شهاب حسینی: سینما برای من اقناع‌کننده نبود/ فیلمساز مستقل جایی برای ارائه اثرش ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۸
در مراسم اختتامیه جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر مطرح شد؛

شهاب حسینی: سینما برای من اقناع‌کننده نبود/ فیلمساز مستقل جایی برای ارائه اثرش ندارد

برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر به دبیری شهاب حسینی معرفی شدند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر، شهاب حسینی شامگاه دوشنبه ۲۷ تیرماه، شماری از چهره‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری را به مرکز همایش فرشته دعوت کرد تا برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر را که به دبیری و ریاست خودش برگزار شده است، معرفی کند.

موسسه دی، مجری طرح این مراسم بود که اجرای آن را لیلی رشیدی بازیگر سینما و تئاتر برعهده داشت. در این جمع رسمی سینمایی، چهره‌هایی همچون اکبر زنجانپور، امین حیایی، کیانوش عیاری، سعید راد، محمود کلاری، عبدالله اسکندری، گوهر خیراندیش، کیومرث مرادی، سیاوش تهمورث، احترام برومند، مهتاب کرامتی، مسعود فروتن، شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، ستاره اسکندری، نسیم ادبی، نوید و محمود جمشیدی، لادن مستوفی، محمد رحمانیان، بهنام تشکر، نازنین کریمی، نازنین فراهانی، مهرداد صدیقیان، پردیس احمدیه، بانی‌پال شومون، مهتاب ثروتی، حسام منظور، لیندا کیانی، مه‌لقا باقری، المیرا دهقانی، مجتبی پیرزاده، سعید حسنلو، سجاد بابایی، توماج دانش‌بهزادی، شادی کرم‌رودی، آرین وزیردفتری، سعید اسدی، کاظمی دینان، حجت‌الاسلام محمد علی ابطحی و … حضور داشتند. مراسم، ابتدا به اهدای جوایز برگزیده‌ها اختصاص داشت و بعد شهاب حسینی در نشستی به سوالات خبرنگاران مدعو، پاسخ داد.

شهاب حسینی در بخشی از صحبت‌های خود درباره انگیزه‌های برگزاری این رویداد و همچنین حمایت چهره‌های مطرح سینمایی گفت: این جشن یک زمینه آشنایی‌ست برای فیلمسازان جوان مستقل با بخش بزرگتر سینما. حقیقتا حضور این همه چهره مهم سینمایی که به دعوتم پاسخ گفتند، برای من یک دلگرمی بزرگ بود، چراکه این رویداد، کاملا مستقل است و از سوی هیچ نهاد و مرکز دولتی حمایت نمی‌شود. حاشیه‌ها می‌آیند و می‌روند ولی در نهایت خط سیر مشخص است. بازیگری وقت آدم را می‌گیرد و به دغدغه‌های دیگر کمتر پرداخته می‌شود. من آثارم را ارائه می‌کنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری را برایم به دنبال دارد. مساله این است که از یک جایی شما باید براساس سهم اجتماعی خود کاری کنید و آنچه انجام می‌دهم طبق نیازی است که به نظرم وجود دارد. من احساس نمی‌کنم که مسیرم را با بازیگری شروع کردم و چون به مدارجی هم رسیدم دیگر همین کافی است. در حیطه کاری خودم احساس می‌کنم دوست دارم این‌ها را کنار هم ادامه دهم و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی فقط در رشته سینما باشم آن روز بیش از کارهای بازیگری‌ام به آن یک کار افتخار می‌کنم.

یک تلفیق دلگرم‌کننده

در ادامه نشست، درباره چگونگی حفظ استقلال این رویداد از حسینی سوال شد و او تصریح کرد: این یک نوع همکاری بود که انجام شد و برای من جالب بود که یکسری استاندارد در بعضی فیلم‌های انجمن رعایت می‌شود که ممکن است در فیلم‌های مستقل نباشد، به همین دلیل در سال اول خواستیم این تلفیق را داشته باشیم که سلیقه‌های مختلف را هم ببینیم و به انجمن معرفی کنیم.‌ این تلفیق در سال اول برای من دلگرمی است چون دغدغه اصلی به پخش رساندن این آثار است که جای دیگری برای دیده شدن ندارند و شاید در این مسیر همسویی بیشتری برای پخش سینمای مستقل پیش آید. ما استقلال در سلیقه را حتما درنظر خواهیم داشت.

یک فضای تازه برای تنفس

حسینی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ورودش به حوزه فیلم‌های مستقل و کوتاه به خاطر سانسور و بسته بودن شرایط سینماست، توضیح داد: گذشته از اینکه در دو سال اخیر، این کرونا بود که لطمات غیرقابل انکاری به سینما وارد کرد، باید بگویم هدف من بیشتر کمک کردن به آثاری بود که بستر جامعه از آن بی‌خبر است. البته دوست دارم که این کار را سال‌های آینده با فیلم‌های بلند مستقل سینمایی هم ادامه دهم. با احترام به همه همکاران حرفه‌ای خودم، ورودم به این مسیر به این دلیل بود که به یک فضا و انرژی تازه نیاز داشتم چون فضای آنجا برای من اقناع‌کننده نبود.‌ هدف من از این مسیر چیزی جز ایجاد بستر برای مخاطب نبوده است. با این حال فعلا گام اول را آنلاین پیش بردیم ولی بعد از این احتمالا به دنبال مکانی ثابت برای نمایش فیلم‌ها خواهیم بود.

ایجاد بستری برای فیلمساز مستقل

دبیر اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر با تأکید بر اینکه شغل اصلی او خود سینماست و نه امور مدیریتی آن، اضافه کرد: کار من سینماست و نه نمایش اجتماعی. من دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم و امیدوارم به فیلم‌هایی که از رویدادهای مشابه دیگر جا می‌مانند، در اینجا توجه کنیم. امیدوارم روزی در عرصه فیلم‌های بلند مستقل فعالیت کنم. در عرصه فیلم کوتاه آثاری وجود دارد که موفقیت‌های جهانی زیادی هم کسب کرده‌اند اما امکان دیده شدن آنها در داخل کشور فراهم نبوده است یا فیلمساز در داخل کشور قدر ندیده و مخاطب از خروجی کار او بی اطلاع مانده است، درنتیجه هدف من، چیزی جز ارائه این آثار به مخاطب نبوده است. فضایی برای نمایش اینگونه آثار دغدغه اولیه ایجاد این رویداد بود. یک فیلمساز مستقل جایی برای ارائه حاصل کارش ندارد و این همیشه برایم غم‌انگیز بود.

امیدوارم این جشنواره بین‌المللی شود

حسینی در پایان نقدی هم به شرایط سینما وارد کرد و گفت: ضرب‌المثلی هست که می‌گوید صاحبخانه‌ بد، آدم را صاحبخانه می‌کند. من خودم در چند سال قبل برای تزریق نگاهی جدید به سینما، حدود هشت فیلم را تولید کردم ولی برای ارائه با مشکل مواجه شدم. برای همین، اگر از سر لطف می‌گویید اسم من وزنی دارد، فقط در کلام است و در عمل نیست و همین انگیزه باعث شد که بگویم اینجا، آدرس ماست و اگر هیچ جایی فیلمی را نخواستند ما هستیم. البته آرزوی من این است که این جشنواره به صورت بین‌المللی و نیز با استقرار در جزیره کیش، ادامه یابد تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد.

ایجاد فضای گفتگو میان مخاطب و فیلمساز

محمد عسگری نماینده سایت تیوال که جزو تیم اجرایی اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر به شمار می‌رود در پاسخ به اینکه نقش پلتفرم‌هایی همچون تیوال در رشد فیلم کوتاه چیست، عنوان کرد: در طول برگزاری این رویداد، شاهد ثبت تعداد قابل توجهی از نظرات مختلف درباره آثار مختلف بودیم. حقیقتا تبادل نقد و نظر بسیار به نفع عرصه فیلم کوتاه است. نقدهای مخاطبان باید از جملات کلیشه مثل «فیلم را دوست داشتم» یا «خیلی عالی بود» فراتر برود و برگزاری چنین جشن‌هایی باعث می‌شود بستری برای این کار ایجاد شود.

حسینی نیز در تکمیل صحبت‌های او اضافه کرد: اساسا یکی از اهداف ما، برقراری فضای گفتگو بین مخاطبان بود، چراکه معتقدیم این گپ و گفت‌ها بسیار راهگشاست و به فیلمساز کمک می‌کند تا سلیقه مخاطب را بشناسد.

در بخش اصلی این مراسم که پیش از نشست شهاب حسینی برگزار شد، برگزیده‌های اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر به ترتیب زیر معرفی شدند:

بهترین تدوین: شیدا گرجی برای فیلم «اِس»
بهترین مستند: رضا اکبریان برای فیلم «کوز»
بهترین دستاورد فنی: بابک پناهی برای «دوش آخر» و حجت اشتری برای «درد خفیف»
بهترین فیلمبرداری: حسام موفق برای فیلم «اس»
بهترین بازیگر زن: سونیا سنجری برای فیلم «سایه فیل»
بهترین بازیگر مرد: سهیل کرمیار برای فیلم «اجباری»
بهترین فیلمنامه: آرمان خوانساریان برای «سایه فیل»
بهترین کارگردانی: حامد اصلانی برای فیلم «اس»
بهترین فیلم: فیلم «اس»- بهنام سنایی و انجمن سینمای جوان
جایزه ویژه هیات داوران: فیلم «آدمیزاد» و «ماجان»/محمدرضا نورمندی‌پور- فردین انصاری

پس از پایان این بخش سعید راد که برای اهدای جایزه به همراه اکبر زنجانپور، کیانوش عیاری، محمود کلاری و بهرام دهقانی روی صحنه حاضر بود، درباره دوره‌های بعدی این جشن، اینگونه پیش‌بینی کرد که عرصه‌ای جدی برای رقابت جوانان باشد.

او سپس به فرصت همکاری که با عیاری از دست داده است اشاره کرد و گفت: آقای عیاری برای ساخت اولین فیلمش «تنوره دیو» به من پیشنهاد داد که من همزمان سه قرارداد داشتم و همیشه بابت از دست دادن این فرصت که تکرار نشد متأسفم.

کلاری که یکی از داوران این جشنواره بود از کیفیت فیلمبرداری بالای فیلم‌ها و نزدیک شدن فیلم‌های کوتاه این جشن به استاندارد فیلم کوتاه به عنوان اتفاقی قابل اعتنا در این دوره یاد کرد و گفت که می‌توان به آینده سینما امیدوار بود.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز از شهاب حسینی خواست که جز فیلم کوتاه، به بخش دیگری از سینما نپردازد. او خطاب به حسینی گفت: تو یک ذخیره‌گاه ایجاد کرده‌ای و این را با انواع پالایشگاه خراب نکن و برای آینده سینما آن را حفظ کن.

مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد:‌ در اواخر قرن نوزدهم با یک دوره پر از استبداد روبه‌رو بودیم و زنده ماندن کودک زیر پنج سال هم استثنا بود، ولی از همان دوران خشونت بار، اسم‌هایی در فرهنگ و هنر باقی‌مانده است که عشق و امید در آثارشان حیرت‌آور است. برای روزگار فعلی ما نیز فقط و فقط خلاقیت‌های شماست که می‌تواند بگوید زندگی سویه‌ دیگری هم دارد حتی اگر از تلخی هم گفته شود. شما حتی اگر از درد و رنج می‌گویید در راستای تغییر آن حرف می‌زنید و نه تأیید آن.

برگزار کنندگان این رویداد عبارتند از شهاب حسینی رییس و دبیر جشنواره، سعید دشتی دبیر اجرایی، رائد فریدزاده مشاور، ساناز ارجمند مدیر برنامه‌ریزی، محیا صدری مدیر مارکتینگ، آوا فیاض مدیر روابط عمومی، امیررضا کلانتری مدیر آی‌تی، آریان امیرخان مدیر تبلیغات مجازی، نسترن عبدی، محسن بازیانفر، فرهاد جاوید عکاسان، داوود علیشاهی مدیر ارتباطات، محمد اسماعیل‌زاده هماهنگی و موسسه دی مجری طرح.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000