حضور سینمای ایران در منطقه مقاومت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۱

حضور سینمای ایران در منطقه مقاومت

دستاورد سفر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی می‌تواند در ماه‌های آینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان سینمایی به چه میزان توانسته است در تولید فیلم‌های مشترک و فیلم‌هایی که به مشترکات فرهنگی و آیینی اشاره دارد، موفق عمل کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، بی‌شک حضور رییس سازمان سینمایی در بغداد که در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه فرهنگی ایران و عراق و برای امضای تفاهمنامه همکاری بود، می‌تواند سرآغاز حضور ایران در عرصه فرهنگ و هنر و مشخصا سینما در منطقه مقاومت باشد. باید بپذیریم که هم سینمای ایران و هم سینمای دیگر کشورهای منطقه که در حوزه مقاومت فعال‌اند در زمینه پرداخت به گونه مقاومت، کوتاهی کرده‌اند. از این‌رو سفر محمد خزاعی به عراق می‌تواند سرآغاز دستاوردهایی برای کار فرهنگی‌-سینمایی در این منطقه باشد. ایران، عراق و سوریه کشورهای اصلی محور مقاومت هستند که نزدیکی هر چه بیشتر آن‌ها از لحاظ فرهنگی می‌تواند به تولیدات مشترک و واقع‌گرایانه از این منطقه و به تصویر کشیدن جنایاتی که داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در منطقه داشته‌اند، بدل شود.

به همین بهانه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، در آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با تاکید بر اینکه سینما نیازمند ایجاد افق‌های تازه‌ای است، گفت: در دوره‌ای قرار داریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند، بنابراین باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان، حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و پیام تمدن نوین اسلامی و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید را منتقل کنیم. باید با همکاری‌های مشترک بتوانیم چهره واقعی داعش و حامیان سلطه‌گرایش را از طریق هنر سینما به نمایش بگذاریم تا همه مردم منطقه و دنیا بدانند که با لطف خداوند، درایت رهبری و رشادت‌های سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان منطقه از چه گذرگاه سختی عبور کرده و آرامش امروز منطقه و نبود بیگانه را مدیون رشادت‌های این سرداران بزرگ اسلام و همراهانشان هستیم.

در این روزها شاهد بودیم که محمد خزاعی برای حضور در جشنواره فیلم‌های غدیر عراق به این کشور سفر کرده و با وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور و چند مقام فرهنگی عراقی به گفت‌وگو نشسته است. این دیپلماسی فرهنگی باید زود‌تر از این‌ها شکل می‌گرفت، اما اکنون هم دیر نیست و می‌توان از این فرصت به‌وجودآمده بهترین بهره را برد و بیش از پیش با کشور عراق کارهای فرهنگی و سینمایی انجام داد.

اگر کمی در خیابان‌های کربلا و نجف قدم بزنید و کمی از سینما و سریال صحبت کنید، قطعا متوجه خواهید شد که مردم این کشور تا چه اندازه عاشق سینما و سریال‌های ایرانی هستند و تا چه حد با سریال «مختارنامه» ارتباط برقرار کرده و بازیگران آن را می‌شناسند.

خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزبانی «از بغداد؛اینجا تهران» اظهار کرد: مسائل غیر واقعی و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب، اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند درنتیجه وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است که با ظرفیت و قدرتی که‌ داریم به کمک یکدیگر، مسیر تازه ای را در این راستا بگشاییم.

کار فرهنگی درست در هر زمانی صورت پذیرد قابل تجلیل است و تا سال‌های سال اثرات خود را بر فرهنگ یک یا چند کشور و منطقه خواهد گذاشت. ما به دلیل فرهنگ و آیین‌های مشترک زیادی که با مردم عراق و کشورهای حوزه مقاومت داریم، می‌توانیم از این مشترکات فرهنگی استفاده کرده و فیلم‌های زیادی را به صورت مشترک به تولید برسانیم. دنیای امروز دنیای تعامل و رسانه است و هر دولت و کشوری از این قافله عقب بماند، مجبور به پذیرش فرهنگ بیگانه خواهد بود.

دستاورد سفر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی می‌تواند در ماه‌های آینده نمود داشته باشد تا ببینیم سازمان سینمایی به چه میزان توانسته است در تولید فیلم‌های مشترک و فیلم‌هایی که به مشترکات فرهنگی و آیینی اشاره دارد، موفق عمل کند. قطعا حضور رییس سازمان سینمایی در جشنواره غدیر و هفته فیلم ایران در عراق لازم بوده و این نوع سفرها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نجات‌بخش سینمای ایران باشد. ما تنها کشور در منطقه هستیم که تولیدات سینمایی‌مان مبتنی بر سنت‌های کهن و دین اسلام است و کمتر به سمت غرب‌زدگی حرکت کرده‌ایم و می‌توانیم از همین موضوع برای اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای حوزه مقاومت و منطقه استفاده کنیم.

رییس سازمان سینمایی با «تصویرمحور» خواندن جهان امروز، در بخش دیگری از افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد، بیان کرد: اگر نتوانیم‌ مظاهر تمدنی و ارزش‌های اعتقادی‌مان را با استفاده از فناوری‌های جدید و تصویرسازی‌های ماندگار به جهان عرضه کنیم، بدون شک در هژمونی رسانه‌ای و سینمایی غرب به محاق خواهیم رفت. آنچنان که پیداست این رسانه‌ها و تصاویر هستند که سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را به تصویر می‌کشند و با تصاویری که از ما می‌سازند به دنیا معرفی‌مان می‌کنند، بنابراین باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و ارائه کنیم.

آنچنان که از سخنان محمد خزاعی برمی‌آید، دیپلماسی فرهنگی با پشت میز نشینی امکان‌پذیر نیست و این کار یک همت بلند جهادی می‌طلبد. البته کار اجرایی همیشه معترضانی خواهد داشت و باید برای این نوع کارها منتظر طعنه و کنایه‌ها بود، اما در آینده‌ای نه چندان دور آثار این سفر به عراق را می‌توان دریافت کرد و با حضور فیلم‌های ایرانی در سینماهای عراق و دیگر کشورها این شیرینی برای سینمای ایران دو چندان خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است