نقاشیخط مانند خواب و رویا است/ اثر هنری باید خلق شود نه تولید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۰
کامبیز عبدل‌زاده در گفتگو با صبا:

نقاشیخط مانند خواب و رویا است/ اثر هنری باید خلق شود نه تولید

کامبیز عبدل‌زاده درباره نقاشیخط‌های نمایشگاه «عاشقی‌ها» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی نقاشیخط کامبیز عبدل‌زاده به نام «عاشقی‌ها» تا ۱۴ مرداد ماه در باغ موزه هنر ایرانی برپا است.

کامبیز عبدل‌زاده در گفتگو با خبرنگار صبا اظهار کرد: این مجموعه شامل ۲۸ اثر نقاشیخط یا کالیگرافی و به نوعی عصاره حدود ۲۵ سال قلم زدن من است که برخی از آن‌ها تاکنون به نمایش درنیامده‎‌ بودند.

او ادامه داد: نگرش من نسبت به نقاشیخط متفاوت است و معتقدم که خوشنویسی که فقط با رنگ های مختلف انجام می شود نقاشیخط نیست و بلکه خط نقاشی شده است.  نقاشیخط باید تعریف مشخصی داشته باشد هرچند در دنیا نیز این نوع هنر به ثبات واقعی نرسیده است و دلیلش این است که بسیار بحث گسترده‌ای دارد زیرا دو شاخه هنری قدرتمند نقاشی و خوشنویس با هم ملحق می‌شوند و ناخودآگاه شاخه‌های هنری دیگر مانند حجم، پرسپکتیو و لایه های مختلف نگرش رنگی و استفاده از متریال های مختلف نیز در هم آمیخته می شوند.

این هنرمند درباره رنگ و متریال این نمایشگاه توضیح داد: من در این آثار از متریال هایی استفاده کروم که تاکنون در نقاشیخط استفاده نشده است و برخی رنگ‌ها دست ساز خود من هستند و این مساله حال و هوای خاص‌تری به آثار داده است.

او درباره علت نام‌گذاری این نمایشگاه گفت: این‌ آثار در خلوت و با حوصله خلق شده‌اند و من فکر کردم عنوان مناسب‌تری از «عاشقی‌ها» نمی‌توان برایش انتخاب کرد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: نگاهی که خود من به عنوان یک هنرمند کوچک در وادی هنر به نقاشیخط دارم، این است که در نقاشیخط یا کالیگرافی باید با استفاده از ۲ رشته هنری قدرتمند و با توجه به مسائل روز دنیا و عقبه فرهنگی تاریخی بشر تصاویری را خلق کند که مانند خواب و رویا باشد. یک تابلوی نقاشیخط باید آنقدر عمیق باشد و حرف برای گفتن داشته باشد که مخاطب آن را حفظ نشود. منظور این است که یک اثر هنری همواره باید تازگی داشته باشد.

او ادامه داد: مانند آثار بزرگان جهان که همچنان پس از سال‌ها تازگی دارند یعنی که با اشراف بر روح و روان و جسم‌ خلق شده‌اند نه صرفا تولید.

عبدل‌زاده در پایان با انتقاد از تولید انبوه آثار هنری در دنیای امروز خاطرنشان کرد: امروز در دنیا آثار هنری تولید می شوند یعنی تبدیل به نوعی صنعت شده‌اند. جای تاسف دارد که همچنان در نگاه برخی هنرمندان تعصب نسبت به نگرشی نو در هنرهای سنتی وجود دارد و نمی‌توانند وسیع‌تر و با فراز بیشتری به عرصه هنر نگاه کنند. ابن اعتقاد شخصی من است و اگر عمری باقی باشد در مرحله بعدی خلق اثر هنری یک قدم فراتر برمی‌دارم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است