مخاطبان با خانواده سریال «وضعیت زرد۲» را تماشا می‌کردند/ چالش نشان دادن عاشقانه یک زوج مذهبی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳
در نشست خبری سریال «وضعیت زرد 2» مطرح شد؛

مخاطبان با خانواده سریال «وضعیت زرد۲» را تماشا می‌کردند/ چالش نشان دادن عاشقانه یک زوج مذهبی

نشست خبری عوامل سریال «وضعیت زرد۲» صبح امروز یکشنبه ۹ مرداد ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری عوامل سریال «وضعیت زرد ۲» که از شبکه دو پخش می‌شد با حضور مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۲ سیما صبح امروز یکشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ در ساختمان اداره کل روابط عمومی سازمان برگزار شد.

مجید رستگار کارگردان این سریال و مسعود ملکی مشهور تهیه‌کننده همراه با بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی در ساختمان اداره کل روابط عمومی سازمان حضور یافتند و پای صحبت‌های تماس گیرندگان نشستند و پاسخگوی سوالات آنان بودند.

عوامل سریال «وضعیت زرد۲» پس از اتمام بیش از یک ساعت پاسخگویی به تماس‌های مخاطبان این سریال، در نشست خبری «وضعیت زرد ۲» شرکت کردند و درباره چالش‌ها، تجربه‌ها و بازخوردهای خود از این سریال گفتند.

در ابتدا مسعود ملکی مشهور تهیه کننده این سریال درباره تماس ها و بازخوردهای مخاطبان عنوان کرد: مخاطبانی که با ما تماس گرفتند، بیشتر از عوامل سریال تشکر کردند و نقاط قوت این سریال را پرداختن به موضوعاتی که در هیچ سریال دیگری به آنها پرداخته نمی شود، مانند موضوعات سیاسی بیان کردند. علاوه بر آن، مخاطبان ویژگی این سریال را توجه به زبان و فرهنگ فارسی دانستند.

او خاطرنشان کرد: مردم از این بابت که می‌توانند به صورت خانوادگی و به راحتی و با فراغ خاطر بدون ترس از بدآموزی داشتن برای فرزندان خود، این سریال را تماشا کند، از ما تشکر کردند. اکثر تماس های امروز برای قدردانی از عوامل بود و تنها نقدی که شد به کیفیت فیلمنامه بود که در این زمینه باید گفت هر اثری در فضای تولید فرازوفرودهایی دارد.

مجید رستگار کارگردان سریال «وضعیت زرد ۲» بیان کرد: امروز از سوی کودکی ۹ ساله تا فردی ۷۰ ساله تماس گرفتند و فکر می کنم دلیلش این است که طیفی از مخاطبان را داشتیم که در محیط خانواده بدون استرس از گفتن دیالوگ ناهنجار سریال را می‌دیدند. فضای تماس ها اغلب تمجیدی بود و نکته انتقادی نداشتیم مگر در مواقعی که می گفتند ای‌کاش فیلمنامه پیوسته تر بود تا بتوانیم از قسمت‌های دیگر پیش بینی داشته باشیم و بدانیم داستان حول چه محوری می چرخد.

او ادامه داد: گروه جدیدی از نویسندگان به ما اضافه شدند و اگر فرازوفرود هم داشتیم به دلیل اضافه شدن گروه نویسندگان برای پیش بردن کار بود.

رستگار درباره ویژگی های سریال و مدت فیلمبرداری تصریح کرد: مکان های فیلمبرداری در سیت‌کام محدود است و نهایتا به ۴ لوکیشن اصلی مثل خانه، دانشگاه، اداره، رستوران و… خلاصه می شود اما لوکیشن های ما تقریبا ۱۱۰ مکان متفاوت بود مثل اداره پلیس، مطب دکتر، سازمان انرژی اتمی، وزارت اطلاعات کشور و … .

او افزود: این تنوع لوکیشن‌ها کمک می کرد به اینکه که مخاطب از تماشای سریال خسته نشود و متوجه ماجرا شود زیرا نوع سیت‌کام به گونه‌ای است که اگر اول سکانس را متوجه نشوی در پایان سکانس نمی‌توانی هیچ برداشتی داشته باشی.

ای کارگردان درباره اعمال تغییرات نسبت به فصل اول توضیح داد: با بررسی نقدها و پیشنهادها گروه سیاست‌گذار به اعمال تغییرات رسیدند و من فکر می‌کنم با تغییر ساختار د رفصل دوم از لحاظ تولید، کارگردانی و نویسندگی نسبت به فصل قبل ارتقا داشتیم و فضا به طور کامل ایرانیزه شد.

محمدرضا شهبازی نویسنده این سریال درباره بازخوردها بیان کرد: من هنگام پاسخگویی به تماس های تلفنی نبودم اما در بازه دو ماهه که کار پخش می شد، بازخوردها بیش از حد انتظار خوب بود و فکر نمی کردم سریال در میان افرادی که آن را می بینند به این اندازه محبوب باشد.

به گفته وی، به دلیل نبود سلبریتی در سریال، این مجموعه باید حداقل ۵۰ قسمت ساخته شود تا مخاطب شخصیت ها را بشناسد و با آنها ارتباط بگیرد هرچند که بازیگران این سریال شاید خیلی بهتر و با استعدادتر از دیگر بازیگران سرشناس باشند.

او ادامه داد: خوشبختانه هر چه می گذشت بازخوردها بهتر می شد. شخصیت های سریال دوست داشته شدند، حتی تکیه کلام ها و نوع حساسیت این شخصیت ها در فضای مجازی و گفتگوهای عادی استفاده می شد که نتیجه تلاش همه عوامل این سریال بود و این رضایت مخاطبان در من شعف درونی ایجاد کرد.

شهبازی درباره روند شکل گیری اثر عنوان کرد: ایده کار ۲ سال پیش شروع شد، اوایل تابستان ۹۹ بحث این بود که یک جمعی هستند با عنوان باشگاه طنز انقلاب که در حوزه طنز توانا هستند و در آن سو مدرسه ماه که تخصص تولید آثار نمایشی را دارند با هم اثری تولید کنند. ما اکنون در مقطع تاریخی مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران هستیم که در آن دچار تجمل گرایی، غرب زدگی، عریانی عجیب و غریب اندیشه روشنفکری و آمریکادوستی را می بینیم برای همین تصمیم بر این شد که با ابزار طنز و نمایش به این محتوا بپردازیم و آن را ثبت کنیم.

او افزود: جلسات زیاد محتوایی برگزار کردیم و اتودهای اولیه زیادی زدیم تا به لحن درست و خوبی برسیم و اینگونه فصل اول نگاشته شد. در فصل دوم با اینکه می دانستیم چه تغییراتی را می خواهیم ایجاد کنیم، دوباره وقت گذاشتیم و گفتگوهای مفصل انجام دادیم تا کار ادامه پیدا کند.

این نویسنده تصریح کرد: غالبا دوستانی که در متن کمک کردند نویسندگانی هستند که با «وضعیت زرد» حرفه خودشان را در فیلمنامه نویسی آغاز و قدم به قدم رشد کردند و کار را به پخش و ضبط رساندند. در متن نویسی دو یا سه نفر نویسنده فیلمنامه در حوز طنز اضافه شدند و که در گام های بعدی رشد می کنند و نواقص برطرف می شود.

شهبازی از تجربه های دیگرش گفت: «حرفش هم نزن» به کارگردانی مجید رستگار کار پیشین من بود که در حوزه متن و تهیه و برنامه سازی کمک می کردم همچنین کارهای کوتاه نیز در کارنامه ام دارم اما «وضعیت زرد» اتفاقی جدا بود زیرا هرچقدر هم تجربه می داشتیم به دلیل اینکه می خواستیم کاری نو بسازیم که کمتر انجام شده باشد، تجربه پیشین در آن وجود نداشت و لااقل به من تجربه های قبلی کمک نمی کرد.

قسمت به قسمت در حال کسب تجربه بودیم

او ادامه داد: ما قسمت به قسمت در حال کسب تجربه بودیم به طور مثال در رابطه تصویر کشیدن عاشقانه زوج مذهبی یا حزب الهی چالشی داشتیم که چگونه باید آن ها را نشان دهیم، چگونه در کاری طنز نشانه ها و رفتارهای مذهبی بگذاریم. یکی از چالش هایی که ما در فصل اول با بچه های صحنه داشتیم این بود که آنها طبق عادت در کارهای طنز تلویزیون در هر سکانس نشانه های مذهبی را جمع می کردند و می گفتند که در کارهای قبلی طنز به ما گفته اند که نباید این نشانه ها باشد اما ما اصرار داشتیم که این نشانه ها باشد تا مقهوم را به مخاطب برساند، بعضی از سکانس ها ضبط و تدوین شد اما درنهایت به این نتیجه رسیدیم که درست نیست و هنوز پخته نشده است.

شهبازی درباره کنایه های سیاسی که در فیلمنامه آمده است، گفت: عده ای می گفتند کنایه های ساسی در فصل دو نسبت به فصل یک کمتر شده است، افرادی هم بودند که می گفتند کمترش کنید. تمام تلاش ما برآن بود که همانطور که خانواده ای مذهبی یا یک جمع دوستانه ای نماز می خوانند، شوخی می کنند، حتما دغدغه سیاسی دارند و بازخوردهای خاص خودشان را به مسائل سیاسی روز نشان می دهند. ما خودمان خیلی از کنایه‌ها را برای اینکه گل درشت نشود حذف کردیم. در مجموع فکر می‌کنم همان چیزی نشان داده شد که فضای «وضعیت زرد» می‌طلبید.

آرش ماهان بازیگر سریال «وضعیت زرد» درباره منتخب شدن در نقش آرش اظهار کرد: به قول مجید رستگار دغدغه های شخصی، مدل صورت، چشم و ابرویم به تایپو گرافی نقش آرش می خورد، به همین دلیل قرار شد که نقش آرش را بازی کنم. پس از این سریال فیلم کوتاهی بازی کردم و فردا هم برای صحبت به دفتر سینمایی می روم تا ببینم چه میشود. خدا را شکر که دارد اتفاق می افتد و مسیر طبیعی خودش طی می شود، فکر می کنم اتفاق خوبی بیوفتد.

او درباره تماس های تلفنی گفت: من انتقادی از مخاطبان نگرفتم هرچه بوده تمجید از عوامل بوده است، برای من بیش از همه این عجیب بود که صداوسیما در چارچوب مشخصی فیلم می سازد ولی مردم شاکی اند که با خانواده نمی توانند یک سری از فیلم وسریال ها را ببینند چون برای فرزندانشان بد آموزی دارد. امروز مادری می گفت نمی گذارد فرزند ۱۲ ساله اش تلویزیون ببیند، اما خوشبختانه او با دیدن «وضعیت زرد» از اینسریال خوششآمده بود و پرو پا قرص فصل دوم سریال را با خانواده تماشا کرده بود.

رو به جلو بودن ادای دینی به گروه و مخاطبان است

حسام خلیل نژاد دیگر بازیگر این سریال ضمن دعا برای مستجاب شدن عزاداری ها،  درباره همکاری با این گروه اذعان کرد: سابقه همکاری من با این تیم به سال‌ ۱۳۹۲ باز می گردد، با اثری به نام «هنگامه» که درباره شهدای مدافع حرم در رسانه ملی بود، همکاری را آغاز کردیم به همین دلیل از قبل تولید این سریال، جنس و نوع نگاه آنها را می‌شناختم، به نظرم اتفاق خوب در این است که وقتی این سریالپخش می شود سرم بالا است، نمی گویم کار عجیبی شکل گرفته اما رو به جلو بودن، ادای دینی به عوامل و حق الناس است.

او افزود: ما شوخی‌هایی داشتیم که کسی باید پای آنها می‌ایستاد، این اتفاق افتاد، تبعاتی هم نداشت و سنت شکنی نیز به درستی شکلگرفت. به نظرم باید با مسائل مذهبی شوخی شود تا وضعیت بهتر شود.

محمدمهدی رضایی دیگر بازیگر «وضعیت زرد» نیز در سخنانی بیان کرد: آغاز همکاری من با این تیم از سال ۹۶ بود که در دوره‌های استندآپکمدی شهبازی شرکت کردم. برای نقش سامان به من گفتند یک روانشناس شوخی است با موقعیت های کمدی، آن را اجرایی کردیم و این چنین بود کهبازخوردهای خوبی از فصل اول و دوم گرفتیم. امروز مردم دو نکته گفتند، یکی اینکه دوستان سریال را با خانواده نگاه می‌کنند و اینکهفضای مذهبی نه کمرنگ و نه غلو شده بود. بحث نماز جماعت، خمس و نکات دیگر که به درستی در کار مطرح شده بود.

بهاره داورزنی از دیگر بازیگران سریال درباره نقش خود تصریح کرد: از همان ابتدا پرداختن به نقش فرزانه حساسیت خاصی داشت کهسعی می‌کردیم نکات را در نشست هایی که داشتیم به همفکری و تعاملی برسیم که من بتوان این نقش را قابل قبول اجرا کنم. خوشبختانهبازخوردهای خوبی داشتم و مردم با شخصیت مذهبی، اجتماعی و حساسیت های زنانه فرزانه همراه شدند.

تهیه کننده سریال ضمن خبر دادن از ساخت فصل سوم این سریال، عنوان کرد: کاری را که در پیشرفت است نمی شود جلویش را گرفت، فصل سوم این سریال یقینا ساخته می شود. گروه تولید«وضعیت زرد» نسبت به انتقادات و پیشنهاد ها متواضع است و عوامل همه آنها را در جهت مثبت اجرایی می کنند، ما درب را بهروی عوامل جدید نمی بندیم تا کار پیشرفت کند.

صمیمیت گروه به قاب دوربین منتقل شده است

بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما درباره این سریال بیان کرد: «وضعیت زرد» مدل جذابی از تبدیل یک سیت کام بهسریال است که در فصل اول سیت کام بود و در فصل دوم به سریال نزدیک شد و فصل سوم کاملاً مولفه‌های سریال را خواهد داشت. صمیمتی در تیم بود که به قاب هم اضافه شد. سریال‌های تلویزیون معمولاً نکاتی را رعایت می‌کنند که جاهای دیگر رعایت نمی‌شود، همچنین کسی که گفته بود اول خودش سریال‌ها را می‌بیند و بعد فرزندانش حتما به دلیل رده بندی سنی بوده است.

او ضمن اشاره به اینکه آثار جدیدی از شبکه دو درحال تولید است، عنوان کرد: سریال بعدی شبکه دو را سریال «آتش سرد» معرفی کرد که از ۲۲ مرداد ماه به پخش می‌رسد.

ملک محمدی درباره محتوای سریال «وضعیت زرد» گفت: ما برای اولین بار در تلویزیون صراحت بحث‌های سیاسی را داشتیم. اینسریال مردم را محرم می‌داند و می‌گوید اگر نکته‌ای هست مردم باید آن را بدانند. مثلاً برای اولین بار است که بحث مدافعان حرم در یکسریال آن هم به مسلم طنز مطرح می‌شود، در وافع تیغ دو لبه ای است که این سریال با سلامت از آن عبور کردتلفن های امروز از شهرها، سن ها و مشاغل مختلف بود که نشان دهنده این است که رویکر جامعه روشنگری که می گویند چون ما نمیبینیم بقیه هم نمی بینند، غلط است و مخاطب چنین آثاری را می پسندد.

حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما درباره اثر عنوان کرد: «وضعیت زرد» از آن دسته سریالهایی است که باید دیده شود زیرا دارای طنازی در انتخاب نام ، دیالوگ  و … است و مخاطب با آن اخت می گیرد. این سریال نشان می دهد که هم چنان از طنز به خوبیبهره گیری نشده و می شود که بیشتر از قبل فعالش کرد.

او در خاتمه گفت: امروز ۹۶ تماس و در طول بر آنتن رفتن این سریال نیز بیش از ۴ هزار تماس از سوی مخاطبان این سریالداشتیم. من سپاسگزار این گروه برای تلاششان در بهبود فضای بهتر، و به آنها می گویم در دوره تحول بروید تلاش کنید تا ببینم چه به دست میآورید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است