تلویزیون مستند «احتضار» را پخش نمی‌کند/ تن جنگل‌های بلوط درد می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۳
حجت طاهری در گفتگو با صبا:

تلویزیون مستند «احتضار» را پخش نمی‌کند/ تن جنگل‌های بلوط درد می‌کند

کارگردان و یکی از تهیه کنندگان «احتضار» از علل اکران نشدن این مستند برای عموم مردم گفت.

حجت طاهری کارگردان و یکی از تهیه کنندگان مستند «احتضار» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از برنامه‌های مورد نظر برای اکران عمومی مستند محیط زیستی «احتضار» که سیمرغ بهترین فیلم مستند چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده است، گفت: این فیلم بنا به درخواست سازمان صدا و سیما ساخته شد، اما متاسفانه به دلیل عبور از خط قرمزهای این سازمان و پرداختن به موضوعاتی که جایی در تلویزیون ملی کشور ندارد، مانند پرداختن به فقر و وضعیت معیشتی افراد، مستند «احتضار» خارج از چارچوب‌های سازمان صدا و سیما قرار گرفت و این مستند نه تنها توسط سازمان صدا و سیما پخش نخواهد شد بلکه امکان اکران مستند «احتضار» برای عموم مردم هم بسیار کم است.

او دلایلی را که مانع پخش مستند «احتضار» برای عموم مردم شده است، اینگونه بیان کرد: مستند «احتضار» تاکنون در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده است و همچنین برنده جایزه سیمرغ بهترین فیلم مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر شده است و این به معنی آن است که مستند «احتضار» کیفیت‌های لازم را دارد و تنها مشکل ما این است که این مستند از خط قرمزهای صدا و سیما عبور کرده است. البته به صورت کلی امکان مخالفت سازمان‌های مختلف برای اکران عمومی مستند «احتضار» بسیار پایین است و معتقدم در حال حاضر عوامل غیرسازمانی در این زمینه دخیل هستند.

این مستندساز افزود: به هر حال تمامی چیزهایی که گفته شد نظرات شخصی بنده است و در عین حال ممکن است که مستند «احتضار» مورد قبول بعضی از سازمان‌ها قرار نگیرد چراکه شخصا تا امروز هیچ درخواستی در این زمینه نداشتم که با نتایجی رو به رو شوم و دیگران را از آن مطلع سازم.

حجت طاهری، کارگردان و مستندساز که مسائل زیست محیطی منطقه زاگرس از دغدغه‌های اصلی وی است، ضرورت ساخت و دیده شدن مستند «احتضار» را اینگونه توضیح داد: مستند «احتضار» در قالب داستانی ساخته شده است که در آن مشکلات زیست محیطی و بحران‌های موجود در جنگل‌های زاگرس روایت می‌شود و یکی از نکات اصلی که در طول این مستند به آن پرداخته شده است، تعداد سال‌هایی است که یک درخت بلوط برای رشد و احیای خود به آن نیاز دارد. جنگل‌های بلوط نیاز به توجه و مراقبت‌های پی در پی دارند، بنابراین به جرات می‌توان گفت که مساله جنگل‌های بلوط زاگرس از مسائل اقتصادی نیز مهم‌تر است و همین دلیل می‌تواند میزان ضرورت دیده شدن مستند «احتضار» را بیان کند.

 امکان پخش شدن مستند «احتضار» برای سازمان‌های مردم نهاد

وی در انتهای گفتگو خاطرنشان کرد: با وجود با اینکه من مالک این فیلم نیستم و به تنهایی نمی‌توانم منجر به اکران این مستند برای عموم مردم شوم ولی می توانم بگویم به احتمال زیاد مستند «احتضار» برای سازمان‌های مردم نهاد پخش خواهد شد.

در توضیح این مستند آمده است: یک دوستدار محیط زیست در کنار نگهداری از پدر بیمارش، برای طبیعت رو به مرگ زاگرس تلاش می‌کند ولی او…

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است