«مستوران» پاسخی به لزوم ساخت آثار تاریخی درباره ایران است/ چالش داشتن دو کارگردان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۳
قربان نجفی در گفتگو با صبا:

«مستوران» پاسخی به لزوم ساخت آثار تاریخی درباره ایران است/ چالش داشتن دو کارگردان

بازیگر سریال در حال پخش «مستوران» تاکید کرد که پرداختن به تاریخ و فرهنگ ایران یک ضرورت است که این سریال به آن پرداخته است.

قربان نجفی بازیگر سریال «مستوران» به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی عطا پناهی که از شبکه یک سیما در حال پخش است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا اظهار کرد: من هنوز خود به شخصه سریال را کامل و دقیق ندید‌‌ه‌ام اما آن چیزی که از طریق فضای مجازی مشاهده کردم بیانگر این است که «مستوران» کاری متفاوت با دیگر آثار نمایشی است. البته این مجموعه می‌توانست کار بهتری باشد به شرط اینکه یک نفر ساخت آن را بر عهده می‌گرفت، چون کاری که دو کارگردان را تجربه کند به دلیل سلیقه های متفاوت به هر حال دستخوش برخی آسیب‌ها خواهد شد. درباره حضورم در این سریال نیز باید بگویم من توسط آقای حاتمی کارگردان نخست مجموعه برای حضور در این سریال دعوت شدم.

وی افزود: آقایان جمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور هر دو از فیلمسازان خوب کشورمان هستند اما طبیعی است که تفاوت دیدگاه، ناخودآگاه روی کیفیت کار اثر بگذارد ولیکن با این وجود باز هم تاکید می‌کنم این سریال در قیاس با بسیاری از تولیدات تلویزیون کیفیت بالاتری دارد.

نجفی تاکید کرد: با اینکه ظاهر کار اینگونه نشان می‌دهد با اثری تاریخی روبرو هستیم اما «مستوران» روایتگر افسانه‌ها و قصه‌هایی است که در فرهنگ ما وجود دارد. درباره الزام ساخت چنین کارهایی نیز باید بگویم متاسفانه ما عامدانه بخشی از تاریخ خود را کنار گذاشته‌ایم در‌صورتیکه گذشته ما هویتمان را شکل می‌دهد.

بازیگر سریال «سرجوخه» ادامه داد: عمده سریال‌های تاریخی که در کشور ما ساخته می‌شود به روایت بخشی از تاریخ صدر اسلام در کشورهای عربی خلاصه شده است که بعضی از آنها در جای خود کار خوبی هم بودند اما جدا از این موضوع، ما خود نیز تاریخی داریم که باید آن را در قالب کارهای نمایشی بازگو کنیم. درباره الزام پرداختن به فرهنگ فولکلور خودمان باید بگویم اگر ما نتوانیم از گذشته خود در آثار نمایشی حرف بزنیم در آینده نزدیک حرفی برای گفتن به نسل جوانان نخواهیم داشت و این امر هم خطرناک است.

این بازیگر تاکید کرد: نداشتن هویت، آسیب‌های فراوانی دارد؛ یکی از آنها انقطاع فرهنگیست. به هر حال فرهنگی که در طول هزاره‌ها شکل گرفته و صیقل خورده گوهر گرانمایه ایست که باید به دست آیندگان برسد. وقتی کودکان ما چیزی از این تاریخ و در دل تاریخ فرهنگ را دریافت نکنند حاصلش چیزی جز از خودباختگی فرهنگی و نگاه کردن به دست دیگران نخواهد بود و گوهری را که در گنجه خانه خود پنهان شده از گمشدگان لب دریا طلب خواهند کرد. در نظر داشته باشید که این مساله با ضریب بالایی نسبت به زمان اثر ذهنی و روانی می‌گذارد. یعنی اگر ما یک سال کار نکنیم نسل آینده ما ۱۰ سال عقب خواهد افتاد و ما ۱۰ سال از آنها فاصله خواهیم گرفت. سریال «مستوران» تلاش کرده خارج از این اتفاق عمل کرده و با پرداختن به افسانه و قصه‌های ایرانی، مردم را جذب فرهنگ بومی خودمان کند.

نجفی اضافه کرد: با توجه به اینکه مخاطب امروز محصولات مختلف نمایشی را تماشا می‌کند باید آثاری که قرار است در آنها موضوعات تاریخی روایت شود بهترین کیفیت را داشته باشد و اگر این اتفاق رخ دهد مطمئن باشید آن اثر در جذب تماشاگر موفق خواهد بود. همانند سریال های خوبی که ما در سال های گذشته داشتیم، از «سلطان و شبان» گرفته تا «سربداران» و حتی «مثل آباد» و سریال هایی مانند «شهرزاد» که توانسته اند رضایت تماشاگران را به دست آورند.

وی متذکر شد: فیلمسازی که می‌خواهد یک اثر تاریخی تولید کند باید خلاقیت و تخصص لازم را داشته باشد و‌الا به صرف اینکه کارگردانی چند کار را دستیاری کرده یا چند فیلم مستند ساخته است، نمی‌تواند پشت دوربین یک مجموعه تاریخی قرار گیرد. در این حوزه (ژانر تاریخی) فردی که قرار است کارگردانی را بر عهده گیرد باید در اوج پختگی باشد تا از عهده ساخت آن برآید. این اتفاق را در صنعت فیلم و سریال‌سازی خارج از کشور به خوبی می‌بینیم چون عموماً کارهایی که در این ژانر تولید می‌شود توسط بهترین‌ها ساخته می‌شود.

بازیگر سریال «ستایش» در پاسخ به اینکه چرا سریال «مستوران» از بازیگران چهره آنچنان که باید استفاده نکرده است، گفت: برای اینکه یک مجموعه مخاطب خود را به دست آورد در گام اول نیاز است فیلم یا سریال مربوطه داستان و فیلمنامه خوبی داشته باشد، وگرنه کار مورد نظر هر اندازه که از بازیگران چهره سود برده باشد، نخواهد توانست در جذب تماشاگر موفق باشد. از طرفی، سریال هایی که از تلویزیون پخش می‌شوند اگر قصه خوبی داشته باشند نیاز به ستاره ندارند، بلکه به بازیگر توانمند نیاز دارند. در همین راستا به نظرم سریال «مستوران» خواهد توانست با قصه خوب خود مردم را جذب کند. میزان استقبالی که مردم از قسمت های نخست این کار به عمل آورده‌اند، گواه این امر است.

وی درباره شرایط کار در این مجموعه نیز چنین توضیح داد: به شخصه وقتی قرار است کاری را قبول کنم اولین معیارم فیلمنامه است. این شرط در سریال «مستوران» به خوبی وجود داشت. درباره مباحث فنی هم باید بگویم خوشبختانه به واسطه حضور جوانان تحصیل کرده و متخصص ما در بحث جلوه‌های ویژه توانسته‌ایم به استانداردهای خوبی دست یابیم که این اتفاق را هم در سریال «مستوران» به شکل خوبی شاهد هستیم.

بازیگر فیلم «تنگه ابوقریب» در انتها با بیان اینکه شکل پخش یک سریال نمایشی به دیده شدن آن کمک می‌کند، تصریح کرد: سریالی که در یک ساعت و شبکه خوب روی آنتن رود، می‌تواند با استقبال مردم رو‌به‌رو شود. برای مثال کارهای وجود داشتیم که از بهترین کیفیت فنی بهره برده‌اند اما به واسطه ساعت پخش نامناسب دیده نشده‌اند. همانند سریال «عید آن سالها» ساخته سعید ایراهیمی‌فر که قربانی سلیقه و ساعت پخش شد. در همین رابطه مسئولت مدیران سیما بسیار حایز اهمیت است که کارهای نمایشی را با توجه به کیفیت ساختشان در ساعتی که می‌بایست پخش شوند روی آنتن بفرستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است