جشنواره «صاحبدلان» امید تئاتر در حوزه مسائل دینی و اعتقادی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۲
در افتتاحیه جشنواره «صاحبدلان» مطرح شد؛

جشنواره «صاحبدلان» امید تئاتر در حوزه مسائل دینی و اعتقادی است

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» شب گذشته 21 تیرماه برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر «صاحبدلان» سه شنبه شب ۲۱ تیر ساعت ۲۱ با حضور محمود سالاری معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و تعدادی از هنرمندان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در سخنرانی ابتدایی این مراسم کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: امیدوارم در دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شاهد نمایش‌های ارزشمندی باشیم. نگاه ما و نگاه همه هنرمندان این است که در این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی بیافتد و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

او ادامه داد: به امید اینکه پژوهش‌هایی که در این رویداد توسط استاد احمد جولایی و همکاران‌شان صورت گرفته‌ است، مورد بهره‌برداری دانشجویان و دیگر اصحاب علم و دانش قرار بگیرد و شاهد تولیدات علمی و ارزشمند باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل نیز امید داریم تا با همت آقای محمود فرهنگ شاهد تولیدات مطلوب و شرکت گروه‌های ایمانی خوبی از کشورهای مختلف باشیم. از آنجا که گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا جایگاه و سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد.

نظری در پایان سخنانش اظهار کرد: از همه دست‌اندرکاران و از جناب آقای محمود سالاری که همیشه حامی فعالیت‌های تئاتر کشور به خصوص این رویداد ارزشمند است، تشکر ویژه دارم و امیدوارم که تاثیرات برگزاری این دوره در سال‌های آینده و دوره‌های بعد مشهود باشد.

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی و اجرای «علی خوانی» توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداخت.

سالاری خاطرنشان کرد: «اگر «صاحبدلان» بتواند از تمام کسانی که در جامعه به هنر تئاتر دل باخته‌اند، دلبری کند در مسیر خود موفق خواهد شد وگرنه «صاحبدلان» یک طرف می‌ماند و جریان تئاتر یک طرف دیگر. همانطور که در روز رونمایی از پوستر هم بیان کردم، امیدوارم صاحبدلان از این رویداد به یک روند نمایشی برسد.

او افزود: وجه مشترک این رویدادها با جریان تئاتر، همان تئاتر به معنی درام و خلق دراماتیک رویداد است. این خلق دراماتیک رویداد اگر در «صاحبدلان» اتفاق بیافتد، می‌تواند کارایی داشته باشد و برای بقیه جریان تئاتر تأثیرگذار باشد. امیدوارم روند و تاثیر «صاحبدلان» را در جشنواره تئاتر کودک، جشنواره بین‌المللی فجرو جشنواره آیینی و سنتی ببینیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چراکه دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد. «صاحبدلان» به عنوان تئاتر دینی باید این معیارها را به طور دقیق‌تر به مخاطب ارائه کند.

در ادامه برنامه، مرشد مهدی چایانی به ذکر منقبت‌خوانی امیرالمومنین علی (ع) پرداخت.

پس از پایان برنامه محمود فرهنگ دبیر جشنواره درباره اولین دوره بین‌المللی «صاحبدلان» عنوان کرد: پس از اینکه رویداد تئاتر «صاحبدلان» وارد دهه دوم فعالیت خود شد، احساس کردیم نیاز به ارتباطات تئاتری با کشورهای مسلمان به چشم می‌خورد لذا مراحل ارتباط با دیگر کشورها در سه بخش انجام شد.

او ادامه داد: اولین زمینه فعالیت بخش بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی است که تلاش می‌کنیم از ۲۵ کشور مسلمان آثار نویسندگان داخلی و خارجی را دریافت کرده و در اسفندماه منتخبان را معرفی کنیم.

فرهنگ افزود: دومین زمینه فعالیت ما نشست‌های پژوهشی و مسترکلاس‌هایی است که برای برگزاری آن‌ها از ۱۰ پژوهشگر کشورهای مسلمان دعوت کرده‌ایم تا چکیده مقالات‌شان را به دبیرخانه ارائه دهند. تعدادی از این پژوهشگران، به مدت سه روز برای برگزاری سمینار به تهران و سپس ۱۰ استان دیگر دعوت خواهند شد تا بتوانند پژوهش‌های خود را با موضوع ادبیات نمایشی دین‌گرا مطرح کنند. لازم به ذکر است که تاکنون با پنج نفر از این پژوهشگران ارتباط مستقیم برقرار شده‌ است.

او خاطرنشان کرد: در زمینه پژوهش تا زمان برگزاری هر رویداد هنری معرفی شده، در فراخوان و جدول برنامه‌ها، به هر یک از پژوهشگران داخلی فهرستی از عناوین مرتبط به منظور پژوهش پیشنهاد می‌شود تا به بررسی موضوع مورد علاقه خود بپردازند.

دبیر جشنواره «صاحبدلان» افزود: سومین زمینه بخش بین‌الملل، دعوت از گروه‌های نمایشی کشورهای مسلمان از طریق سفارتخانه‌ها، رایزن‌های فرهنگی و هم‌افزایی از سازمان‌هایی‌ست که در این حوزه تجربیاتی دارند و به احتمال زیاد در دی ماه سال جاری میزبان آن‌ها خواهیم بود.

او گفت: از آنجا که تا دی ماه و یک ماه قبل از آن برای بخش بین‌الملل فرصت داریم و هنوز به رویداد اجراهای صحنه‌ای این بخش نرسیده‌ایم، نمی‌توان به صورت دقیق درباره آن صحبت کرد.

این هنرمند تصریح کرد: رویداد «صاحبدلان» از تیرماه آغاز می‌شود و تا دی ماه ادامه دارد. به همین دلیل ارائه و ارقام درباره هر کدام از بخش‌ها باید نزدیک به زمان برگزاری آن انجام شود.

فرهنگ در پایان سخنانش اظهار کرد: هم اکنون نمایش‌های آیینی رویداد «صاحبدلان» اجرا می‌شوند و از آنجاکه در حال سپری کردن اعیاد قربان تا غدیر هستیم آثار خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعیت این رویداد را روی صحنه خواهیم داشت.

نخستین روز از دوزادهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با پخش رادیویی سه اثر «نوای حرم» به کارگردانی حمیدرضا نوری، نمایش خیابانی «جوانمرد قصاب» به کارگردانی اکبر قهرمانی و «نقالی» مرشد مهدی چایانی از رادیو نمایش شب گذشته (۲۱ تیر) کار خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000