موسیقی تلفیقی لطافت موسیقی ایرانی را بر هم نمی‌زند/ همه تلاشم را برای آموزش می‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
گفتگوی صبا با کیوان ساکت به بهانه نخستین مستر کلاس او در رفسنجان؛

موسیقی تلفیقی لطافت موسیقی ایرانی را بر هم نمی‌زند/ همه تلاشم را برای آموزش می‌کنم

کیوان ساکت تاکید دارد که آموزش موسیقی برای علاقمندان به ویژه در شهرستان ها را با قوت ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، کیوان ساکت آهنگساز، نوازنده تار، سه تار، نویسنده و استاد دانشگاه کشورمان که کُنسرت‌های متعدد او در داخل و خارج از ایران طی سالیان متمادی با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده با استقبال خوبی برگزار شده است، این بار قرار است برای نخستین بار شانزدهم تیرماه سال جاری مستر کلاسی را برای دوستداران موسیقی ایرانی در فسنجان برگزار کرد. برپایی مستر کلاس آن هم برای اولین بار بهانه ای شد تا مصاحبه ای با نوازنده مطرح کشورمان داشته باشیم.

یکی از مباحث این مستر کلاس اهمیت و جایگاه ردیف در موسیقی ایرانی بود و همچنین بخشی از کلاس به آموزش کتاب «ردیف کاربردی» کیوان ساکت اختصاص داشت. بخش پایانی کلاس نیز برای تمرین‌ها و فرمول‌های تکنیکی پنجه و مضراب در نظر گرفته شده بود.

با ما در این گفتگو همراه باشید.

*چرا بر آن شدید تا مستر کلاس را برای اولین بار در رفسنجان برگزار کنید؟

-من سال ها در کرمان کلاس و کنسرت داشتم و به همت دوستان کرمانی ازجمله شهرام ابوعامری نوازنده ویلون و دو تن از هنرمندان مطرح کرمان آقایان امیر اخلاقی و امیر صفاریان که هر دو از هنرجویان خودم هم بوده اند موجباتی فراهم شد که همزمان در کرمان کنسرت و کلاس داشته باشیم. پس از مدتی از جای جای این استان پهناور برای کلاس ها می‌آمدند که بسیاری برایشان دشوار بود از این روی به همت یکی از شاگردان خوبم آقای پارسا رواقی بر آن شدیم تا برای علاقمندان به موسیقی در رفسنجان یک بخش از کلاس را برگزار کنیم.

*چه مباحثی را در مستر کلاس ها به هنرجویان آموزش می دهید؟

-مسائلی که در مستر کلاس عنوان می‌شود همگی به نگاه افراد به موسیقی و پرسش‌ هایشان بستگی دارد. ما درباره مباحثی مانند بحث های تئوریک، تاریخ موسیقی، ردیف‌ها، زیبایی شناسی موسیقی و در بعضی موارد فقط درباره شیوه های نوازندگی و شاخه های گوناگون آن به هنرجویان آموزش می‌دهیم. گروه اول کلاس ها از ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ و گروه دوم از ۱۵ تا ۲۰ شب برگزار شد و ما جوانانی را که از اطراف رفسنجان مراجعه کرده اند با نگاه امروزی به موسیقی و شیوه های تمرین آن آشنا کردیم.

*در این کلاس‌ها صرفا موسیقی ایرانی تدریس می کنید؟

-در بسیاری موارد تئوری موسیقی ایرانی و غربی به گونه ای است که به هم گره خورده اند و برای گذشتن از تئوری موسیقی ایرانی نیاز داریم از تئوری موسیقی غربی و شیوه های قدیم و جدید آن آگاهی داشته باشیم و سخن بگوییم، البته گاهی اوقات هم برخی می‌خواهند که آهنگ های معروف موسیقی کلاسیک و شیوه های آن را به آنها توضیح دهیم و طبعا این کار را انجام می دهیم.

*شما از موسیقی تلفیقی هم استقبال می کنید و آیا این نوع موسیقی باعث می‌شود موسیقی ایرانی لطافت خود را از دست بدهد؟

-موسیقی تلفیقی از قبل از سال ۱۳۰۰ با انجمن اخوت موسیقی وجود داشته است و گونه های متفاوتی را از لحاظ فرم، محتوا و رنگ های گوناگون سازهای ایرانی و غربی در برمی‌گیرد بنابراین موسیقی تلفیقی در موسیقی ایرانی چیز جدیدی نیست و از دیرباز مورد استفاده هنرمندان قرار می‌گرفته است که باعث می شود سازهای ایرانی و کلاسیک غربی هارمونی زیبایی در کنار هم داشته باشند.

موسیقی تلفیقی اصلا لطافت موسیقی ایرانی را بر هم نمی‌زند. در نظر داشته باشید که آقای محمد شیرخدایی سال ها قبل با پیانو قطعه دیلمان را برای برنامه گلها نواخت که هنوز هم هر کسی نمی‌تواند آن را بنوازد و از نظر لطافت صدا و موسیقی بی نظیر است و یا آقای اکبر فلوتی طوری با فلوت ابوعطا می‌نواخت که همگان تحت تاثیر قرار می گرفتند. همچنین مرتضی خان محجوبی با پیانو و ابوالحسن صبا و روح الله خالقی با ویلون بسیار شگفت انگیز دلنوازی می کردند. بنابراین اینگونه نیست که سازهای غربی باعث شوند موسیقی ایرانی لطافت خود را از دست بدهد بلکه بستگی به تسلط نوازنده دارد تا بتواند با لطافت تمام نغمه های موسیقی ایرانی را روی سازهای گوناگون پیاده کند.

*مستر کلاس های شما در رفسنجان مستمر است؟ و آیا کلاس های آنلاین هم برگزار کرده اید؟

-ادامه مستر کلاس ها به صورت مستمر به برنامه های من در آینده بستگی دارد. به هر روی تمام توان خود را برای آموزش به هنرجویان به کار می گیرم و از ابتدای شیوع بیماری کرونا هم کلاس های آنلاین چه در داخل و چه خارج از ایران برگزار کردیم که روندی خوب و نتایجی مطلوب را به‌همراه داشته است.

شبنم خان مصدق

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000