پرداختن به شغل روزنامه‌نگاری از نقاط قوت «داستان یک شهر» است/ حضور خوب کنار جوانان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
رضا توکلی در گفتگو با صبا:

پرداختن به شغل روزنامه‌نگاری از نقاط قوت «داستان یک شهر» است/ حضور خوب کنار جوانان

بازیگر سریال «داستان یک شهر» از اینکه در این سریال به موضوع خبرنگاران و این شغل پرداخته شده است ابراز رضایت کرد.

رضا توکلی بازیگر سریال در حال پخش «داستان یک شهر» ساخته محمدرضا آهنج در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا اظهار کرد: یک سال بود در هیچ فیلم و سریالی حضور پیدا نکرده بودم تا اینکه پیشنهاد محمدرضا آهنج پیش آمد. وقتی پیشنهاد این فیلمساز مطرح شد آن را پذیرفتم چون تجربه همکاری با محمدرضا آهنج را در چند کار دیگر داشتم و می دانم به کارش آشنا و آگاه است برای همین می‌دانم کاری که جلوی دوربین می‌برد مطمئناً کیفیت لازم را دارا خواهد بود برای همین حضور در سریال «داستان یک شهر» را پذیرفتم.

وی افزود: کاری که آهنج آن را کارگردانی کند به‌نظرم نیازی به خواندن فیلمنامه ندارد چون تجربه به من ثابت کرده آن اثر کاری درخور توجه خواهد شد. با این توضیح، من فیلمنامه را مطالعه نکردم و تنها صرف نام آهنج مرا برای حضور در این سریال راضی کرد. درباره محمدرضا آهنج یک نکته دیگر را هم باید بیان کنم؛ او فیلمساز بسیار متبحری هست و به لحاظ انسانی نیز فردی ممتاز به حساب می‌آید.

این بازیگر با بیان اینکه سریال «داستان یک شهر» اثری قابل تامل است، گفت: پیشتر مجموعه‌ای مستند با نام «در شهر» از تلویزیون پخش می‌شد. آن کار ذهنیتی در ذهن تماشاگر ایجاد کرد که به این مجموع برای جذب تماشاگر کمک کرد. این سریال به زحمات خبرنگاران توجه دارد؛ قشری که با تلاش شبانه‌روزی خود سعی می‌کنند مشکلات جامعه را شناسایی کرده و در معرض دید آنها قرار دهند و همین امر سبب خواهد شد معضلات موجود در جامعه تا حدی برطرف شود. برای همین نشان دادن زحمات قشر خبرنگار اتفاقی مطلوب است که در سریال «داستان یک شهر» رخ داد.

وی تاکید کرد: من در این سریال نقش پدر پیمان که دانیال عبادی آن را بازی می‌کند برعهده دارم. در تیم بازیگری سریال جوانان بسیاری حضور دارند که به‌نظرم این اتفاق خوبی است چون حضور جوانان به بهتر شدن کیفیت آثار نمایشی کمک خواهد کرد.

این بازیگر با بیان اینکه در این سریال می‌شد به موضوعات دیگر هم توجه کرد: دوست داشتم در این مجموعه به خبرنگاران دوره جنگ نیز پرداخته می‌شد چون در طول هشت سال دفاع مقدس، خبرنگاران نقش چشمگیری در اطلاع رسانی از جبهه‌های جنگ ایفا می‌کردند. برای همین می‌شد در قالب یک یا دو قسمت به گوشه‌ای از این تلاش‌ها اشاره کرد. ان شاالله اگر این مجموعه ادامه داشته باشد و آنگاه امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

وی تصریح کرد: دنباله‌سازی برای سریال‌های تلویزیونی امری رایج در دنیا است. اگر بتوان برای یک سریال موفق دنبال‌های خوش ساخت تولید کرد به نظرم اتفاق خوبی رخ داده است. مجموعه «داستان یک شهر» سال ها پیش توسط اصغر فرهادی ساخته شده بود و این کار، ادامه آن مجموعه است. امیدوارم این مجموعه بتواند موفقیت فصل نخست خود را تکرار کند زیرا ظرفیت‌های لازم را برای رسیدن به این خواسته را دارا است.

توکلی اضافه کرد: دنباله‌سازی برای آثار تلویزیونی تنها به مجموعه‌های نمایشی خلاصه نمی‌شود بلکه بسیاری از برنامه‌های ترکیبی نیز از کارهای موفق خارجی الگوبرداری شدند و به نوعی می‌توان گفت دنباله آن آثار هستند. در این رابطه چند برنامه موفق در تلویزیون تولید شده که توانسته مخاطب فراوانی جذب کند برای همین چرا وقتی می‌توانیم با آثار خوب داخلی مخاطب را به دست آوریم اجازه دهیم آنها جذب محصولات خارجی شوند.

بازیگر سریال «سفر سبز» تاکید کرد: با وجود اینکه «داستان یک شهر» خود دنباله یک اثر موفق است به نظرم می‌تواند تا چندین فصل دیگر نیز ساخت آن ادامه پیدا کند چون موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود اتفاقات روز جامعه است و همیشه پیرامون آن سخن گفتن تکراری نخواهد شد. لازم به ذکر است حتماً در کارهایی که به معضلات اجتماعی پرداخته می‌شود باید راهکارها نیز تصویر شود نه اینکه فقط بخواهیم با نشان دادن سختی‌های جامعه، تماشاگر را ناامید کنیم.

توکلی با بیان این که رمز موفقیت یک مجموعه تلویزیونی جدا از فیلمنامه و عوامل ساخت به حمایت‌های مسئولان نیز مربوط می‌شود، گفت: اگر مدیران تلویزیون از سازندگان کارهای نمایشی به ویژه آثاری نظیر «داستان یک شهر» حمایت کامل داشته باشند آنها قادر خواهند بود تا بهترین عوامل را در مجموعه خود حاضر کنند و این اتفاق به کیفیت تولیدات کمک خواهد کرد.

وی درباره انتخاب بازیگران این سریال چنین توضیح داد: این فیلمساز است که باید پیرامون انتخاب‌های خود توضیح دهد اما همانگونه که گفتم محمدرضا آهنج همیشه بهترین امکانات موجود را برای کارش در نظر می‌گیرد.

این فیلمساز با بیان اینکه سریال‌هایی نظیر «داستان یک شهر» می‌توانند کار پالایش اجتماعی نیز انجام دهند، بیان کرد: هدف از سریال‌های اجتماعی همین پالایشی است که می‌تواند رخ دهد. این اتفاق در دیگر مشاغل نیز می‌تواند رخ دهد. برای نمونه سریال «پرستاران» به زحمات کادر پزشکی توجه می‌کند یا در مجموعه «۱۲۵» ایثار و فداکاری آتش نشان آن نشان داده می‌شود اما باید توجه داشت که جذابیت بصری در این قبیل تولیدات باید بالا باشد. همچنین می‌بایست از جامعه شناسان و مردم شناسان در نگارش فیلمنامه بهره برد تا مسائلی که مطرح می‌شود به شکلی صحیح مورد توجه قرار گیرد.

توکلی متذکر شد: در این مصاحبه باید از زحمات محمدرضا آهنج و تهیه‌کننده کمال تشکر را داشته باشم چون با تمام وجودشان برای ساخت زحمت کشیدند. من برخی محدودیت‌ها و کمبودها را به خوبی احساس کردم اما فیلمساز تلاش کرد تا به هر شکل ممکن برخی نداشته‌ها روی کیفیت تاثیر منفی نگذارد.

وی در انتهای سخنانش گفت: امیدوارم که زمینه حضور پیشکسوتان در آثار نمایشی بیشتر فراهم شود چون متاسفانه بسیاری از بزرگان شاید آنچنان که باید موقعیت جلوی دوربین رفتن را نداشته باشند. آرزو می کنم بتوانیم بیشتر از سرمایه‌های بازیگری خود استفاده کنیم. استفاده از پیشکسوتان در آثار نمایشی به بازیگران جوان نیز کمک می‌کند چون آنها این امکان را پیدا می‌کنند تا تجربیات استادان را در حین بازی کسب کنند.

فصل سوم از مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» به تهیه کنندگی فرشید محمودی و کارگردانی محمدرضا آهنج که از شبکه پنج سیما در حال پخش است

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است