مجید محمودی تهیهکننده تلویزیون است که از سال ۷۶ در
برنامه «پخش پنج» به مدت هشت سال بهعنوان دستیار تهیه و مدیرتولید و پس از آن در
شبکه جامجم در برنامههای زیادی مانند «خانه ما» و « آفتاب مهربانی» فعالیت کرده
است و در اولین مسابقه تلفنی سازمان صداوسیما به نام «مسابقه تلفنی» مسئولیت جانشین تهیهکننده و در برنامه
«مهتاب» سمت مدیر تولید و دستیار تهیه را بر عهده
داشته است؛ او همچنین مسابقه «ردپا» (که در سال ۸۶ ساخته شد) را به کارنامه خود اضافه کرد
و پساز چند سال با نگاهی نو در نقش تهیهکننده در مسابقه «نما به نما» که اولین مسابقه و برنامه
زنده از شبکه تامینی «آیفیلم» است ظاهر شد، این مسابقه به خاطر محتوا و اهدای
جایزه خوب به شرکتکنندگان، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد به علاوه موجب شد
مدیران شبکههای تلویزیونی در مورد آن به بحث و تعامل بپردازند. صحبتهای این
تهیهکننده در مورد نوع و روند ساخت مسابقه تلفنی را میخوانید.
چرا مسابقه «نما به نما» جایگزین مسابقه «در ۳۰۰ ثانیه» شد؟ ساخت آن
را از چه زمانی شروع کردید؟
مسابقهای به نام
«در ۳۰۰ ثانیه» قبل از «نمابه نما»، از خرداد سال ۹۵ روی آنتن شبکهای فیلم قرار
میگرفت اما به خاطر گرافیک ضعیف، مدیران شبکه در صدد ساخت برنامهای با گرافیک
قویتر برآمدند و این مورد را از همه تهیهکنندگان خواستار شدند؛ این در حالی بود
که در آن زمان طرحی را به آنها ارائه دادم که مورد تاییدشان قرار گرفت، پس از آن
هم به اتفاق گروهم، ساخت مسابقه «نمابه نما» را شروع کردیم؛ این مسابقه از دوم
آبان امسال، دو مرتبه در روز یعنی ساعات ۱۴:۳۰ الی ۱۵ و ۱۷:۳۰ الی ۱۸ از آنتن شبکه
آی فیلم در حال پخش است.
مجریان مسابقه «نمابه
نما» در چه نوبتی از پخش برنامه حضور دارند؟
خانم نجمه جودکی در ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵ و سعید شیخزاده در ساعت ۱۷:۳۰
الی ۱۸ و حسین رفیعی در روزهای شنبه و سهشنبه در هر دو ساعت، اجرا میکنند.
مسابقه «نما به نما» جوایز خوبی به شرکتکنندهها اهدا میکند، فکر میکنید این
امر چهقدر در میزان جذابیت مسابقه تاثیرگذار بوده است؟
من قبل از «نما به نما»، مسابقه «ردپا» را برای شبکه پنج تهیهکنندگی
کردم که در آن سالها در نوع خود متفاوت بود؛ به خاطر پخش قسمتهای مختلف فیلمها
و سریالها در آیتمهای برنامه، نام این مسابقه را «نما به نما» گذاشتیم؛ طبق صحبتهایی
که برای طرحم انجام شد نوع این مسابقه به گونهای است که از شرکتکنندگان، در مورد
سازنده، نام فیلم، کارگردان و… آثار سوال پرسیده میشود. از آنجاییکه شبکه «آی
فیلم» شبکه فیلم و سریال است، این دو مقوله با هم مطابقت دارند و با طرح سوالات
هنری و باتوجه به اسپانسری که در این مسابقه داریم، توانستیم جوایز خوبی را برای شرکتکنندگان
در نظر بگیریم؛ همین امر موجب شد مسابقه «نما به نما» جذابیت خاصی نسبت به دیگر
برنامهها پیدا کند؛ در این مسابقه اگر فردی بتواند رمز کل جدول را پیدا کند برنده
۱۵۰هزار تومان خواهد شد، این در حالی است که در خیلی از مواقع شاهد بودیم شرکتکنندهها
بهراحتی به جایزه دو الی سه میلیون تومان نیز دست پیدا میکنند؛ مسابقهای همانند
«نما به نما» برای خیلی از همکاران و دوستانم جالب بود بهطوری که موجب میشد اغلب
آنها برنامه را دنبال کنند، البته نکته قابل توجه برای خودم میزان دیده شدن برنامه
با توجه به مدت زمان کم پخش آن بود.
آی فیلم یک شبکه برون مرزی است که تکرار فیلمهای گذشته را پخش میکند،
شما فکر میکنید پخش چنین مسابقهای بازتاب خوبی را از سوی بینندهها در پی دارد؟
باتوجه به حجم تماسهایی که با این مسابقه گرفته شد، به این نتیجه
رسیدیم که خداراشکر «نما به نما» با استقبال خیلی خوبی از سوی بینندهها مواجه شده
و مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.
معمولا مسابقات تلویزیونی از شبکههای داخلی روی آنتن میروند، چرا
برای مسابقات در« ۳۰۰ ثانیه» و «نما به نما» به سراغ شبکه برون مرزی رفتید؟
ایده اولیه، یعنی پخش مسابقه از شبکه آی فیلم، از سوی مدیران شبکه
صورت گرفت که طبق فراخوان از سوی آنها٬ من و چندتن دیگر از تهیهکنندگان
مسابقه طرح دادیم و طرح من مورد تایید آنها
قرار گرفت در اینجا بود که ساخت مسابقه تلویزیونی را شروع کردیم.
در یک برههای از زمان ما شاهد کمرنگ شدن مسابقات و پررنگ شدن سایر
برنامهها در تلویزیون بودیم، اما در این چند سال اخیر ساخت مسابقات تلویزیونی
دوباره رونق گرفتهاند، فکر میکنید دلیل این امر فقط به خاطر پر کردن آیتم رسانه
است یا به خاطر بودجه کمی که مسابقات نسبت به دیگر برنامههادارند؟
در گذشته پخش مسابقههایی مثل: «گوی و میدان»٬ «اتاق فرمان» و… در آنتن شبکههایی
مثل «دو»٬ «سه» و…بهطور همزمان به وفور دیده میشد؛ در فاصله چند سال، اغلب
آنها بهطور عجیبی کمرنگ و حتی محو شدند؛ در پاسخ به
سوال شما باید بگویم٬ من فکر میکنم رونق مسابقات تلویزیونی
صرفا به دلیل پر کردن آیتم و بودجه کم آنها نسبت به دیگر برنامهها نیست، بلکه بهخاطر
جذابیت محتوای آنها است؛ چراکه برخلاف اغلب برنامههای دیگر٬ مسابقههای
تلویزیونی نقش مخاطبمحور دارند، یعنی افراد میتوانند در آیتم برنامه مشارکت و
حضور داشته باشند. برای شرکت در « نما به نما» از نقاط مختلف کشورمان حتی جاهایی
که اسمش برایمان ناآشناست٬ با ما تماس گرفته میشود و مخاطبان با
شور و علاقه زیادی آمادگی خود را اعلام میکنند؛ این همه هیجان و علاقه این عزیزان
برایم جالب است؛ به نظرم این امر نشان میدهد که مسابقات تلویزیونی توانستهاند بهخوبی
در دل مردم جای گیرند.
به
چه دلیل مسابقه «نما به نما» چند مجری برای اجرا دارد؟
مهمترین
دلیل چند مجری بودن مسابقه «نما به نما»، در حجم بالای کار است که ما در طول یک
هفته، سیزده آیتم داریم و احتمال اینکه این میزان افزایش پیدا کند نیز وجود دارد؛
علاوهبر این مورد، تنوع برای بیننده و زمانبندی مناسب هر مجری در برنامه، از
عوامل انتخاب چند مجری بودن در مسابقه «نما به نما» است.
مسابقه
«نما به نما» از دو مجری گوینده و دوبلور استفاده کرده است، دلیل این امر در چیست؟
من
زمانی تهیهکنندگی این برنامه را پذیرفتم که مجریانی مثل سعید شیخزاده و بهنام
قربانی از قبل انتخاب شده بودند و من هیچگونه نقشی در انتخاب این دو عزیز نداشتم؛
سعی کردم فضای مجریان « نما به نما» تلفیقی از مجریان زن و مرد باشد تا برای
بیننده تنوع داشته باشد؛ باتوجه به صحبتی که با مدیران شبکه داشتیم به این نتیجه
رسیدیم که در میان خانمها نجمه جودکی و درمیان آقایان، حسین رفیعی را به جمع
مجریانمان اضافه کنیم.
بزرگترین
مانع شما برای ساخت مسابقه «نمابه نما» چه بود؟
ما
برای تحویل مسابقه «نمابه نما» به
مدیران شبکه، زمان محدودی داشتیم و این امر موجب شد
فعالیتمان را با سرعت بالایی به سرانجام برسانیم؛ به عقیده من، این مورد به کیفیت
برنامه آسیب میرساند؛ اما در مجموع با همکاری دوستان ساخت «نما به نما» با موفقیت
انجام شد.
به
نظر شما افزایش مسابقههای تلویزیونی در هر شبکه باعث اشباع شدن مخاطب در این ژانر
نمیشود؟
به
عقیده من، فضای هر مسابقه در شبکههای مختلف تلویزیونی متفاوت است و شخصا، اشباع
شدن را قبول ندارم به دلیل اینکه هر مخاطبی شبکه خاص خودش را دوست دارد و برنامههای
آن را دنبال میکند.
در
مسابقه «نمابه نما»
چه تغییراتی صورت گرفته است؟
ما
در مسابقه «نمابه نما» از
طراح سوال و نویسنده بیشتر استفاده کردیم؛ نویسنده مسابقه طبق روزهای مناسبتی حضور
دارد و سعی کردیم در روزهای دیگر نامی را برای آن هفته مثل هفته مهربانی، لحاظ
کنیم. به غیر از سعید شیخزاده، همه عوامل مسابقه « در ۳۰۰ ثانیه» مثل اپراتور،
دستیار برنامه، طراح سوال و… در سری جدید مسابقه « نما به نما» تغییر کردند.
مسابقه «نمابه نما» همچنان ادامه خواهد
داشت؟
بهطور
معمول مدیران شبکه با هر تهیهکننده، ۲۶برنامه را قرارداد میبندند و پس از پایان
این دوره بنا بر درخواست مجدد مدیران شبکه برنامه تمدید میشود و با رفع اشکالات
سری اول مسابقه، سری دوم آن با قدرت بیشتری ساخته میشود، مسابقه «نمابه نما»
هم به همین صورت است. باید منتظر باشیم ببینیم بازخوردهای مخاطب در این مسابقه به
چه صورت خواهد بود.
به
غیر از تهیهکنندگی مسابقه تلفنی «نما به نما»، فعالیت دیگری هم انجام میدهید؟
بله
به غیر مسابقه تلفنی «نما به نما»، تهیه کنندگى
برنامه زنده «سه گاه» را بر عهدهدارم که هماکنون در حال پخش از شبکه سه سیماست.
در
پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.
تهیهکنندگی،
مسابقه «نمابه نما» اولین
تجربه من در شبکه «آی فیلم» است؛ به خاطر حضورم در ساخت تنها برنامه زنده «آی
فیلم» که یک شبکه تامینی است، خیلی خوشحالم؛ این موضوع برایم خیلی جالب است؛ اینکه
وقتی در شبکههای دیگر فعالیت میکردم، خیلی از همکاران و مدیران به دلیل مشغله
زیاد کاریشان آن برنامهها را نمیدیدند اما «نما به نما» تنها مسابقهای است که
برای آنها از جذابیت خاصی برخوردار است و همین امر باعث شده است آنها در مورد
همه موارد ازجمله: مجری، گرافیک و.. اظهار نظر کنند.
شیبا یاقوتی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است