نقطه قوت «مستوران» توجه به قصه‌های ایرانی است/ اول نقش دلقک دربار را داشتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰
جواد انصافی در گفتگو با صبا:

نقطه قوت «مستوران» توجه به قصه‌های ایرانی است/ اول نقش دلقک دربار را داشتم

جواد انصافی توجه به قصه‌ها و افسانه‌های کهن این سرزمین در مجموعه‌هایی مانند «مستوران» را مهم و الزامی دانست.

جواد انصافی بازیگر سریال در حال پخش «مستوران» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا اظهار کرد: مهمترین دلیلی که باعث شد من حضور در «مستوران» را بپذیرم، موضوع سریال بود. این مجموعه به قصه‌ها و افسانه‌های کهن این سرزمین نظر دارد که این اتفاق بسیار جالب و قابل اعتناست زیرا تا به امروز کمتر به این موضوعات در سریال های تلویزیون توجه شده است درصورتیکه من این قبیل تولیدات را جزو الزامات می‌دانم تا به واسطه آن بتوانیم فرهنگ بومی خودمان را به جوانان معرفی کنیم.

وی افزود: در آغاز به من نقش «کل عنایت» دلقک دربار شاه عباش پیشنهاد شده بود اما به واسطه کمبود بودجه آن قسمت‌ها حذف شد. درباره بخش حذف شده باید بگویم اگر این قسمت ساخته می‌شد اتفاقات خوبی رقم می‌خورد چون با توجه به مطالعاتی که من در این زمینه دارم این بخش از تاریخ (دوران شاه عباس) جذابیت بالایی برای بازگویی دارد. به هر حال «مستوران» را باید یکی از کارهای خوب سیما نامید که به شکلی فاخر به فرهنگ و تاریخ این سرزمین نظر دارد.

این بازیگر با اشاره به اینکه در این سریال تلاش شده به صورت غیرمستقیم به موضوعات اخلاقی توجه شود چون تنها وجه سرگرمی کار برای سازندگان مهم نبوده است، توضیح داد: در این میان یک نکته ظریف هم مورد توجه سازندگان بوده است، آنهم اینکه مفاهیم دینی و اخلاقی این بار با زبان افسانه بیان می‌شود. این نکته‌ای که من از آن به عنوان یکی از جذابیت‌های کار نام می‌برم.

این سریال نسبت به بسیاری از تولیدات رسانه ملی کیفیت بالاتری دارد

وی درباره داشته‌های فنی سریال چنین توضیح داد: اگر به مسائل فنی این سریال به شکل کارشناسی دقیق شوید، متوجه می‌شوید این سریال نسبت به بسیاری از تولیدات صداوسیما کیفیت بالاتری دارد. این مساله را هم در گروه بازیگران می‌توان دید هم در مسالی فنی نظیر فیلمبرداری یا جلوه‌های ویژه. یکی دیگر از نقاط برتر مجموعه تدوین سریال است. ریتم سریال به گونه‌ای است که مخاطب از دیدن آن خسته نمی‌شود.

انصافی در پاسخ به اینکه آیا تغییر کارگردان روی کیفیت کار تاثیر داشته است، چنین توضیح داد: من تنها با کارگردان نخست سریال (سید جمال سید حاتمی) کار کردم و نتوانسم با مسعود آب‌پرور (کارگردان دوم) همکاری داشته باشم برای همین نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر دقیقی انجام دهم. درباره چرایی تغییر کارگردان هم دقیقا دلیلش را نمی دانم ولی تصور من این است که زمان فیلمبرداری این تغییر را رقم زد.

وی درباره اهمیت و جایگاه کارهایی نظیر «مستوران» چنین گفت: آشنایی نسل جوانی که به شکل گسترده در معرض تبلیغات فرهنگی بیگانه قرار دارد با فرهنگ ملی خودمان یکی از فواید کارهایی نظیر «مستوران» است. یکی از نمودهای اخلاقی این سریال توصیه‌های این مجموعه برای نیکی کردن به پدر و مادر است. بارها در قالب کلام این توصیه را در برنامه‌های سیما شاهد بوده‌ایم اما اینکه این بار تلاش شده است تا در قالب افسانه به این موضوع دقت نظر شود یکی از اتفاقات بسیار خوب این سریال است.

انصافی تصریح کرد: برای پرداختن به افسانه‌ها حتما لازم نیست به موضوعات به شکلی جدی نگاه کرد چون حتماً در کارهای جدی هم باید لحظات طنز وجود داشته باشد تا اشتیاق تماشاگر برای دیدن کار پایین نیاید. در حقیقت باید گفت زبان طنز گویشی‌ست که باعث می‌شود مخاطب پیگیر کار باشد و قصه او را خسته نکند. سریال «مستوران» به نظرم در این زمینه نیز توانسته است موفقیت لازم را به دست آورد.

بازیگر «میوه ممنوعه» متذکر شد: آثاری که می‌خواهند افسانه‌های این سرزمین را مدنظر داشته باشند حتما باید یک نکته را مورد توجه قرار دهند، آنهم اینکه اگر قرار است افسانه را روایت کنند باید شکل تصویرسازی آن هم فاخر باشد. خوشبختانه در این مجموعه این اتفاق رقم خورده است اما اگر این ویژگی را در دیگر کارها نیز مشاهده کنیم اتفاقات خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود.

اهمیت فیلمنامه در کارهای فولکلور

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: در تئاتر شاهد استقبال مردم از آثار طنز فولکلور بوده‌ام و می‌دانم مردم اگر کاری خوب در این زمینه تولید شود آن را می‌پسندند برای همین تاکید دارم روی متن و فیلمنامه کارهایی که در آنها حکایت های بومی روایت می‌شود باید دقت فراوان داشت. در کنار این موضوع شکل پخش و نمایش چنین کارهایی نیز در دیده شدن تولیدات مورد نظر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

انصافی در پایان سخنانش تصریح کرد: تا به امروز عکس‌العملی که از تماشاگران این مجموعه دریافت کرده‌ام همگی مثبت بوده است و اکثرا نیز روی کیفیت فنی کار نظر مثبت داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد مخاطب سواد نمایشی خوبی دارد و فرق کار خوب از بد را می‌داند پس یک بار دیگر به این نتیجه می رسیم که نباید با تولید کارهای ضعیف تماشاگر را از تولیدات داخلی دور کنیم.

«مستوران» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سید جمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی ساخته شده است. این سریال سراغ قصه های کهن ایرانی با مولفه های اسلامی رفته و نگارش فیلمنامه آن بر عهده فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی بوده است.

حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی‌پور،رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی، یدالله شادمانی، جواد انصافی، قربان نجفی، محمد اشکانفر، حمیدرضا معدنکن، الهه خادمی، عبدالرضا نصاری، ناصر علی پاشا و علی دهکردی از جمله بازیگرانی‌اند که در فصل نخست «مستوران» مقابل دوربین قرار گرفته‌اند.

فصل اول «مستوران» ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است