ثریا قاسمی با نام اصلی مولود ملاقاسمی ۲۸
آذرماه سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. اوایل دهه۴۰ با گویندگی رادیو، کار حرفهای خود را شروع کرد و سپس به تئاتر
روی آورد. در همان سالها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر»
صحبت کرد. او در نمایشهایی همچون «آنتیگون» و «ازپشت شیشهها» بهکارگردانی رکنالدین
خسروی و «آندورا» بهکارگردانی حمید سمندریان رویصحنه رفت. گذشته از فیلمکوتاه «تلفن»
با ایفای یکیاز نقشهای اصلی «آرامش درحضور دیگران» بهکارگردانی ناصر تقوایی در۱۳۴۹،
عرصه جدی سینما را آزمود و بهقدری در این فیلم قدرتمند ظاهر شد که پساز گذشت حدود
۴۷سال هنوز در ذهنها باقیمانده است.
ثریا قاسمی برخلاف مادرش؛ حمیده خیرآبادی در فیلمهای کمی بازی کرد و
عمده تجربههای سینماییاش مربوط به دهه۸۰ است. شاید بتوان فیلم «مارال» بهکارگردانی
مهدی صباغزاده در سال ۷۹ را نقطه عطفی در کارنامه ثریا قاسمی دانست. او که بهخاطر
بازی در این فیلم از نوزدهمین جشنواره فیلمفجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقشاول
زن را دریافتکرده بود، توانست فرصت ایفای نقشهای متفاوتتری را هم پیدا کند که
دراین زمینه میتوان به بازی در «شامآخر» به کارگردانی فریدونجیرانی و «دختر شیرینیفروش»
به کارگردانی ایرج طهماسب اشاره کرد. بازی بسیارکوتاه ثریا قاسمی در «شامآخر» جایزه
بهترین بازیگر نقشمکمل را از جشن خانه سینما برای او بههمراه داشت. همچنین حضور
ثریا قاسمی در «ویلاییها» به کارگردانی منیر قیدی از سیوپنجمین جشنواره فیلمفجر
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقشمکمل زن را برای او بهارمغان آورد.
ثریا قاسمی در تلویزیون هم بسیار مورداستقبال قرارگرفته بود. او در
دومجموعه تلویزیونی پرمخاطب ایران؛ یعنی «درپناه تو» بهکارگردانی حمید لبخنده
و «شبدهم» بهکارگردانی حسن فتحی ایفای نقش کرده است. البته او که با تئاتر کار
خود را آغاز کرده بود، با تلهتئاترهایی همچون «بهسوی دمشق» بهکارگردانی حمید سمندریان،
«نکراسوف» بهکارگردانی محمد رحمانیان و «بهسوی کعبه» بهکارگردانی تاجبخش فناییان
در تلویزیون حضور داشت.
فعالیتهای او در تلویزیون، عنوان هنرمند ملی را در اختتامیه هفدهمین
جشنواره مراکز استانی صدا و سیما را برای او بهارمغان آورد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است