«جان‌افشان» روایت به تصویر‌کشیدن عاشورا توسط نقاشان قهوه‌خانه‌ای است/ دریادلانی که دیده نمی‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۱
معصومه پورحسینی در گفتگو با صبا:

«جان‌افشان» روایت به تصویر‌کشیدن عاشورا توسط نقاشان قهوه‌خانه‌ای است/ دریادلانی که دیده نمی‌شوند

مستند «جان افشان» تولید گروه معارف اسلامی شبکه جام جم از امروز ساعت ۲۰:۵۰ بر آنتن این شبکه می رود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مستند «جان افشان» یکی از تولیدات گروه معارف شبکه جام جم به کارگردانی فرید پناه نژاد مصادف با ماه محرم از امروز ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت۲۰:۵۰ به آنتن می رود. معصومه پورحسینی تهیه کننده «جان فشان» در این باره به خبرنگار صبا گفت: این مستند به پیشنهاد فرهنگستان هنر و دانشگاه اسلامی ایرانی استاد فرشچیان براساس کتاب «وقعه الطف» آیت الله یوسفی غروی ساخته شده است. شیوه کار نیز بدین گونه بود که طرحی داشتیم که برای محرم از نقاشان قهوه خانه ای که تعدادشان هم در ایران محدود شده و اصلی ترین آن ها فوت شده اند دعوت به عمل آوریم و با توجه به روایات واقعه عاشورا که در کتاب «وقعه الطف» آمده، هنرمندان یک روایت را انتخاب کنند و بر اساس آن نقاشی بکشند.

به گفته وی، این اثر کار منحصر به فردی است که با توجه به محدودیت های تلویزیون برای نمایش شمایل، با پیش قدم شدن شبکه جام جم تولید شد.

تهیه کننده «مهمان ما باشید» درباره هنرمندان نقاش حاضر در این مستند بیان کرد: برای تولید این مستند سراغ استاد جعفر لشگری در روستای چهل ستون لاهیجان، محمدرضا پورفرزانه در تالش، محمدرضا و مصطفی حمیدی در مشهد، سیدمحمدرضا حسینی در پردیس، اژدر محمودی و حمیدرضا حیدری در زنجان، منصور عباسی در تهران و کریم تخشا در اصفهان رفتیم در این میان هم به سراغ میرزاعلی شفایی در روستای خشکناب هریس رفتیم اما متاسفانه مریض شدند و دار فانی را قبل از اتمام اثر وداع گفتند.

او درباره سیر به تصویر کشیدن این مستند عنوان کرد: ابتدا کار و زندگی این بزرگان را به صورت فشرده مقابل دوربین آوردیم. برخی از هنرمندان را سه مرحله به سراغشان رفتیم تا سیر به روایت کشیدن واقعه عاشورا را در نقاشی آن ها ببینم و همچنین حرف ها و درددل هایشان را بشنویم؛ گویی پرتره خود آن هنرمندان را به تصویر می کشیم تا از آن ها به یادگار بماند. مراحل نقاشی از زمان طراحی تا آسترکشی و رنگ پایانی حداقل زمان دو ماه است و چون هنرمندان به گونه ای این آثار را سفارش گرفته بودند و در کنارش به دیگر کارهای خودشان می پرداختند پروسه تولید ما طولانی شد و حداقل دو مرحله سراغ هر کدامشان در شهرهای مختلف رفتیم.

پورحسینی افزود: در این رفت و آمدها به واسطه مهمان نوازی این هنرمندان ناخودآگاه دوستی و همدلی بین عوامل و آن ها شکل گرفت و همان صمیمیت به مستند هم منتقل شد، برای همین «جان افشان» صرفا مستندی گزارشی نیست و در مقابل دیگر آثار نگاهی اجتماعی و مذهبی به واقعه کربلا است که توسط گروهی از افراد جامعه با نگاه اعتقادی واقعه کربلا را نقاشی کردند و روایت زندگی هنرمندانی است که به نوعی گمنام هستند. خوشبختانه نظر امام حسین(ع) هم به این اثر بود و آن را تبدیل به روایتی شیرین کرده است.

تهیه کننده «عشق سفر» درباره کمک هزینه های تولید و حمایت های تلویزیون تصریح کرد: از لحاظ آماری بنابر رسالت شبکه و چارچوب، صداوسیما موظف به تولید مستند است اما متاسفانه محتوا و اهمیت به فضای مستند در تلویزیون کم رنگ شده است. بودجه ای که به برخی از کارهای ترکیبی، مدل های نمایشی و سبک های برنامه سازی دیگر اختصاص می دهند قابل مقایسه با بودجه ای که به ساخت مستند اختصاص می دهند نیست و از کیفیت مستندها هم به همین دلیل کاسته شده  است.

او ادامه داد: برای تولید مستند احتیاج به فکر متمرکز و رها داریم که تحقق بودجه به موقع و کافی به آسودگی بیشتر عوامل، کمک شایانی می کند. در مستند باید سیری طی شود تا به مقصد نهایی برسیم مثلا ما برای این کار چندبار سراغ هنرمندان در ۱۰ استان مختلف می رفتیم که تحمل این سختی ها عشق و علاقه می خواهد و این عشق است که عوامل را بر سر کار می کشاند. خوشبختانه شبکه جام جم با اینکه از لحاظ بودجه قابل مقایسه با شبکه های دیگر نیست و محدودیت بودجه دارد اما این که به موقع به ما قسط می داد انگیزه ای برای ادامه کار بود بر عکس دیگر شبکه ها که پس از تولید یک سال باید به دنبالشان می دویدیم تا بتوانیم هزینه ها را بگیریم.

پورحسینی به عنوان تهیه کننده به مسئولان پیشنهادی داد: در تلویزیون اولویت ها افراد دیگری هستند، تعهد اجرایی نیز ارزش مالی ندارد مگر اینکه کار انجام شود و مدیران آن را بپسندند که آن هم زمان بر و وابسته به کنداکتور درست است. در دوره های گذشته با زحمت برنامه می ساختیم ولی کنداکتور خوب برای پخش آن نمی دادند و مخاطب برنامه خوب را نمی توانست ببیند و آن را گم می کرد. همچنین رسانه ملی که با تغییرات مدیریتی همراه شده است باید به عوامل و همکاران به یک چشم نگاه کند و اعتماد بیشتری به عوامل خود مخصوصا خانم ها کند. با حمایت و تبلیغات، کمیت و کیفیت آثار به مراتب بهتر می شود.

این تهیه کننده در پایان اظهار کرد: پس از سال ها کار کردن و علاقه به این رشته، این بار به مظلومیت هنرمندان بیشتر از قبل پی بردم. ما سراغ آدم هایی رفتیم که از لحاظ مالی وضعیت سختی داشتند اما دلی دریایی داشتند و با لبخند از ما پذیرایی می کردند. دوست دارم که این افراد دیده شوند زیرا آنها افرادی هستند که زندگی شان پس از سال ها عشق در این هنر، به سختی می گذرد و امورات آنها تا تابلو فروخته شود، جلو نمی رود. ما با به تصویر کشیدن این افراد هم از آن ها قدردانی می کنیم و هم اگر دیده شوند ثواب می بریم.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است