حذف جوایز بخش فنی از «سینماحقیقت» موجب دلسردی است/ به صنف نیاز داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۸
محمد حدادی در گفتگو با صبا:

حذف جوایز بخش فنی از «سینماحقیقت» موجب دلسردی است/ به صنف نیاز داریم

فیلمبردار سینما با انتقاد از حذف جوایز مختلف بخش‌های فنی و هنری از شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت که این اتفاق باعث دلسردی و کاهش کیفیت فنی فیلم‌های مستند می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، طبق فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، در جشنواره امسال جایزه‌ بخش فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، صدابرداری و صداگذاری حذف شده است و فقط در هر سه بخش بلند، نیمه‌بلند و کوتاه یک جایزه‌ دستاورد فنی و هنری به آثار اهدا می‌شود.

محمد حدادی فیلمبردار در این راستا در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: در این چند سال اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه تولید فیلم، خود تهیه‌کننده و کارگردان بسیاری از بخش‌های فنی و تخصصی یک مستند را انجام می‌دهد. از طرفی به دلیل اینکه دستمزد عوامل تولید هم به تبع تورم قیمت‌ها بالا رفته است، ردیف بودجه مشخصی برای مسائل فنی ندارند و بودجه‌های حمایت از مستند را متناسب با هزینه ها افزایش نداده‌اند در نتیجه تمام این عوامل منجر به افت کیفی آثار مستند شده است.

او در ادامه با اشاره به تغییر جوایز این دوره از جشنواره گفت: وقتی در یک جشنواره تخصصی حوزه مستند مانند جشنواره «سینماحقیقت» بخش جوایز فنی را حذف می‌کنید، این پیام را منتقل می‌کند که این بخش‌ها خیلی هم مهم نیستند، در حالی که ما در ۷ – ۸ سال اخیر در این حوزه به سطحی رسیده‌ایم که آثارمان در سطح جشنواره‌های بین‌المللی امکان رقابت دارند. گواه این موضوع حضور چند فیلم ایرانی ازجمله فیلم خود من در جشنواره کمرایمیج لهستان بود و همچنین مهدی آزادی که با مستند «یک اسب خون بیشتری از انسان دارد» جایزه قورباغه طلایی این جشنواره را که رویداد تخصصی فیلمبرداری در جهان است، از آن خود کرد.

این فیلمبردار با اشاره به دلسردی عوامل فنی سینما تصریح کرد: ما در حوزه‌هایی مانند آهنگسازی، صداگذاری، فیلمبرداری و… درحال پیشرفت بودیم اما من اکنون احساس می‌کنم در همکاران ما نوعی بی‌انگیزگی ایجاد شده است زیرا با حذف جوایز هر بخش بچه‌های فنی نادیده گرفته می‌شوند و رقابت بی‌معنایی بین بخش‌های مختلف فنی و هنری مانند بخش موسیقی، فیلمبرداری، تدوین و… اتفاق می‌افتد.

او درباره چالش داوری جایزه دستاورد فنی و هنری گفت: کاندید اعلام کردن برای این بخش خود اتفاق عجیبی است، البته ما این تجربه عجیب را در جشنواره فیلم فجر سال‌های گذشته در حوزه مستند داشتیم که به لطف دوستان اکنون سیمرغ دستاورد فنی و هنری برای فیلم مستند از جشنواره فیلم فجر حذف شده است. اگر جایزه دستاورد فنی و هنری در جشنواره‌های جهانی داده می‌شود آن‌ها کاندید اعلام نمی‌کنند بلکه ناگهان یک نکته‌ای از فیلم به نظرشان برجسته می آید و به آن جایزه می‌دهند اما اینکه شما تدوین و صداگذاری و فیلمبرداری و… را کنار هم داوری کنید، خنده‌دار است و با این مدل انتخاب توازن خوب و بدی کارای همکاران را ازبین می برند.

این فیلمبردار اظهار کرد: همه جشنواره های ملی ما در ایران همواره به سبک خودمان برگزار شده‌اند و ما اکنون نمی توانیم بگوییم که «سینماحقیقت» را می‌خواهیم با این تغییر ساختار در جایزه ها شبیه به جشنواره‌های خارجی کنیم. ما باید به بخش‌های ملی جشنواره‌های خارجی توجه کنیم، به طور مثال جشنواره کرونوگراف مولداوى یک جشنواره تخصصی مستند است که در بخش بین‌الملل جوایز جداگانه ندارد و صرفا جایزه کلی بخش فنی و هنری اهدا می‌شود اما در بخش ملی این جشنواره بخش‌های فنی و هنری سینما جوایز جداگانه دارند.

او اضافه کرد: مطمئنم بسیاری از همکاران من با بودجه و دستمزدهای ناچیزی که در سینمای مستند وجود دارد دیگر حاضر نخواهند بود در این حوزه فعالیت کنند زیرا پیش‌تر ویترینی به نام جشنواره «سینماحقیقت» وجود داشت تا کارشان دیده شود و پیشنهاد پروژه‌های بهتری دریافت کنند و این خود باعث ایجاد انگیزه می‌شد.

حدادی در پایان با تاکید بر ایجاد یک صنف مخصوص حوزه فنی و هنری سینما خاطرنشان کرد: وقتی در انجمن‎‌‌هایی مانند انجمن مستندسازان شرایط عضویت عوامل فیلم مستند را فراهم نمی‌کنند، تبعاتش همین خواهد بود که این بخش ها در جشنواره های ما نیز نادیده گرفته می‌شوند. فکر می‌کنم در شرایط حال حاضر لزوم شکل‌گیری یک صنف برای دست‌اندرکاران فیلم مستند بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌دهد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است