سرود از دستاوردهای هنری انقلاب اسلامی است/ «سلام فرمانده» سرود برتر سال شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۸
در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی سرود فجر مطرح شد؛

سرود از دستاوردهای هنری انقلاب اسلامی است/ «سلام فرمانده» سرود برتر سال شد

برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی سرود فجر عصر امروز ۲۲ تیرماه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر عصر چهارشنبه ۲۲ تیرماه در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با ۴۰ دقیقه تاخیر و تلاوت گروهی آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای این مراسم‌، گروهی با لباس‌ها و زبان اقوام ایرانی همراه با ارکستر سرودی را برای ایران اجرا کردند.

مصطفی زیبایی‌نژاد دبیر جشنواره بین‌المللی سرود فجر عنوان کرد: قدمت سرود و آثار اثرگذاری که اوایل انقلاب تولید شد، برای همگان ثابت شده است. ما در دهه نود شاهد جهشی در حوزه سرود بودیم و مقام‌ معظم رهبری نیز از گروه‌های فعال این حوزه تجلیل کردند. این قضیه نشان می دهد که مسیر درستی را پیش گرفته‌ایم.

او ادامه داد: اواخر بهمن ماه سال گذشته جشنواره سرود فجر با همکاری بخش‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی شد. این جشنواره در ۴ بخش تولید، همخوانی بدون موزیک، بازخوانی، طرح و ایده برگزار شد.

دبیر جشنواره آماری از آثار ارسالی ارائه کرد: ۲ هزار و ۶۷۰ گروه سرود در سایت جشنواره شرکت کردند که شامل ۲۵ هزار نفر بودند و همچنین ۳ هزار و ۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

او ادامه داد: ۶ کشور منطقه ازجمله لبنان، عراق، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین با ۵۰ اثر در جشنواره امسال حضور داشتند. ۱۲ موضوع اساسی برای جشنواره امسال تعریف شده بود و ۴۱۸ اثر در حوزه تولیدات شهید حاج قاسم سلیمانی برای ما ارسال شد.

زیبایی‌نژاد در پایان تصریح کرد: یک مسابقه بزرگ تویزیونی با حضور ۷۰ گروه سرود درحال تولید است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود. همچنین کارگاه های آموزشی در تابستان امسال با حمایت وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

در ادامه مراسم سردار سلیمانی رییس بسیج تهران پیام رهبر معظم‌انقلاب خطاب به جشنواره سرود فجر را برای مخاطبان قرائت کرد.

همچنین گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم روی صحنه آمدند.

در ادامه این مراسم با حضور محمدمهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون هنری ارشاد از استاد حمید شاهنگیان و سرپرست گروه سرود «سلام فرمانده» تجلیل شد.

حمید شاهنگیان در ادامه بیان کرد: ضرورت دارد در اینجا ازحسین صبحدل و حمید سبزواری تشکر کنم و یاد آن‌ها را گرامی بدارم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم جشنواره سرود فجر را کار بزرگ و عظیمی خواند و اظهار کرد: موضوع سرود و این ترنم از هنرهایی است که از انحصارات هنری امام خمینی است. بودند گروه‌هایی که در مقاطعی از سرود استفاده کردند اما نهضت مردمی ایران از بدو تولد با این‌ شیوه هنری بسیاری از مفاهیم انقلاب را منتقل کرده است.

او ادامه داد: ما در مجموعه‌های تاریخ شفاهی گروه‌های اسلامی قبل از انقلاب که نگاه کنیم، سرود از شیوه‌های مرسوم آن‌ها‌ برای جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های دینی بود، البته در آن زمان محدودیت‌هایی هم‌ وجود داشت و این از ابتکارات مهم پیروان نهضت امام بود که پیوند معناداری را میان آهنگ، شعر و صدا ایجاد کردند.

اسماعیلی تصریح کرد: در دوران جنگ‌ ایران و عراق نیز در بسیاری از اعزام‌ها همین سرودها از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد و سهم مهمی را در دمیدن روح مقاومت میان مردم ایران داشت.

وزیر ارشاد اظهار کرد: بار دیگر در دهه نود رهبر فرزانه ایران با توجه ویژه به حوزه سرود باعث خیزش مجدد شدند. اکنون موضوع سرود یکی از ابزارهای هنری مهم برای انتقال مفاهیم است زیرا افتخارات جمهوری اسلامی ایران به کتاب قطوری تبدیل شده است و ما باید در مقابل جنگ‌ نرمی که دشمنان ایجاد کرده‌اند با استفاده از سرود مقاومت کنیم.

او در پایان با اشاره به سرود «سلام فرمانده» تشریح کرد: سرود زیبای سلام فرمانده که به سرود سال تبدیل شد و به همان میزان که پیام انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر صادر شد، اکنون پیام این سرود می‌درخشد و کوچک و بزرگ این صورت وحدت‌بخش را زمزمه می‌کنند. این مزیت بلامنازع انقلاب اسلامی در زمینه هنر است و در اینجا وظیفه مسئولان کشور است تا این حوزه را تقویت کنند.

در ادامه نویت به بخش ویژه جشنواره و جایزه شهید قاسم سلیمانی رسید‌. گروه سرود «نسیم رحمت» با اثر «به وقت شهادت» این جایزه را دریافت کرد.

آرزوی شهید سلیمانی وحدت مردم ایران بود

فاطمه سلیمانی دختر شهید قاسم سلیمانی در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: از عزیزانی که با ادبیات و شعر و هرچه در توام داشتند نام شهید را گرامی داشتند، تشکر می‌کنم. ادبیات و شعر جزو تاریخ یک ملت می‌شود و در اینجا از همه عزیزان تشکر می‌کنم که نه تنها برای شهید سلیمانی بلکه برای همه شهدا کاری می‌کنند.

او ادامه داد: از مسئولان کشور که مانند پدر یک کشور هستند می خواهم از عزیزانی که حتی یک بیت شعر برای سرزمینشان می‌گویند، تجلیل و مانند سرمایه از آن‌ها نگهداری کنند. متاسفانه درگیری رنگ‌ها در کشور ما زیاد است و دشمن از آن بیشترین استفاده را می‌کند. بزرگ‌ترین آرزوی پدر من وحدت ملت ایران بود و می‌خواست که مردم ایران فارغ از هر حزب و جناحی کنار یکدیگر بایستند. توجه داشته باشیم که یک پدر هیچوقت فرزند خود را از خانه بیرون نمی‌کند و ما اکنون نیاز به جذب هنرمندان، جوانان و نوجوانان داریم.

سلیمانی در پایان اظهار کرد: متاسفانه امروزه برخی از هنرمندان ما می‌ترسند که از قهرمانان کشورشان بگویند مبادا از یک گروه و حزب رانده شوند، این مشکل ماست که این فضا را ایجاد نکردیم تا آن‌ها در آثار خود با افتخار از بزرگان خود نام ببرند.

اسامی نفرات برتر بخش‌های مختلف اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شدند:

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)

جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)

جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)

جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده

احسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی – گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است