محمد بهشتی: سند گم شدن پرتره مظفرالدین شاه را ارایه کنند/ از پلیس اینترپل قابل پیگیری است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، افشین پرورش منتقد هنرهای تجسمی که در خارج از ایران فعالیت می‌کند، شب گذشته ۲۷ تیرماه در صفحه مجازی خود با استناد به صحبت‌های رضا کسروی و الناز بایرام‌زاده ۲ پژوهشگر تاریخ عصر قاجار و صحبت‌های 2 کارمند سابق کاخ گلستان عکسی منتشر کرد که از گم شدن تابلوی پرتره‌ رنگ روغن مظفرالدین شاه اثر کمال‌الملک در تالار برلیان کاخ گلستان خبر می‌داد.

طبق گفته‌های این 2 کارمند، این نقاشی در سال ۱۳۷۸ از کاخ گلستان خارج شده و در ۲۳ فروردین ماه ۱۳۷۹ مطابق با یازدهم آپریل سال ۲۰۰۰ در حراج کریستیز لندن به مبلغ ۴۴.۶۵۰ پوند انگلستان فروش رفته است.

سیدمحمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این ادعا اظهار کرد: ابتدا باید بگویم که وقتی کسی چنین ادعایی می‌کند باید مستندات آن را هم ارائه کند.

او درباره پیگیری این موضوع گفت: کشور ما عضو کنوانسیون استرداد اموال فرهنگی است و اگر اثری از میراث فرهنگی کشور ما در هر کجای دنیا عرضه شود، سازمان میراث فرهنگی می‌تواند به پلیس اینترپل شکایت کند تا اثر را توقیف به کشور مبدا بازگرداند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: این آثار به راحتی از طریق شکایت به کشور بازگردانده می‌شوند، همان‌طور که سال‌های قبل از موزه‌های ما آثاری به خارج از کشور منتقل شده بودند که به موزه‌های ما مسترد شدند.

بهشتی در پایان تاکید کرد: اگر کسی سندی مبنی بر اینکه پرتره مظفرالدین شاه گم شده و در حراج کریستیز به فروش رفته است، ارائه کند، سازمان میراث فرهنگی به راحتی می‌تواند شکایت کند.

انتهای پیام/