وضعیت بحرانی سینما ادامه دارد/ پیش‌بینی مخاطب ۸ تا ۱۰ میلیونی سال ۱۴۰۱ دور از ذهن نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۷
یادداشت امیرحسین علم‌الهدی درباره وضعیت گیشه سینما؛

وضعیت بحرانی سینما ادامه دارد/ پیش‌بینی مخاطب ۸ تا ۱۰ میلیونی سال ۱۴۰۱ دور از ذهن نیست

کارشناس سینما با بررسی و مقایسه میان گیشه سینمای ایران در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به 5 سال قبل از آن، نسبت به ادامه وضعیت بحرانی سینما هشدار داد.

به گزارش صبا، امیرحسین علم‌الهدی کارشناس سینما در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار داد، به بررسی وضعیت اکران سینما و آمار فروش فیلم‌ها پرداخت.

در این یادداشت آمده است:

«چهار ماه دیگر هم از ورود به قرن جدید گذشته است و نگاهی به آمار میزان کارکرد این ۴ ماه، نشان‌دهنده ادامه وضعیت بحرانی سینمای ایران نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ است و باز هم و باز هم و باز هم تاکید می‌کنم بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای خروج از این بحران فکر اساسی و عاجل نمایند!

ببینیم سینمای ایران در بهار و تیر از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ (به جز سال ۱۳۹۹ که این سه ماه بهار سینما به خاطر پاندمی کرونا تعطیل بود) چه میزان فروش و مخاطب داشته است. نگاه کلی ۴ ماه اول سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱:

 

آمار به تفکیک ۴ ماهه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱:

میانگین قیمت بلیت: ۶۵۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۸۰۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۹۰۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۱۱۴۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۱۶۸۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۲۲۹۰۰۰ ریال

 

میانگین قیمت بلیت: ۳۳۰۰۰۰ ریال

موخره: آمارهای جداول فوق نشان‌دهنده وضعیت کلی سینما در سال جاری است. کاهش نزدیک به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مخاطب امسال به نسبت سال ۱۳۹۸، موید این نکته است که سینما همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی قشر «سینمارو»، اگر باز هم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی ۸ ماه آینده اندیشیده نشود، پیش‌بینی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون مخاطب (با توجه به ایام محرم و صفر در تابستان) برای سینمای امسال دور از ذهن نخواهد بود. برای جلوگیری از تعطیلی سینماهای کشور، همچنان اعتقاد دارم اصلاحات اساسی در سیاست‌های تولید، توزیع و نمایش فیلم باید ایجاد شود تا توان ادامه حیات سینما در دسترس باشد! منجی سینما در خارج آن نیست، در خود سینما است، خواه دولت خواه فعالان آن… .

منابع آمار:

گزارش سالانه سازمان سینمایی کشور

سامانه مدیریت فروش و اکران سینما»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است