اعتراض خانواده کلانتری به ارائه آثار nft و پاسخ متولیان/ حقوق آثار سفارشی در اختیار سفارش‌دهنده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۵
صبا پیگیری کرد؛

اعتراض خانواده کلانتری به ارائه آثار nft و پاسخ متولیان/ حقوق آثار سفارشی در اختیار سفارش‌دهنده است

مدیرعامل شرکت «آرتانیوم» اعلام کرد که آثار nft پرویز کلانتری مربوط به یک مجموعه سفارشی بوده است و خانواده این هنرمند مدرکی مبنی بر مالکیت معنوی آثار ارئه نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، رویداد معرفی «آرتانیوم» Market place NFT هنر ایران روز گذشته جمعه ۷ مردادماه در خانه هنرمندان ایران برگزار و در این رویداد ۱۲ اثر از مجموعه نقاشی‌های تاکنون دیده نشده پرویز کلانتری هنرمند نوگرای ایرانی به‌صورت مالکیت مجازی (NFT) نمایش داده شد.

حال نگار کلانتری دختر پرویز کلانتری به خبرگزاری ایران آرت اعلام کرده است: «این آثار از مجموعه «رقص های ایرانی» است و سال ها پیش توسط یک مجموعه‌دار خریداری شده بود. اکنون باخبر شدیم بدون اطلاع ما قصد دارندNFT این آثار را ارائه کنند. ما به شدت به این کار اعتراض داریم و موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری می کنیم. واضح است که صاحب آثار مزبور، صاحب فیزیکی تابلوها است و اجازه دارد آنها را بفروشد اما NFT فراوری دیگری از یک محصول هنری است و ساحت دیگری از آن ارائه می کند، از این نظر مالکیت معنوی اثر هنری در اختیار هنرمند است و بدون اجازه او یا خانواده اش نمی توان چنین کاری انجام داد.»
در این راستا هاجر سعیدی‌نژاد مدیرعامل شرکت آرتانیوم در گفتگویی کوتاه با خبرنگار صبا گفت: «جای مباحث حقوقی در رسانه‌ها نیست و ما این مساله را پیگیری می‌کنیم اما همین‌قدر به شما بگویم که از طرف دختر آقای کلانتری و بنیاد پرویز کلانتری هیچگونه سند و مدرکی مبنی بر مالکیت معنوی و فکری این آثار ارائه نشده است.»
گفته می‌شود که این مجموعه سال‌ها پیش از طرف شخصی به پرویز کلانتری سفارش داده شده است و براین اساس اکنون تمام حقوق مادی و معنوی این اثر برعهده سفارش‌دهنده است. برای بررسی این موضوع و پیگیری مالکیت حقوقی آثار nft و مخصوصا آثاری که به صورت سفارشی خلق می‌‌شوند با یک مشاور حقوقی گفتگو کردیم.
مهدی کوهیان فعال حقوق هنر و رسانه در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: «در حمایت از حقوق مولف قانون حمایت از حقوق مولفین و پدیدآورندگان و هنرمندان را داریم که مصوب ۱۳۴۸ است و در آن اثر هنری به طور کامل تعریف شده حقوق مولف به صراحت مشخص شده است.
او ادامه داد: ما ۲ نوع انتقال حقوق مادی اثر را داریم؛ یک نوعی حقوق مادی که هنرمند ابتدا اثری خلق می‌کند و بعد به فروش می رساند یعنی حقوق مادی آن را انتقال می‌دهد. نوع دیگر آثار انتقال حقوق مادی ناشی از سفارش است یعنی کسی تولید اثر هنری را به یک هنرمند سفارش می‌دهد و صراحت ماده ۱۳ قانون حمایت از مولفین و پدیدآورندگان و هنرمندان این است که تمام حقوق این آثار ناشی از سفارش متعلق به سفارش دهنده است.
این مشاور حقوقی تصریح کرد: درباه حقوق آثاری که هنرمند ابتدا خلق می کند و بعد آن را به فروش می رساند، اختلاف‌نظرهایی میان حقوقدانان وجود دارد که عده ای معتقدند اگر حقوق مادی یک اثثر منتقل شد اگر در آینده طریقه انتشار دیگری به وجود آمد این را شامل می شود و عده‌ای مخالف این نظر هستند.
کوهیان در پایان تاکید کرد: موضوع حقوق nft و اینکه چه کسی مالک اثر هنری است، درباره آثار سفارشی کاملا مشخص است اما درباره آثار فروخته شده نیاز به بررسی دارد. باتوجه به نوظهور بودن nft کسی نمی‌تواند در دنیا درباره مسائل مالکیت حقوقی این آثار نظر قطعی ارائه کند.
ندا زنگینه
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است