احتمال انتخاب نصیر حیدریان به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران/ حماسه خرمشهر کامل اجرا می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۱
در نشست خبری «همراه خاطره‌ها» مطرح شد؛

احتمال انتخاب نصیر حیدریان به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران/ حماسه خرمشهر کامل اجرا می‌شود

نشست خبری رویداد موسیقایی «همراه خاطره» برگزیده‌ای از آثار استاد مجید انتظامی ۹ مرداد ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، نشست خبری رویداد موسیقایی «همراه خاطره‌ها»  برگزیده‌ای از آثار استاد مجید انتظامی عصر یکشنبه ۹ مردادماه با حضور مجید انتظامی و نصیر حیدریان از اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

این رویداد در مهرماه امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.

مجید انتظامی در ابتدای این نشست خبری عنوان کرد: این برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود و هنوز صددرصد قطعات انتخاب نشده است. در این‌ کنسرت خوشبختانه آقای نصیر حیدریان ارکستر را تقریبا آماده می‌کنند و نت‌ها را تمرین می‌کنند و تحویل من می‌دهند.

او درباره تعدادی از قطعات این کنسرت اظهار کرد: در این‌ برنامه موسیقی متن فیلم «کانی مانگا»، موسیقی متن فیلم «جایی برای زندگی»، موسیقی متن «فیلم مردان آنجلس» و… نواخته می‌شوند، از بالای ۲۰۰ساعت موسیقی که من‌ساخته‌ام این‌ها انتخاب شده‌اند زیرا زمان کنسرت محدود است و اگر بشود ۲ خواننده دیگر هم خواهیم است که هنوز مشخص نیستند.

این‌ هنرمند در ادامه در پاسخ‌ به پرسش خبرنگاری درباره علت کم‌کاری خود در این سال‌ها گفت: حدود ۱۰ سال است که غیبت داشتم زیرا شرایط برای اینکه من کار کنم آماده نبود. اکنون کمی شرایط بهتر شده است و کنسرت‌ها بیشتر شده‌اند برای همین فکر کردم شاید بتوانم کمکی کنم.

او درباره انتخاب ارکستر ملی برای این برنامه توضیح داد: ابتدا قرار بود ما با ارکستر سمفونیک کار کنیم‌ اما آن‌ها کنسرت داشتند و ما تنها هفت جلسه می توانستیم تمرین کنبم که برای این برنامه کم بود درنتیجه و ترجیح دادیم‌با ارکستر ملی کار کنیم و ۱۲ جلسه تمرین داسته باشیم. درنتیجه آقای حیدری به کمک من آمدند و ارکستر را به نقطه ای رساندند.

حیدریان در این نشست تصریح کرد: ارکستر سمفونیک در این مدت مشغول کنسرت بود به همین دلیل ارکستر ملی برای این‌ برنامه انتخاب شد آقای انتظامی از دوستان قدیمی من هستند و به همین دلیل همکاری با ایشان را پذیرفتم که یکسری از تمرین ها را آغاز کردیم تا نوازندگان با آثار آشنا شوند و تمرینات اصلی از ۷ شهریور آغاز می‌شود. پ بعد از ۷ شهریور چون قطعات سنگین هستند سازهای بادی، سازهای کوکی، کر و ارکستر تنها تمرین می‌کنند و آن هفت جلسه تمرین به رهبری آقای انتظامی خواهد بود.

انتطامی در ادامه از عشق خود به سمفونی خرمشهر گفت: کار هنری یا هرکاری اگر عشق نداشته باشد، آن‌طور که باید خود را نشان نمی دهد. من به هشت سال دفاع مقدس باور داشتم و عشق و صف‌های طولانی رزمندگان را دیده بودم و در موشک‌باران زندگی کرده بودم، به همین دلیل با تمام وجود کار می‌کردم. زمانی که سمفونی حماسه خرمشهر را می نوشتم حتی پیانو نداشتم اما چون عاشق بودم و خودم را در جبهه حس می‌کردم کارها به دل مردم نشست. سلیقه مردم به طرفی رفته است که از موسیقی علمی دور شده‌اند اما باداین وجود به این کار علاقه نشان دادند.

او ادامه داد: امروزه هنرمندان ما بیشتر به سمت موسیقی پاپ کشیده شده اند زیرا درآمد در آن حوزه بیشتر است. آثاری که ما می‌نویسیم گاهی یک سال طول می‌کشد و درامد زیادی هم ندارد.

این نوازنده اظهار کرد: من در تخیلات خود همواره دوست داشتم ارتباطی میان نوازنده و تماشاچی باشد نه که تماشاچیان تنها در سکوت به ارکستر گوش کنند. در این اجرا نیز برنامه‌هایی داریم.

حیدریان از اجرای کامل سمفونی حماسه خرمشهر خبر داد و گفت: برای اولین بار تمام سمفونی حماسه خرمشهر اجرا خواهد شد. تاکنون فقط دو قطعه اول و آخر آن اجرا شده است که در این برنامه ۴ قسمت به طور کامل اجرا می‌شود.

انتظامی درباره فضای کلی کار اظهار کرد: کل فضای کار موسیقی کلاسیک است که رنگ و بوی ایرانی دارد و با سازهای سنتی رنگ‌آمیزی شده است مانند یک‌ سطل رنگ که روی تابلوی نقاشی پاچیده شده باشد. چنین ترکیبی واقعا سخت است و امیدوارم که کار به بهترین وجه اجرا شود.

او در پاسخ به این‌ پرسش که چرا رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده نمی‌گیرد، گفت: من رهبر ارکستر نیستم و من فقط کارهای خودم را رهبری می‌کنم. رهبری ارکستر مانند پزشکی است که تخصص دارد و در موسیقی هم همین‌طور است. رهبری ارکستر یک رشته تخصصی است و بنابراین آقای حیدریان رهبر ارکستر هستند نه من. این را هم اعلام کنم که آقای نصیر حیدریان به عنوان رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده‌اند.

این آهنگساز پیشکسوت در پاسخ به اینکه این سمفونی در خرمشهر هم اجرا می ‌شود یا خیر؟ توضیح داد: توان جسمی من دیگر مانند سابق نیست و دلیل کمک کردن آقای حیدریان نیز همین است و آقای حیدریان ارکستر را با قطعه آشنا می‌کند و من باقی کار را انجام می دهم. با این وجود دوست داشتم این قطعه در خرمشهر نیز اجرا شود.

او درباره عصویت در شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: امروز اولین جلسه حضور در شورای هنری ارکستر سمفونیک است. خیلی ایده دارم که راه برای نوازندگان کنسرت باز شود و شاید درآمدهای بیشتری داشته‌ باشند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: بچه‌های حرفه ای گذشته دیگر حضور ندارند یا جذب رشته‌های دیگر حوزه موسیقی شدند اما اکنون جوانان مستعد و خوبی حضور دارند و اگر یک دلسوز پیدا شود این نوازندگان را حمایت می‌کند. متاسفانه ما دلسوز نداریم و هرکس که آمد جیب خود را پر کرد و رفت. من اجرای کنسرت‌های زیاد را نویدی می دانم که شاید وضع موسیقی ما از شرایط ناآرام و نامشخص خارج شود.

حیدریان درباره تشکیل یک ارکستر و آکادمی از جوانان توضیح داد: زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم در برخی زمینه ها کوتاهی شده است و درنتیجه ارکستری را از جوانان تشکیل دادیم شامل سازهای زهی و بادی تا نسلی را برای آینده موسیقی کشور آماده کنیم. با همکاری دوستان دیگر و بنیاد رودکی ارکستری را آماده کردیم تا جوانان از جوانانی نوازندگی ارکستر را بیاموزند. به نظر من ساز زدن در ارکستر از سخت‌ترین رشته‌های دنیاست زیرا نوازندگان دقیقا باید نت‌ها را عین هم بنوازند. در دانشگاه‌ ‌های دیگر کشورها نوازندگان را برای ارکستر آماده می‌کنند نه برای سولیست به همین دلیل ما سعی کردیم جوانان ما هم از سن پایین نوازندگی در ارکستر را بلد باشند. ۱۷ نفر از نوازندگان ارکستر جوان ما همراه با ارکستر ملی در این برنامه خواهند نواخت.

حیدریان در پایان درباره انتخاب به عنوان رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران اظهار کرد: خودم‌ هنوز اطلاعی از این موضوع ندارم اما خوشحال می‌شوم اگر این اتفاق بیافتد و خدمتی به موسیقی کشور داشته باشم. درضمن من در کنار ارکستر آکادمی یک آکادمی رهبری ارکستر هم تشکیل داده‌ام و حدود ۶ نفر در آن آموزش‌ می‌بینند. ما در ایران رشته رهبری ارکستر نداریم و این مساله مهمی است زیرا رهبران هستند که ارکستر را می‌سازند و ما اگر بتوانیم چند ارکستر برای آینده تربیت کنیم، واقعا عالی می‌شود.

انتظامی در پایان این نشست تاکید کرد: امیدوارم حرف‌های ما فقط شیرین نباشند و به ثمر هم بنشیند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است