ایجاد رابطه هدفمند میان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر/ به دنبال تعاملیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۵
علی‌اشرف صندوق‌آبادی با صبا کرد:

ایجاد رابطه هدفمند میان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر/ به دنبال تعاملیم

عضو شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با اشاره به اهداف کلی این جشنواره بر ایجاد تعامل میان‌ هنرمندان و استادان و کشف استعدادها تاکید کرد.

علی‌اشرف صندوق‌آبادی هنرمند خوشنویس و عضو شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره مهم‌ترین اهداف این جشنواره گفت: جشنواره تجسمی جوانان به دنبال ایجاد رقابتی سالم و خلاق میان جوانان هنرمند در عرصه هنرهای تجسمی است. هدف دوم این جشنواره شناسایی جوانان مستعد و خلاق و معرفی این استعدادها برمبنای شایسته‌سالاری است به این صورت که جشنواره تجسمی جوانان این‌ امکان را فراهم می‌کند تا جوانان شایسته، معرفی و حمایت شوند.

او ادامه داد: هدف شاخص دیگر این جشنواره ایجاد محیطی تعاملی میان هنرمندان با استادان است، یعنی شرکت‌کنندگان زمان حضور در کارگاه‌ها و بعد از حضور در جشنواره این امکان تعامل مجازی و حضوری با یکدیگر و حتی با استادان خود را دارند، تا این‌ امر منجربه ارتقای سطح کیفی آثار آن‌ها شود.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره جوانان تصریح کرد: ما امسال در جشنواره صرفا به دنبال ایجاد حس رقابت سخت و سنگین میان شرکت‌کنندگان نیستیم و براین‌اساس امسال رقابت خفیف‌تر و تعامل بیشتر شده است. همچنین در این دوره هرکس که در مرحله سوم پذیرفته شود جایزه یک و نیم میلیون تومانی را دریافت می‌کند و دیگر نیازی به رقابت برای برگزیده شدن نیست.

او اضافه کرد: برنامه‌ها و کارگاه‌های جشنواره امسال پیش از آغاز جشنواره، شروع می‌شوند و تا پایان آذر ماه ادامه دارند و این استمرار فرصتی ایجاد می‌کند تا جوانان با آمادگی بیشتر وارد اردوگاه شهید باهنر شوند و تا پایان آذر ماه نیز برای ارتقای کیفی آثار خود با استادان در ارتباط باشند.

این‌ هنرمند خوشنویس درباره راهیابی آثار برگزیده به جشنواره تجسمی فجر گفت: معرفی استعدادهای این دوره در قالب یک نمایشگاه اتفاق می‌افتد و امسال این مساله نیز مطرح است که آثار قابل قبول و خلاقانه جشنواره تجسمی جوانان طی فرایندی به جشنواره تجسمی فجر هم راه پیدا کنند. درنتیجه هدف ما امسال ایجاد یک رابطه منطقی و هدفمند با جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

صندوق‌آبادی درباره استفاده از ظرفیت‌های مجازی در جشنواره امسال توضیح داد: جشنواره تجسمی جوانان در دو سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد و مسلما فضای مجازی محدودیت‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارد اما امسال برگزاری حضوری جشنواره در کنار بهره‌مندی از ظرفیت‌های مجازی می‌تواند کمک بهتری برای کشف استعدادهای شهرهای دیگر باشد.

او درباره نقش جشنواره در ایجاد ارتباط میان هنرمندان و بازار هنر اظهار کرد: ایجاد ارتباط میان‌ هنرمندان و بازار هنر اساس کار جشنواره است و نگاهی که در شورای سیاست‌گذاری نیز وجود دارد، استمرار این ارتباط و تعامل است تا از این طریق بتوانیم به طور شایسته هنرمندان جوان را در مسیر اقتصاد هنر قرار دهیم و آینده بهتری را برای آن‌ها رقم بزنیم.

این هنرمند درباره دستاوردهای جشنواره در ادوار مختلف گفت: به عقیده من جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از مهم‌ترین جشنواره های کشور است و در طول این سال‌ها توفیقات خوبی هم داشته است. اکنون میان بزرگان هنرهای تجسمی ما کسانی وجود دارند که از همین جشنواره کار خود را آغاز کردند و اکنون خودشان عنوان می‌کنند که جشنواره تجسمی جوانان و خاطرات و اثرات آن باعث شد که در مسیر تعالی قرار بگیرند، به طور مثال آقای بهادر پگاه که یکی از شکسته‌نویسان برتر حال حاضر کشور است سال‌ها پیش فعالیت حرفه‌ای خود را از همین جشنواره شروع کرد. البته اینکه تصور کنیم تمام کسانی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، قطعا باید به مراتب بالایی برسند، اشتباه است زیرا استعداد، امکانات و شرایط زندگی افراد متفاوت است و شرایط برای همه یکسان نیست.

صندوق‌آبادی در پایان تاکید کرد: از مسئولان ذ‌ی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های تجسمی می‌خواهم تا جوانان را برای حضور در این جشنواره تشویق کنند و شرایط را برای کشف استعداد آن‌ها فراهم کنند.

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با هدف رقابت در عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای توان تخصصی هنرجویان و معرفی استعدادهای جوان هنری، شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است