هرچیزی را نمی‌نویسم/ بعید می‌دانم دیگر قرآن کتابت کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹
بهمن رزاقی در گفتگو با صبا:

هرچیزی را نمی‌نویسم/ بعید می‌دانم دیگر قرآن کتابت کنم

بهمن رزاقی گفت که خط و دست خود را وقف خدا و ائمه کرده است و به‌جز آیات قرآن و احادیث چیزی نمی‌نویسد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، ۱۵ اثر نقاشیخط از آثار بهمن رزاقی (حسین) در نمایشگاه «ترنم قلم» در فرهنگسرای نیاوران در معرض نمایش قرار دارد.

این هنرمند خوشنویس در نمایشگاه‌های متعددی همچون نمایشگاه «اسماء جلاله» در شیکاگو آمریکا، نمایشگاه موزه هنرهای معاصر در قطر، نمایشگاه سازمان تبلیغات اسلامی مشهد، نمایشگاه حرم عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایشگاهی در موسسه فرهنگی اکو، نمایشگاه «کتاب الله و عترتی» شرکت کرده و همچنین در برگزاری نمایشگاه در کشورهای فرانسه، ایتالیا، ترکیه، لبنان، قطر، امارات و بحرین نیز حضور داشته است.

آثاری از این هنرمند در موزه ملک تهران، موزه عباس شناسی اردبیل و موزه حرم حضرت عباس(ع) در کربلا نگهداری می‌شود.

او در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: آثار این‌ نمایشگاه برای ۲ سال پیش هستند و همه آن‌ها از فضایل ائمه و احادیث امام علی و فرزندان ایشان نوشته شده است.

این خوشنویس تصریح کرد: من ۳۱ سال است که مشق می‌کنم و از روز نخست تاکنون سعی کرده‌ام در آثار خود به محتوای چیزی که می‌نویسم، توجه کنم. امام علی (ع) فرمودند که خط زبان دست است و من دستم را وقف امام علی کرده‌ام و غیر از آیات قرآن، روایات مربوط به ائمه و نام حضرات چیز دیگری نمی‌نویسم.

او اضافه کرد: عده‌ای از هنرمندان برای دنیا و فروش اثر هنری مشق می‌کنند و برخی نگاه معرفتی دارند و هرچیزی نمی‌نویسند. درواقع اگر کسی روح خود را تربیت کند ابدان او هم سالم می‌ماند زیرا روح سوار بر جسم است فلذا اگر من چیزی بنویسم که مورد رضایت خدا و اهل بیت نیست، در این صورت دست و خط خود را به فنا داده‌ام و شان خط را نگه نداشته‌ام.

این هنرمند خاطرنشان کرد: به قدما که نگاه کنیم از زمان بایسنقر در آستان قدس رضوی و موزه ملک هنوز آثاری وجود دارد که مردم حسرت ان را می‌خورند. جلوتر به احمد نیریزی می‌رسیم که در نثر عوغا کرد، در خط شکسته درویش عبدالمجید طالقانی، جلوتر اسدالله شیرازی و در دوران قاجار میرزا غلامرضا اصفهانی معرکه و ماندگار شدند زیرا آن‌ها با معرفت خود کار کردند و اکنون هرکجا که می‌روی اثری از این بزرگواران وجود دارد. نتیجه می‌گیریم که هنرمند نباید خود را به مطالبی آلوده کند که نه ازنظر عقلی و نه نقلی اعتبار دارند‌.

رزاقی در پایان درباره ۲ قرآنی که کتابت کرده است، توضیح داد: سال ۸۶ به سفارش انتشارات مسجد جمکران قرآن را روی چرم به خط ریحان در ابعاد هر ورق ۱۷۰ در ۱۱۰ سانتیمتر کتابت کردم و همچنین قرآن دیگری به خط ثلث در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ نوشتم. کتابت قرآن زمان‌بر است و سرمایه زیادی هم می‌خواهد و با شرایطی که ایجاد شده است مردم بدعملی دیده‌اند و دین‌زده شده‌اند و کم‌تر سراغ این مسائل می‌آیند. من هم‌ بعید می دانم‌ دیگر بتوانم قرآن کتابت کنم مگر اینکه خدا و اهل بیت بخواهند.

نمایشگاه «ترنم قلم» تا ۷ مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است