من همیشه به خودم یاد دادم که برای
چیزی گمانه‌زنی نکنم؛ تا الان برای «هایلایت» اتفاقات مثبت و خوبی افتاده است و
امید دارم درنهایت همین اتفاق برای فیلم بیفتد که بتواند مخاطب خودش را پیدا کند و
همین برای من کافی است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است