فروش پرتره مظفرالدین شاه در کریستیز تایید شد/ اقدام برای بازگرداندن اثر به ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵
طبق اعلام مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی؛

فروش پرتره مظفرالدین شاه در کریستیز تایید شد/ اقدام برای بازگرداندن اثر به ایران

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی ضمن تایید خروح پرتره مظفرالدین شاه از ایران گفت که این وزارتخانه اقدام لازم برای بازگرداندن اثر را در دستور کار قرار داده است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، پس از انتشار عکس‌هایی از تابلوی به فروش‌رفته پرتره مظفرالدین شاه قاجار در حراجی کریستیز بریتانیا بحث تاریخ خروج این اثر از کاخ گلستان مطرح شد.

در این راستا آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفتگو کردیم و او به خبرنگار صبا گفت:  این احتمال وجود دارد که این اثر دوره‌های خیلی قبل از ایران خارج شده است و از سال ۶۱ هم که اموال شماره‌گذاری و لیست می شوند، جزو آثار کاخ گلستان نبوده است اما ما فهرستی داریم که مربوط به دوره پهلوی است و قرار است طی چند روز آینده این فهرست را بررسی کنیم و مطمئن‌ شویم که آیا این اثر در دوره پهلوی وجود داشته است یا خیر؟ همچنین  ما مطمئن نیستیم که اثر فروخته شده در حراج کریستیز اثر اصلی بوده است یا خیر؟ سال ۲۰۰۰ این اثر فروخته شده است و اکنون ۲۲ سال از این قضیه می‌گذرد و ما به آن اثر دسترسی نداریم که بررسی کنیم اصل بوده است یا جعلی.

حال پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان، مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تایید قاچاق این تابلو به کشور خارج در صفحه مجازی خود نوشت: «نکاتی درباره پرتره «مظفر‌الدین شاه قاجار» اثر استاد کمال‌الملک:

به منظور شفاف‌سازی موضوع در خصوص پرتره «مظفرالدین شاه» و بررسی چگونگی خروج این اثر از کاخ گلستان و متعاقب آن، فروش در حراج کریستیز لندن در سال ۲۰۰۰، به اطلاع می‌رساند طی روزهای اخیر بررسی جامعی بر روی دفاتر اموالی کاخ گلستان متعلق به سال‌های ۱۳۱۲، ۱۳۱۷ و ۱۳۶۱ صورت گرفت و بر این اساس و در نتیجه این بررسی‌ها، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم:

نکته اول: نام تابلو‌ و مشخصات دقیق آن از جمله ابعاد (همراه با قاب) در دفتر سال ۱۳۱۲ ثبت شده است، اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تالار برلیان.
نکته دوم: به نظر می‌رسد پیش از سال ۱۳۱۲ تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دورهٔ پهلوی اول از تالار برلیان خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده‌اند.
نکته سوم: در دفتر سال ۱۳۱۷ مجددا این تابلو جزو اموال انتقالی از خوابگاه به کاخ گلستان ثبت شده است.
نکته چهارم: در دفاتر سال ۱۳۶۱ که مربوط به وزارت فرهنگ و هنر وقت است، هیچ‌ نشانی از نام تابلو‌ مذکور نیست.
نکته پنجم: قطعا تابلو متعلق به کاخ گلستان است و در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱، از مجموعه کاخ خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل و به فروش رفته است.
نکته ششم: کارشناسان حراج کریستیز می‌بایست قبل از برگزاری حراج، این تابلو را از ایران استعلام می‌کردند.
نکته هفتم: در حال حاضر، آنچه حائز اهمیت است، خروج غیر قانونی اثر است. از این رو این اداره کل بر اساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌المللی، اقدام لازم جهت بازگرداندن اثر مذکور را در دستور کار قرار داده است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است