داستان مرداس در هفتمین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۸

داستان مرداس در هفتمین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک

هفتمین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک سه‌شنبه 11 مرداد 1401 برگزار در سالن سلمان هراتی حوزه هنری خواهد شد.

به گزارش صبا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، هفتمین جلسه از درس گفتارهای شاهنامه توسط یوسفعلی میرشکاک شاعر و پژوهشگر ادبی با همراهی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

یوسفعلی میرشکاک شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز است که در جلسه هفتم از این درس گفتارهای شاهنامه به تشریح و تحلیل «گفتار اندر داستان مرداس» که پیش‌درآمدی بر داستان ضحاک است، خواهد پرداخت.

مرداس پدر ضحاک است که با نیرنگ او کشته می‌شود. مرداس بنا بر روایت فردوسی «مردی نیک و گرانمایه بود که دادگری می‌کرد و از خدای جهان‌دار می‌ترسید.»

مرداس بنا بر توصیفی که فردوسی از او در این گفتار دارد «شاه دشت نیزه وران و از نژاد تازی بوده و قلمروش در منطقه امروزی کشور سوریه قرار داشته است.»

تاریخ پادشاهی مرداس همزمان با پادشاهی ‌جمشید در ایران بود که ریشه اسمی مرداس و ضحاک نیز به زبان آرامی نزدیک‌تر است. ضحاک به کمک ابلیس پدر خود یعنی  مرداس را از پای درآورد.

این برنامه در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی برگزار می شود و حضور در آن برای همۀ علاقه‌مندان و پژوهشگران آزاد است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است