ژرف‌ترین و واضح‌ترین عکس از کیهان را تماشا کنید/ چیزی از توان ما فراتر نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۹

ژرف‌ترین و واضح‌ترین عکس از کیهان را تماشا کنید/ چیزی از توان ما فراتر نیست

اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از جهان هستی منتشر شد و در ساعات پس از انتشار گفتگوها و تحلیل های زیادی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی صبا، شب گذشته ۱۱ جولای اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان از اعماق جهان هستی منتشر شد. این تصویر را ناسا  به عنوان ژرف‌ترین و واضح ترین تصویر مادون قرمز از کیهان عنوان کرد.

این تصویر تمام رنگی توسط جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در یک رویداد عمومی در کاخ سفید در واشنگتن منتشر شد. این تصویر همانگونه که اشاره شد اولین قابلیت های قدرتمند ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب را در همکاری با ESA (آژانس فضایی اروپا) و CSA (آژانس فضایی کانادا) به نمایش می گذارد.

بایدن در اظهاراتش طی این رویداد گفت: این تصویر به جهانیان یادآوری می کنند که آمریکا می تواند کارهای بزرگی انجام دهد و به مردم آمریکا به ویژه فرزندان ما یادآوری کند که هیچ چیزی فراتر از توان ما نیست. وی تاکید کرد: ما می توانیم چیزهایی را ببینیم که قبلا هیچ کسی ندیده است. ما می توانیم به مکانهایی برویم که قبلا هیچ کسی به آنها سر نزده است.

در این اولین تصویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب هزاران کهکشان از جمله کم سوترین آنها دیده می شود. این تصویر یک تکه از کهکشان را تقریبا به اندازه یک دانه نشان می دهد.

بیل نلسون مدیر ناسا گفت: این ماموریت با نبوغ انسانی تیم باورنکردنی وب در ناسا و شرکای بین المللی ما در آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا امکان پذیر شد، وب فقط شروع کاری است که ما می توانیم در آینده انجام دهیم وقتی که همه ما با هم به نفع بشریت کار می کنیم.

این عکس آنگونه که یورونیوز خبر می دهد، متشکل از تصاویر متعددی است که در طول موج‌های مختلف نور در طول ۱۲٫۵ ساعت گرفته شده‌اند. گرفتن چنین عکسی توسط تلسکوپ فضایی «هابل» هفته‌ها طول می‌کشید. پیش‌تر یک کمیته بین‌المللی اعلام کرده بود که این تصاویر علمی تمام رنگی، به سحابی کارینا یا «شاه‌تخته» که ابر عظیمی از غبار و گاز در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری زمین است همچنین سحابی ان‌جی‌سی ۳۱۳۲ یا «حلقه جنوبی» که ستاره در حال مرگی را در فاصله ۲ هزار سال نوری از ما احاطه کرده، اختصاص دارند.

سحابی «شاه‌تخته» به دلیل ستون‌های سر به فلک کشیده‌اش، که شامل «کوه اسرارآمیز» می‌شود، یک قله کیهانی به طول سه سال نوری است که قبل از این در تصویری نمادین توسط تلسکوپ هابل شکار شده بود.

سیاره گازی غول‌پیکر WASP-96 b نیز که یکی دیگر از اهداف جیمز وب تعریف شده است در فاصله هزار و ۱۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن تقریبا نصف سیاره مشتری در منظومه شمسی است. یک خوشه کهکشانی شامل پنج کهکشان به نام «پنج‌قلوی استفان» در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین نیز یکی دیگر از اهداف جیمز وب برای نخستین تصویربرداری از عمق کیهان بوده است.

این اهداف توسط یک کمیته بین‌المللی شامل اعضای ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور آمریکا انتخاب شده‌اند.

اریک اسمیت، دانشمند ارشد بخش اخترفیزیک ناسا و از مسئولان پروژه جیمز وب گفت: هدف اولیه تلسکوپ این بود که نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌های جهان را ببیند یا به عبارتی جهان را برای اولین بار پس از روشن شدن چراغ‌ها تماشا کند.

در این تصویر، خوشه کهکشانی اس‌ام‌ای‌سی‌اس ۰۷۲۳ همان‌طور که ۴٫۶ میلیارد سال پیش پدیدار شده است به چشم می‌خورد. جرم این خوشه کهکشانی در حال بزرگ‌نمایی اجرام دورتر پشت‌سر خود است، پدیده‌ای که به عنوان عدسی یا ذره‌بین گرانشی شناخته می‌شود.

در این عکس که اولین میدان عمیق وب به شمار می‌رود، برخی کهکشان‌ها به صورت نقاط نورانی ظاهر شده‌اند در حالی که برخی دیگر خمیده به نظر می‌رسند، چرا که در سفر طولانی خود در زمان، توسط نیروی گرانش منحرف شده‌اند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هفت تن وزن دارد و به افتخار جیمز ادوین وب، مدیر برنامه‌های دهه شصت ناسا نامگذاری شده است. این دستگاه صد برابر از تلسکوپ هابل قوی تر است، گرچه دانشمندان با توجه به تفاوت‌ها در کارکرد این دو دستگاه از مقایسه این دو خودداری می‌کنند.

قابلیت‌های مادون قرمز وب به آن اجازه می‌دهد تا بهتر از هر تلسکوپ دیگری به سمت زمان آغاز جهان یا بیگ بنگ که ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش اتفاق افتاد نگاه کند. پیش‌بینی می‌شود ماموریت جیمز وب ۱۰ سال به طول بینجامد، با این حال این تلسکوپ دارای قابلیت تامین سوخت اضافی برای عملیات ۲۰ ساله است.

‌انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است