«تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» آغاز شد/ مردم مشارکت می‌کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۰

«تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» آغاز شد/ مردم مشارکت می‌کنند

آیین امضای تفاهم‌نامه «تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آیین امضای تفاهم‌نامه «تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و گروه پیشگامان کارآفرینی کارن، ظهر روز شنبه ۲۵ تیرماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی و با حضور مهدی جوادی مدیرعامل فارابی، علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و علی عمیدی مدیرعامل گروه پیشگامان کارآفرینی کارن برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سینما موضوع تامین مالی است، گفت: قالب تولیدات سینمایی به‌ویژه تولیداتی که قرار است به بصورت فاخر تولید شوند، نیازمند تامین مالی مفصلی هستند که بضاعت موجود سینمای کشور پاسخگوی آن‌ها نیست.

جوادی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: با توجه به آنکه بودجه فعلی سینما غالبا دولتی است و بودجه‌های دولتی نیز با محدودیت‌هایی در تولید مواجه هستند، یکی از ماموریت‌های برنامه توسعه پنج‌ساله فارابی، موضوع توسعه اقتصادی در قالب استفاده از ابزارهای نوین مالی است. نقطه آغاز یکی از برنامه‌های پنج‌ساله ابلاغی فارابی می‌تواند همین امضای تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی باشد، امروز اولین گام این حوزه برداشته شد.

او افزود: در پروژه تامین مالی جمعی که اخیرا آغاز شده است، ظرف کمتر از ۲۰ سقف تامین مالی برآورد شده آن پروژه با موفقیت تکمیل شد. موضوعی که نشان می‌دهد تامین مالی بیش از برآورد ما ظرفیت جلب مشارکت عمومی را دارد.

جوادی با تاکید بر اینکه تامین مالی جمعی از آن دسته کارهایی است که در ابتدای راه آن قرار داریم و تا به نتیجه رسیدن آن مسیری طولانی در پیش داریم، ادامه داد: تامین مالی در سینما غیر از اینکه می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد، در تولید و اکران هم می‌تواند موثر واقع شود، چون از آنجا که مردم در تامین مالی آن پروژه حضور دارند، خود نیز دغدغه اکران محصولاتشان را خواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: از این‌رو امیدواریم در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد پروژه‌هایی از این دست باشیم؛ پروژه‌هایی که مبتنی بر تامین مالی جمعی تولید شده‌اند، این مهم می‌تواند نقطه عزیمت خوبی در سینمای ما به‌شمار آید.

در ادامه این نشست علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در دهه گذشته موضوع استارت‌آپ‌ها به حوزه‌های گوناگون رسوخ کرده و همین زمینه تولید داخلی را فراهم کرده است. به همین دلیل یکی از حوزه‌هایی که نیاز بود فناوری‌های نوین در آن رسوخ کرده و حضور داشته باشد، حوزه مالی بود، بنابراین ما در چند سال گذشته در کنار فعالیت‌های تولیدی و دانش‌بنیان، موضوع فناوری‌های مالی را هم توسعه دادیم.

او ادامه داد: یکی از این حوزه‌ها که می‌تواند باعث تسهیل‌گری در حوزه مالی شود، تامین مالی جمعی است که در دنیا رشد کرده است. مهم‌تر این است که تامین مالی جمعی پول‌های خرد را جمع می‌کند و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. پیش‌از این در شکل سنتی به دنبال گروهی برای سرمایه‌گذاری بودیم که البته این مدل باعث می‌شد نظارت و سلیقه آن‌ها بیشتر شود و حتی در جاهایی ممکن بود ترمز شرکت را بکشند، اما در تامین مالی جمعی بحث پول‌های خرد در میان است.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: این مدل سرمایه‌گذاری جوابگو بوده و تاکنون بیش از ۵۰ طرح تامین مالی شده است. گرچه عدد و رقم اولیه آن‌ها بالا نبوده، اما دوران تست را پشت سر گذاشته است، به طوری که سقف جمع طرح‌ها را تا ۷۵ میلیارد تومان افزایش داده‌ایم یعنی تا این اندازه امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. فکر می‌کنم یکی از راه‌های پایدار و جذاب جذب سرمایه، تامین مالی است که اتفاقا بدون بروکراسی انجام می‌شود یعنی دیگر آن پروسه طولانی طی نمی‌شود. در این مدل در برخی موارد در یک روز هم تامین مالی انجام می‌شود. این موضوع حداقل برای حوزه سینما می‌تواند یک زمینه خوب تسهیل‌گرانه باشد و امیدواریم بتوانیم این طرح را گسترش دهیم. ما به عنوان معاونت فناوری آمادگی داریم که در بحث‌های سینمایی این کمک را انجام دهیم.

همچنین علی عمیدی مدیرعامل گروه پیشگامان کارآفرینی کارن، در راستای تعریف این تفاهم‌نامه بیان کرد: موضوع تامین مالی جمعی یک بحث قدیمی در فرهنگ کشور ماست، اما در چند سال اخیر رشد و توسعه پیدا کرده است. این سازوکار به‌صورت قانونی در سازمان بورس شکل گرفته و هدف اصلی آن مشارکت در پروژه‌های گوناگون تعریف می‌شود. این موضوع ابتدا از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز و برای تامین نیاز آن‌ها از مردم تامین مالی شد و در ادامه شرکت‌ها سود پیش‌بینی شده را به مردم بازگرداندند.

عمیدی صنعت سینما را صنعت جذابی خواند و با بیان اینکه سعی کردیم با حساسیت‌های ویژه و هوشیاری به سمت تامین مالی آن حرکت کنیم، گفت: با همراهی دوستان خود در فارابی، به نگارش یک برنامه‌ریزی جدی در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی پرداختیم. تمام سعی ما بر این است که یک تجربه خوب از مشارکت مردم را با همکاری بنیاد سینمایی فارابی برای مردم رقم بزنیم.

مدیرعامل گروه پیشگامان کارآفرینی کارن اظهار کرد: تاکنون برای پروژه‌های مختلف بیش از ۵۰ میلیارد تومان تامین مالی از طرف مردم داشته‌ایم. در یک طرح سینمایی این تامین مالی جمعی انجام شده که ۲۱۵ نفر با میانگین ۱۸میلیون تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ما امیدواریم پروژه‌های جدید را سریعا در معرض اطلاع عموم قرار دهیم تا این پروژه‌ها با تامین مالی جمعی به بهره‌برداری برسند.

در ادامه عمیدی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این موضوع که اگر یک فیلم پروانه نمایش نگیرد، تکلیف سرمایه‌های مردم چه می‌شود، بیان کرد: در هر صنعتی برخی طرح‌ها ریسک بالا و برخی ریسک کمتری دارند. ما به سراغ مجموعه‌ها و طرح‌هایی می‌رویم که اولا پروانه ساخت داشته باشند و دوما ریسک کمتری داشته باشد. اکنون در قدم اول هستیم و می‌خواهیم مردم در این پروژه‌ها متضرر نباشند و بتوانیم شیرینی سرمایه‌گذاری را به آن‌ها بچشانیم.

وی ادامه داد: در طرح تامین مالی جمعی در حوزه سینما سعی می‌کنیم سرمایه مردم پیش از تولید ورود نکند، چون می‌توانیم از شروع تولید تا اکران سرمایه را به پروژه تزریق کنیم و سعی خواهیم کرد در مراحل پایانی سرمایه را تزریق کنیم که ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در توضیحاتی اظهار کرد: سود همه طرح‌هایی که تامین مالی شده‌اند، از سود بانکی و بازارهای دیگر بالاتر بوده و دوره زمان بازگشت هم متفاوت خواهد بود، بنابراین قطعا این طرح‌های سرمایه‌گذاری برای مردم جذاب خواهد بود.

سید مهدی جوادی نیز در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: هر محصولی که تولید می‌شود ریسک دارد. یکی از اصول تامین مالی این است که موسساتی می‌آیند و به عنوان ضامن اصل سرمایه را تضمین می‌کنند و ریسک را کاهش می‌دهند، در واقع نهادهایی که به عنوان ضامن اصل پول ورود پیدا می‌کنند، اصل پول را تضمین می‌کنند و اگر اصل پول سرمایه‌گذار دچار خطر شود، اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذار دچار خسران شده و درصد ریسک را به صفر می‌رسانند.

وی توضیح داد: ما اکنون در حال امضای تفاهم‌نامه کلی برای ایجاد یک مکانیزم پایدار هستیم. هر پروژه نیازمند طرح‌های اقتصادی خاص خود است و باید مجزا بررسی و محاسبه شود. اکنون نمی‌شود به صورت معین درباره یک پروژه صحبت کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: بیشترین نگاه ما در تامین مالی جمعی معطوف به فیلم اولی‌ها می‌شود چرا که نگاه ما به حوزه فیلم اولی‌ها نگاه تازه‌ای است و معتقدیم آینده سینما در دست فیلم اولی‌ها و جوانان عرصه سینماست و به همین دلیل این عزیزان باید به ابزار تامین مالی مسلط باشند و به نظر می‌رسد آن‌ها بیشتر از پیشکسوتان از این طرح استقبال کنند ولی همه فیلم‌ها فرصت استفاده از این مدل تامین مالی را خواهند داشت.

جوادی در پایان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه تامین مالی جمعی در سینما تاکید و اظهار کرد: بایستی پوسته سنتی سینما تغییر کند و این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در حوزه‌های دیگر این نقاط ممکن است روشن‌تر باشد، اما لازم است در این‌جا اطلاعات بیشتر را به سینماگران و مخاطبان سینما ارائه دهیم. به زودی مرکز نوآوری فارابی بهره‌برداری می‌شود که این مرکز می‌تواند سرآغاز فعالیت‌هایی از این دست باشد.

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد فارابی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت پیشگامان کارآفرینی کارن آغاز یک ریل‌گذاری برای استفاده از سرمایه‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر است که می‌تواند نقش مهمی در صنعت سینما داشته باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است