حل مشکل «شبکه مخفی زنان» نشانه تعامل ساترا و پلتفرم‌هاست/ رفاقت می‌کنیم نه رقابت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
قائم‌مقام ساترا در «سینماچی» مطرح کرد؛

حل مشکل «شبکه مخفی زنان» نشانه تعامل ساترا و پلتفرم‌هاست/ رفاقت می‌کنیم نه رقابت

مدیرعامل نماوا و قائم‌مقام ساترا در ارتباط با برنامه رادیویی «سینماچی» به توضیح درباره حواشی اخیر نمایش خانگی پرداختند.

به گزارش صبا، برنامه رادیویی «سینماچی» که هر هفته به مسائل مهم سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی می پردازد، در برنامه این هفته با موضوع «اختلافات میان پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی و ساترا» و با شرکت قائم مقام سازمان تنظیم و توسعه مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و مدیرعامل پلتفرم نماوا روی آنتن رادیو جوان رفت.

در این برنامه حسن شانه ساز مدیرعامل پلتفرم نماوا در در پاسخ به سوال مجری درباره علت اختلاف با پلتفرم فیلیمو گفت: ما با فیلیمو شراکت داشتیم و بعد تخلفاتی رخ داد که در حال پیگیری آن هستیم و یکی از دلایل اختلافاتی که شما گفتید این موضوع است. اما درباره اختلاف پلتفرم ها با ساترا باید یادآور شوم که سال گذشته ساترا در برابر همه پلتفرم ها به جز یکی از آن ها بسیار سخت گیری می کرد و مجوزی صادر نمی کرد. ما هم این ماجرا را در قالب نامه به آقای جبلی توضیح دادیم و کمک خواستیم. اما بعد از تغییر مدیریت ساترا و بعد از اختلالی که در ابتدای این دوره پیش آمد و برای هیچکس مجوز صادر نمی شد، ساترا رفتار خوبی را در پیش گرفت و تعامل با پلتفرم ها را آغاز کرد.

شانه ساز در توضیح این تعاملات ادامه داد: در حال حاضر بعضی از پلتفرم ها آثار خود را برای دریافت مجوز به ساترا ارسال نمی‌کنند که این اتفاق به طور مثال در باره سریال «روزی روزگاری مریخ» افتاد و پلتفرم فیلیمو اساسا درخواست مجوز را ارائه نکرده بود، اما ما درخواست مجوز کردیم و ساترا با چند اصلاح که چندان به محتوای کار آسیب وارد نمی کرد مجوز پخش را صادر کرد. در کنار آن یکی دیگر از کارهای ما که مدت ها بود متوقف شده بود یعنی سریال «شبکه مخفی زنان» نیز مجوز گرفت، ولی در اکران بیلبوردها این بار وزارت ارشاد به ما مجوز نداد، آن هم در حالی که به پلتفرم رقیب ما که مجوزی از ساترا نداشت، مجوز اکران بیلبوردها داده شد.

مدیرعامل پلتفرم نماوا درباره صلاحیت و تخصص وزارت ارشاد و ساترا برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی نیز گفت: به هر حال باید بدانیم که وزارت ارشاد قدمتی چند ده ساله در نظارت بر آثار شبکه نمایش خانگی دارد و از این باب سرعت، تخصص و چابکی مثال زدنی در این حوزه دارد. اما ساترا ارگانی نوپاست و در همین مدت دو سال هم تغییر مدیرعامل را تجربه کرده و طبیعتا ایراداتی در نحوه پاسخگویی، مسائل اجرایی و سازماندهی دارد. از طرفی هم صداوسیما هر چند شان بالاتری از رقابت با پلتفرم ها دارد و باید در این حوزه پدری کند، اما گاهی به نظر می رسد که در حال رقابت با پلتفرم ها است و من مصادیقی برای اثبات این موضوع دارم که آن را به مدیران ساترا ارایه کرده ام.

در ادامه برنامه رادیویی «سینماچی» محسن قائمی‌نسب قائم مقام ساترا درباره اختلافات تازه پیش آمده میان پلتفرم ها با ساترا توصیح داد: تعداد بسیار محدودی از پلتفرم ها ممکن است خود را در چارچوب نظارت های ساترا قرار ندهند و در مقاطعی احساس نیاز به دریافت مجوز از ساترا برای تولیدات خود نکنند که این طبیعتا خلاف چارچوب نظارتی ساترا است. و در چنین شرایطی به طور معمول ما به واسطه این اقدام غیرقانونی اخطار می دهیم و برای حل مشکل وارد تعامل می‌شویم.

قائم مقام ساترا در پاسخ به سوال مجری درباره شائبه رقابت صداوسیما با شبکه نمایش خانگی گفت: به صراحت می‌گویم سازمان صداوسیما و ساترا وجود و فعالیت پلتفرم های شبکه نمایش خانگی را نه‌تنها رقیبی برای خود نمی دانند، بلکه مکمل خود می دانند و معتقدیم تولیدات با کیفیت در شبکه نمایش خانگی می تواند به فعالیت‌های تلویزیون کمک کند. این را به صراحت عرض می‌کنم که نگاه ما به پلتفرم‌ها رفاقت است نه رقابت.

قائمی نسب درباره اعتراضات پلتفرم ها درباره تاخیر و عدم پاسخگویی ساترا نسبت به فیلمنامه ها و تولیدات آماده نیز گفت: سیاست ما در حال حاضر این است که با سرعت و دقت و پاسخگویی در اسرع وقت به تولیدات و فیلم نامه های پلتفرم ها رسیدگی کنیم و آن ها را بررسی نماییم. من منکر این نیستم که ممکن است در مواردی با تاخیر پاسخگو بوده باشیم، اما در تلاش هستیم که به شکلی که عرض کردم با پلتفرم ها تعامل کنیم و حل مشکل سریال «شبکه مخفی زنان» هم نمونه‌ای از همین موضوع است. تلاش می‌کنیم که آثار باقی مانده را هم ظرف یکی دو ماه آینده بررسی و به پلتفرم ها اعلام کنیم.

قائم مقام ساترا درباره تضییع حقوق مخاطبان شبکه نمایش خانگی به واسطه عدم انتشار منظم برخی آثار پلتفرم ها نیز خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که ساترا در دوره جدید دنبال آن است، حفظ حقوق مخاطب است که با تنظیم مقرراتی بتوانیم پلتفرم ها را به طور عملی ملزم به رعایت حقوق مشترکین و مخاطبان به صورت کامل نماییم.

برنامه رادیویی «سینماچی» با سردبیری و اجرای علی مرادخانی برنامه تخصصی سینمایی رادیو جوان است و با بررسی موضوعات مهم سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هر هفته ساعت ۱۶ از این شبکه رادیویی پخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است