با حذف جوایز فنی دیگر سینمای مستند جدی گرفته نمی‌شود/ مسئولان «سینماحقیقت» پاسخگو باشند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
صبا ندایی در گفتگو با صبا:

با حذف جوایز فنی دیگر سینمای مستند جدی گرفته نمی‌شود/ مسئولان «سینماحقیقت» پاسخگو باشند

صبا ندایی گفت که حذف جوایز بخش‌های فنی و هنری جشنواره «سینماحقیقت» ابتدا به سینمای مستند ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، طبق فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، در جشنواره امسال جایزه‌ بخش فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، صدابرداری و صداگذاری حذف شده است و فقط در هر سه بخش بلند، نیمه‌بلند و کوتاه یک جایزه‌ دستاورد فنی و هنری به آثار اهدا می‌شود.

صبا ندایی آهنگساز سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار صبا با انتقاد نسبت به این تصمیم عنوان کرد: این تصمیم مسئولان جشنواره برای برای من شوکه‌کننده و برخورنده بود و نمی‌دانم این تصمیم با چه تفکری گرفته شده است اما باید در این رابطه و دلایل آن پاسخگو باشند.

او ادامه داد: طبق معمول کشور ما، در این جشنواره نیز یک‌ گروهی برای افراد زیادی تصمیم گرفتند بدون اینکه حتی بخواهند دلایل آن را توضیح دهند.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: حذف جوایز مجزای بخش فنی و هنری تبعات بسیار سنگینی برای سینمای مستند خواهد داشت به طور مثال من به عنوان آهنگساز می‌گویم اگر کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند نسبت به این رفتار واکنش نشان ندهند، دیگر مانند گذشته همکاری هایی که برای حمایت از سینمای مستند درنظر می‌گرفتم، اتفاق نخواهد افتاد. در این موضوع منتظرم‌ که ببینم آیا کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند نسبت به حقوق عوامل خود که با کم‌ترین دستمزدها، بهترین کیفیت را ارائه کرده‌اند، مطالبه‌گر هستند یا خیر؟

او افزود: در حوزه آهنگسازی در شرایط سخت و پروداکشن‌های پرهزینه‌ همواره سعی ما بر این بوده است که از کیفیت کار کاسته نشود و خودم‌ به شخصه هرگز نسبت به کیفیت هیچ کاری کم‌کاری نکرده‌ام.

این آهنگساز با اشاره به بی‌انگیزگی افراد نسبت به همکاری در سینمای مستند بیان کرد: این موضوع که افراد دیگر انگیزه کار کردن در سینمای مستند را ندارند؛ مقوله‌ای است که متاسفانه وجود دارد و روزبه‌روز هم به آن نزدیک‌تر می‌شویم. در این راستا جشنواره «سینماحقیقت» نیز کاری کرد که انگار سینمای مستند جدی گرفته نمی‌شود.

او تصریح کرد: در دورانی بودیم که تاثیر دیگر حوزه‌ها در سینمای مستند به تازگی در حال جوانه زدن بود. به طور مثال سال‌‌های گذشته من و عده ‌کمی در سینمای مستند موسیقی می‌ساختیم و افراد زیادی به این حوزه ورود نمی‌کردند و اصلا ساخت موسیقی برای فیلم مستند باب نبود اما به تازگی آهنگسازان خوبی وارد این حوزه شده بودند و حتی موسیقی‌ فیلم‌ها به عنوان‌ یک قطعه مجزا شنیده می‌شد.

ندایی در پایان خاطرنشان کرد: با حذف این جوایز ضربه اصلی را سینمای مستند می‌خورد و با توجه نکردن ویژه به این بخش‌های فنی و هنری در ادامه جدی گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

حذف جوایز بخش فنی از «سینماحقیقت» موجب دلسردی است/ به صنف نیاز داریم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است